بازرسان آژانس برای بررسی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به ژاپن می‌روند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی این سازمان برای کمک به ژاپن برای بررسی پسماند‌های نشات گرفته از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خبر داد.

به گزارشگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد آژانس آماده است تیمی را به منظور بررسی آب رادیواکتیو که احتمالا از نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده فوکوشیما دایچی بدست آمده، به ژاپن بفرستد.

رافائل گروسی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری کیودو در این باره گفت: ما می‌توانیم در صورت تصمیم دولت ژاپن و دعوت از ما همکاری کنیم. می‌توانیم در کل طیف عملیات، قبل، حین و بعد از آن همکاری کنیم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد تخلیه تنظیم شده آب رادیواکتیو به دریای آزاد یا تبخیر از نظر فنی امکان پذیر است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال مذاکره مقدماتی با دولت ژاپن است.

مدیر کل آژانس انرژی اتمی افزود: آژانس همچنین در نظر دارد یک کنفرانس بین المللی به مناسبت دهمین سالگرد فاجعه هسته‌ای فوکوشیما، که در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ رخ داد، برگزار کند.

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در مارس ۲۰۱۱ پس از وقوع زلزله به بزرگی ۹ ریشتر در اقیانوس آرام دچار آسیب شد و از آن زمان به این سو ورود پسماند‌های خطرناک و رادیواکتیو ناشی از ذوب شدن سه راکتور هسته‌ای این نیروگاه نگرانی‌های بسیاری را از نظر زیست محیطی به بار آورده است.

بر اثر زلزله، سیستم‌های خنک کننده سه راکتور هسته‌ای غیرفعال شد و در ظرف سه روز نشت مواد رادیواکتیو ذوب شده آغاز شد. حدود ۱۰۰ هزار نفر از این منطقه تخلیه شدند و تلاش کارشناسان برای خنک کردن مخازن نتیجه‌ای نداشت. از آنجا که این نیروگاه در فاصله ۱۰۰ متری اقیانوس قرار داشت، حیطه آلودگی طبیعی و زیست محیطی گسترش یافت و پاکسازی آن مشکل بود. ده سال از این حادثه می‌گذرد و منطقه فوکوشیما همچنان قابل سکونت نیست. تعدادی از شرکت‌ها با استفاده از ربات درصدد پاکسازی محیط زیست منطقه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار