پذیرش سالانه ۵۰ کودک در شیرخوارگاه خراسان‌ جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تعداد کودکان پذیرش شده در شیرخوارگاه استان در هر سال حدودا ۵۰ کودک بوده و تعداد کودکان قابل واگذاری نیز به طور میانگین ۲۰‌ تا ۴۰ کودک است.

 

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: فرایند واگذاری سرپرستی کودکان و نوجوانان برابر دستورالعمل‌های مربوطه علاوه بر کودکان سالم، سرپرستی کودکان و یا نوجوانان نیازمند پیگیری درمان و یا دارای معلولیت و یا کودکان بالاتر از پنج سال که جزو کودکان با نیاز ویژه و شرایط خاص محسوب می‌شوند نیز شده که در صورت وجود متقاضی، خارج از نوبت به خانواده‌های فرزند پذیر واگذار می‌شوند.

او افزود: کودکان مبتلا به بیماری‌های کلیوی نیازمند دیالیز، تالاسمی ماژور، هموفیلی، نارسایی ریوی، نارسایی قلبی، سیروز کبدی، مشکلات اسکلتی و عضلانی شدید که نیازمند پیگیری درمان هستند جزء کودکان با شرایط خاص محسوب می‌شوند.

شرفی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶ کودک (چهار کودک بالای ۵ سال و ۲۱ کودک زیر ۵ سال) به خانواده جایگزین غیر خویشاوند واگذار شده که از این تعداد ۱۵ کودک به صورت امین موقت و ۱۱ کودک به صورت فرزندخواندگی واگذار شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶ کودک به صورت مراقبت غیرقانونی توسط خانواده‌ها تحت سرپرستی قرار گرفته‌اند که جهت صدور شناسنامه از طریق بهزیستی اقدام شده و پس از اثبات ادعا و دستور مراجع قضایی جهت تشکیل پرونده و طی کردن مراحل قانونی، به دادگاه معرفی شده و حکم سرپرستی دریافت کرده‌اند.

او عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون نیز شش کودک زیر پنج سال به متقاضیان پشت نوبت واگذار شده است و ۹ کودک دیگر قابل واگذاری هستند که در حال تکمیل پرونده متقاضیان جهت واگذاری این کودکان هستیم.

شرفی ادامه داد: آنچه در این برهه زمانی در رابطه با کودکان و نوجوانان که والدین بدسرپرست دارند یا بی سرپرست هستند، بسیار مهم و مورد اهمیت است حول دو موضوع است، نخست اینکه خانواده‌هایی از بستگان، فامیل و نزدیکان که دارای صلاحیت و علاقه به نگهداری از این کودکان و نوجوانان دارند می‌توانند با پذیرفتن حضانت آن‌ها کمک شایان توجهی به فضای عاطفی، روحی و روانی و از همه مهم‌تر شکل گیری شخصیت بهتر در این کودکان کنند چراکه آشنایی کودکان با افراد و اطمینان از زندگی در کنار آن‌ها به همه ابعاد روحی، جسمی و روانی کودک کمک می‌کند و تأثیرات منفی زندگی در یک محیط نا آشنا را به حداقل ممکن می‌رساند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: دومین مورد در این زمینه، ظرفیت محدود پذیرش در مراکز نگهداری و هزینه‌های سنگین خدمات مراکز است که در واقع مشارکت مردم و خیرین نیک اندیش در حمایت از این کودکان و نوجوانان در مراکز نگهداری می‌تواند نقش بسیار مهمی را در خدمات بهتر و مطلوبتر به آن‌ها داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار