افزایش قیمت‌ها در کرواسی بعد از پیوستن به یورو

درپی تغییر واحد پول کرواسی به یورو کالا‌ها در این کشور با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو شدند.

با توجه به افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها و نیز سوء استفاده برخی تجار از تغییر واحد پول کرواسی از کونا به یورو، دولت کرواسی این افزایش قیمت‌ها را با توجه به ابلاغ درج قیمت کالا‌ها به دو نرخ از ماه‌ها پیش، غیر قابل توجیه خواند.

آندره پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی پس از آنکه شرکت کرودوکس و پترول افزایش قیمت مشتقات نفتی را با روی آوردن به یورو توجیه کردند، در توییتر خود نوشت: با وزرای مربوطه و نمایندگان سازمان امور مالیاتی، اداره گمرک و بازرسی دولتی در خصوص اقدامات بیشتر برای حمایت از مصرف کنندگان در برابر افزایش قیمت‌های غیرقابل توجیه جلسه گذاشتم. برقراری یورو دلیلی برای افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات نیست.

وزیر اقتصاد کرواسی نیز افزود: در یک بحران اقتصادی بی سابقه در انرژی، که دولت قیمت مناسب برای برق و سوخت شهروندان را تضمین کرده است، پذیرفتنی نیست که زنجیره‌های خرده فروشی، قیمت‌ها را افزایش دهند. بویژه اینکه قیمت‌ها به دلیل تدابیر دولت باید حتی کاهش می‌یافت. همچنین دولت کرواسی اعلام کرد اقدامات خود برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها را تشدید خواهد کرد.

بر اساس برآورد اخیر دفتر آمار اتحادیه اروپا، تورم سالانه منطقه یورو در ماه آگوست رکورد زده و به ۹.۱ درصد رسید. این در حالی است که ماه جولای تورم در این منطقه ۸.۹ درصد بوده است.

این دفتر آمار در بیانیه‌ای اعلام کرد انتظار می‌رود قیمت انرژی در ماه آگوست با ۳۸.۳ درصد افزایش، در مقایسه با ۳۹.۶ درصد در ماه جولای بالاترین رشد سالانه را داشته باشد.

پس از آن در رتبه‌ای بعدی بالاترین میزان تورم، مواد غذایی و دخانیات (۱۰.۶ درصد در ماه آگوست، افزایش نسبت به ۹.۸ درصد در ژوئیه)، کالا‌های صنعتی غیر انرژی (۵.۰ درصد در ماه آگوست، افزایش نسبت به ۴.۵ درصد در ژوئیه) و خدماتی (۳.۸ درصد در ماه اوت در مقایسه با  ۳.۷ درصد در ماه جولای) قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار