در بیانیه پایانی نشست آستانه؛

تاکید بر ضرورت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه

در نوزدهمین نشست آستانه بر ضرورت حل و فصل بحران سوریه تاکید شد.

در نشست آستانه بر ضرورت حل و فصل بحران سوریه و جلوگیری از هرگونه تغییر در وضع جغرافیایی این کشور تاکید شد.

به گزارش «روسیا الیوم»، نوزدهمین نشست بین المللی آستانه در بیانیه پایانی خود اعلام کرد سه کشور روسیه، ترکیه و ایران ضمن تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافق‌های مربوط به منطقه شمال سوریه، اوضاع مناطق کاهش تنش در این کشور را بررسی کردند.

همچنین سه کشور درباره تلاش برای عادی سازی پایدار اوضاع به توافق رسیدند.

در بیانیه پایانی تاکید شد که کشور‌های ضامن بار دیگر بر تعهد خود بر حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

بنابر این گزارش، در بیانیه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه که معاون وزیر امور خارجه قزاقستان آن را قرائت کرد، بر ضرورت حفظ تمامیت اراضی سوریه و حاکمیت آن و همکاری همه طرف‌ها برای مبارزه با تمام اشکال ترویسم در خاک سوریه تاکید شد. همچنین، در این بیانیه درباره تحولات مناطق شمال شرق سوریه نیز بر مخالفت با هرگونه تلاش جدایی طلبانه یا ایجاد هرگونه وضعیت جدید در این مناطق تاکید شد.

درباره مناطق شمال غربی سوریه و استان ادلب و مناطق کاهش تنش نیز بر ضرورت حفظ این وضع و جلوگیری از هرگونه اقدام تنش آفرین به ویژه در سایه حملات کنونی ترکیه به این منطقه تاکید شد. در بیانیه این نشست همچنین به حملات مکرر اسرائیل به خاک سوریه اشاره و ضمن اعلام مخالفت با ادامه این حملات، بر ضرورت توقف این حملات و اینکه این حملات نقض قوانین بین المللی و حقوق انسانی به شمار می‌رود، تاکید شد.

افزون بر این، موضوع بازگشت آورگان سوری به خاک کشورشان و ارائه کمک‌های انسانی به آوارگان سوری نیز از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این مذاکرات بود.

در حاشیه این نشست، دیدار‌های دو جانبه‌ای بین کشور‌های حاضر در نشست و نیز طرف‌های بین المللی صورت گرفت. بیشتر این جلسات پشت در‌های بسته برگزار شد. موضوع این گفتگو‌ها درباره حمایت از روند آستانه در قزاقستان و ضرورت همکاری بین کشور‌ها برای به ثمر رسیدن این مذاکرات و حل و فصل بحران سوریه بود. در این گفتگو‌ها بیش از هر چیزی بر جنبه انسانی بحران سوریه و ارائه کمک‌های انسانی به این کشور تاکید شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار