خاطره تلخ کرمانشاهیان از بمباران پناهگاه پارک شیرین

بمباران پناهگاه پارک شیرین در کرمانشاه از رخداد‌های دوران جنگ تحمیلی است که در این جنایت ردپای گروه تروریستی منافقان دیده می‌شود.

ارتش رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی بر خلاف قرارداد‌ها و پیمان‌های بین‌المللی، به مناطق مسکونی و غیر نظامی حملات هوایی و موشکی زیادی انجام داد؛ یکی از این حملات ددمنشانه حمله به پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه در روز بیست و ششم اسفند ۱۳۶۶ بود.

فقط چهار روز به نوروز و آغاز سال ۱۳۶۷ باقی مانده بود که با صدای آژیر قرمز، خانواده‌های کرمانشاهی دسته دسته روانه پناهگاه‌های شهر و از آن جمله پناهگاه پارک شیرین شدند. پناهگاهی که در برابر بمباران هواپیما‌های متجاوز رژیم بعثی امن به نظر می‌رسید.

ناگهان موشک از هواکش پناهگاه فرود آمد و با انفجارش ۵۰۰ زن و کودکی که در آن پناه گرفته بودند به خاک و خون کشیده شدند. شهدای این روز کودکان و زنانی بودند که به امید در امان ماندن از بمباران صدام و صدامیان به پناهگاه رفته بودند و به همین خاطر داغ رفتنشان سخت و جانکاه بود.

 پارک شیرین در کرمانشاه

سردار ناصر باباخانی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه می گوید در جریان بمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه موشک از داخل هواکش وارد پناهگاه شد و منجر به افزایش شدید تلفات گردید، براساس اسناد به دست آمده و به روایت شاهدان عینی گروهک منافقین در این حمله نقش داشته‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه می گوید بر اساس اظهارات شاهدان عینی ظاهرا در روز بمباران دو نفر که چیزی شبیه ساعت - که احتمالا جی پی اس بوده و با آن گرای محل پناهگاه را داده اند - در دست داشته اند، به داخل پناه گاه آمده و درست بعد از خروج آن‌ها پناهگاه بمباران شده است.

پناهگاه پارک شیرین

ببمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه به عنوان یکی از جنایات جنگی عراق در جنگ علیه ایران است و در جریان این بمباران که در روز ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۶ رخ داد و پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه مورد اصابت موشک قرار گرفت، ۷۶ نفر شهید و ۱۸۵ نفر مجروح شدند.

پناهگاه بمباران شده پارک شیرین کرمانشاه

به گفته باباخانی اغلب قربانیان بمباران پارک شیرین در کرمانشاه زن و کودک بودند، کرمانشاه در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی هزاران بار بمباران و موشک‌باران شد، اما این بار یک پناهگاه هدف موشک‌های رژیم بعثی قرار گرفته بود که بمباران آن خلاف قرارداد‌ها و پیمان‌های بین‌المللی است.

 پارک شیرین در کرمانشاه

پس از پایان جنگ تحمیلی محل پناهگاه  پارک شیرین در سال ۱۳۷۴ به موزه دفاع مقدس کرمانشاه تبدیل شد که اولین موزه دفاع مقدس در ایران است.

این موزه با مساحت ۳۱۴۵ مترمربع در سه طبقه احداث شده که شامل سالن بزرگ نمایشگاه دفاع مقدس در طبقه همکف، تالار شهدا و دفتر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در طبقه دوم است.

لاشه یک بالگرد خودی در پارک شیرین

در فضای بیرونی مرکز فرهنگی نیز چند دستگاه تانک و نفربر، قسمتی از یک هواپیمای منهدم شده و لاشه یک بالگرد خودی به نمایش گذاشته شده است.

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.