بارش‌های بهاره موجب مستعد شدن منابع طبیعی برای آتش‌سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه بارش‌های بهاره موجب مستعد شدن منابع طبیعی استان برای آتش‌سوزی شده است بر اهمیت پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث در مناطق جنگلی و مرتعی تاکید کرد.

انشااله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : کرمانشاه استانی است که دارای عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی بسیاری است و محدودیت‌های این منابع حیاتی، ارزش حفاظتی آنها را بیشتر می‌کند.

وی اضافه کرد: دغدغه اصلی ما در فصل تابستان با توجه به بارش‌های بهاری مطلوب و تقویت پوشش گیاهی، شناسایی نقاط بحرانی حریق در تمامی شهرستان‌ها و اجرای برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه از آتش‌سوزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: کنترل و پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت و دغدغه اداره‌کل منابع طبیعی در فصل گرم سال بوده بنابراین برای کنترل حریق نیازمند همکاری همه مردم و ارگان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی باید گروه‌های مردمی با منابع طبیعی همگام شوند افزود با آموزش‌های همگانی و تشکیل گرو‌های همیار طبیعت در روستا‌ها و مناطق بحرانی درصدد حفاظت بیشتر و پیشگیری از حریق با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت ها هستیم و باتوجه به نزدیک بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، آموزش روستائیان، بهره‌برداران، جوامع محلی و عشایر جزء برنامه های مهم این اداره کل می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی‌های سال گذشته در استان کرمانشاه سهل‌انگاری طبیعت گردان و گردشگران، آتش‌زدن پس پس‌چر مزارع توسط کشاورزان و اختلافات قومی و قبیله‌ای بود که بیشترین نقش را در ایجاد حریق‌های سال گذشته به خود اختصاص داده بودند.

کولانی گفت: آتش‌زدن پس‌مانده مزارع یکی از دلایل مهم ایجاد آتش‌سوزی می‌باشد که تهدیدی جدی برای جنگل‌ها و مراتع استان است که امیدواریم همه نهاد‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار امسال این مجموعه را در کنترل و پیشگیری از این اقدام کشاورزان یاری دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات منابع طبیعی استان در راستای پیشگیری و اطفای حریق در فصل تابستان گفت: این اداره‌کل با شناسایی مناطق بحرانی اقدام به تشکیل ۴۰ اکیب واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های تابعه، ۱۶۵ گروه مردمی در روستا‌های سراسر استان و جذب ۲۷۰ دیده‌بان از بین مردم بومی و محلی در راستای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و اطفای حریق در فصل کرده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار