تشکیل ۴۰ تیم واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : ۴۰ تیم واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های تابعه استان برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در امسال تشکیل شده است.

انشاالله کولانی گفت : بارش‌های بهاره موجب مستعد شدن منابع طبیعی استان برای آتش‌سوزی شده است از این رو پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث در مناطق جنگلی و مرتعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی بسیاری دارد و محدودیت‌های این منابع حیاتی، ارزش حفاظتی آنها را بیشتر کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: در همین راستا این اداره کل با شناسایی مناطق بحرانی اقدام به تشکیل ۴۰ تیم واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های تابعه کرده است.

کولانی ادامه داد: علاوه بر این این اداره کل ۱۶۵ گروه مردمی را نیز در روستا‌های استان تشکیل و ۲۷۰ دیده بان از بین مردم بومی و محلی را نیز در راستای پیشگیری از وقوع آتش سوزی و اطفای حریق سازماندهی کرده است.

وی گفت: دغدغه اصلی ما در فصل تابستان با توجه به بارش‌های بهاری مطلوب و تقویت پوشش گیاهی، شناسائی نقاط بحرانی آتش سوزی در تمام شهرستان‌ها و اجرای برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه از آتش سوزی است.

کولانی با بیان اینکه برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی باید گروه‌های مردمی با منابع طبیعی همگام شوند افزود: با آموزش‌های همگانی و تشکیل گرو‌های همیار طبیعت در روستا‌ها و مناطق بحرانی درصدد حفاظت بیشتر و پیشگیری از حریق با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها هستیم و باتوجه به نزدیک بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، آموزش روستاییان، بهره برداران، جوامع محلی و عشایر جزو برنامه‌های مهم این اداره کل است.

وی اضافه کرد: مهمترین عوامل ایجاد آتش سوزی‌های سال گذشته در استان کرمانشاه سهل انگاری طبیعت گردان و گردشگران هنگام روشن کردن آتش، آتش زدن پس چر مزارع توسط کشاورزان و اختلافات قومی و قبیله‌ای بود که بیشترین نقش را در ایجاد حریق‌ها به خود اختصاص داده اند.

کولانی گفت: آتش زدن پس مانده مزارع یکی از دلایل مهم ایجاد آتش‌سوزی در استان است که تهدیدی جدی برای جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌رود که امیدواریم همه نهاد‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار امسال این مجموعه را در کنترل و پیشگیری از این اقدام کشاورزان یاری دهند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار