گفت‌و‌گوی وزیر خارجه چین و نماینده ویژه آمریکا در امور محیط زیست

در تماس ویدئویی وزیر خارجه چین با جان کری، وانگ یی در زمینه تأثیر اوضاع نامناسب در روابط دو کشور بر همکاری در زمینه شرایط اقلیمی هشدار داد

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین، در تماسی ویدئویی با «جان کری» فرستاده ویژه آمریکا در امور آب و هوایی به او هشدار داد که اوضاع بد در روابط میان دو کشور مانع همکاری در زمینه شرایط اقلیمی است.

بنا بر اعلام گاردین، وانگ یی در این تماس گفت: «همکاری بر سر شرایط اقلیمی را نمی‌توان جدا از روابط کلی میان چین و آمریکا دانست. از آمریکا می‌خواهیم قدم برداشته و روابط را بهبود بخشد.»

وزارت امورخارجه آمریکا نیز در این باره اعلام کرد: «جان کری اکنون در شهر تیانجین چین است تا با مقامات چینی در زمینه آب و هوایی به رایزنی بپردازد. کری چین را تشویق کرد تا اقداماتی انجام دهد و گاز‌های مضر کمتری منتشر کند.»

در ویدئویی که از سوی سی‌جی‌تی‌ان منتشر شد، کری نیز در بخشی از سخنان خود گفت: «چین نقش مهمی در زمینه آب و هوایی دارد. چین بزرگترین تولید کننده گاز‌های گلخانه‌ای در جهان است.»

روابط میان چین و آمریکا در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی از جمله تجارت و تکنولوژی رو به وخامت گذاشته است؛ اما دو طرف اکنون امکان همکاری در زمینه آب و هوایی را ممکن قلمداد می‌کنند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امورخارجه چین، در بخشی از سخنان گزارش روزانه خود روز گذشته گفت: «چین و آمریکا تفاوت نظر‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف دارند، اما اکنون به این نتیجه رسیدیم می‌توانیم در زمینه آب و هوایی همکاری کنیم. هر دو طرف باید در این زمینه مذاکرات برقرار کنند تا نقطه نظر‌های مشترک مشخص شود.»

این در حالیست که شب گذشته سازمان ملل در یک ارزیابی عمده اعلام کرد که در ۵۰ سال گذشته میزان بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی ۵ برابر شده است. بخش هواشناسی سازمان ملل متحد در این باره اعلام کرد: «به نظر می‌رسد بحران اقلیمی که به وخیم‌تر شدن اوضاع آب و هوایی منجر شده، دلیل اصلی این تغییر باشد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار