سوئیس از آمریکا جت جنگنده اف۳۵ می‌خرد

کشور به اصطلاح بی‌طرف سوئیس در قراردادی ۵.۵ میلیارد دلاری، تعدادی جت جنگنده اف۳۵ از آمریکا خریداری می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دولت سوئیس از تصمیم خود برای خرید جت‌های جنگنده «اف۳۵ آ لایتنیگ-۲» (F-35A Lightning II) از شرکت آمریکایی لاکهیدمارتین به‌عنوان نسل بعدی هواپیمای جنگنده خود، خبر داده است. با این قرارداد ۵.۵ میلیارد دلاری، سوئیس پانزدهمین کشور جهان می‌شود که دارای این جت‌های تک‌موتوره پیشرفته‌اند.

این توافقنامه در کنار توافق ۲.۱ میلیارد دلاری برای خرید سامانه موشکی زمین به هوای پاتریوت از گروه آمریکایی ریتیون (RTX.N) صورت می‌گیرد.

با اینکه سوئیس، کشوری بی‌طرف تلقی می‌شود، اما قصد خریداری ۳۶ فروند F-۳۵A از امریکا را دارد.

این هواپیما، توانست بوئینگ آمریکا، داسو فرانسه و ایرباس تحت حمایت اسپانیا، یوروفایتر ساخت آلمان، شرکت لئوناردو ایتالیا و بی‌ای‌ای سیستمز بریتانیا که رقبای این خرید تسلیحاتی بودند را شکست دهد.

این تصمیم انتقادات فعالان مخالف تسلیحات و احزاب چپ را به همراه داشت و باعث شد آن‌ها کمپین‌هایی را برای همه‌پرسی در مورد این موضوع و خرید هواپیما‌های جنگنده آغاز کنند.

مخالفان می‌گویند سوئیس برای دفاع از سرزمین خود که یک جت مافوق صوت می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه از آن عبور کند، نیازی به هواپیما‌های جنگی پیشرفته ندارد.

فعالان مخالف اسلحه می‌گویند سوئیس، که آخرین‌بار بیش از ۲۰۰ سال پیش در جنگ خارجی شرکت کرده و دشمنان مشخصی ندارد، بنابراین نیازی به جنگنده‌های پیشرفته ندارد.

پریسکا سیلر گراف، عضو پارلمان سوسیال دموکرات‌های متمایل به چپ، بابت هزینه این توافقنامه ابراز نگرانی کرد و این تصمیم را غیرقابل قبول دانست.

او در این باره گفت: «فقط هزینه خرید آن‌ نیست، بلکه هزینه‌های نگهداری از آن نیز وجود دارد. ما نمی‌خواهیم به آمریکا وابسته باشیم.»

اخیراً لهستان نیز به لیست خریداران این هواپیمای جنگنده نسل پنجم اضافه شده است. این لیست شامل کشور‌های بلژیک، دانمارک، ایتالیا، هلند، نروژ و انگلیس می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ملاقات با همتای سوئیسی خود هنگام حضور در ژنو برای نشست با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای قرارداد خرید جت‌های اف۳۵ آ لابی کرده بود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۴۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
پول بادکرده توبانک های سوییس مهدپولشویی باشه همین میشه.پول نبایدتوبانک خارجی دپوبشه که جنگنده بخرد.
آخرین اخبار