انتقاد شدید ترکیه از مصوبه پارلمان هلند

اقدام پارلمان هلند به تصویب طرح به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه (۱۹۱۵ میلادی) توسط امپراطوری عثمانی با انتقاد و واکنش تند ترکیه روبرو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنشی مصوبه پارلمان هلند مبنی بر نسل‌کشی خواندن حوادث سال ۱۹۱۵ را محکوم و آن را فاقد اعتبار قلمداد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اطلاعیه انتقادی‌خود آورده است واژه نسل‌کشی یک اصطلاح حقوقی است نه سیاسی، تعریف آن نیز مشخص است و اینکه چطور می‌توان یک حادثه را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخت، در سازمان ملل تعیین شده است.

در ادامه این اطلاعیه به نمایندگان مجلس هلند توصیه شده به جای تحریف حوادث تاریخی با موضوعات مهمی همچون نژادپرستی، اسلام هراسی و بیگانه ستیزی که حتی حکومت قبلی هلند را وادار به استعفا کرد، مقابله کنند.

اختلاف ترکیه با مجامع جهانی بر سر کاربرد واژه "نسل کشی" در مورد مرگ یک و نیم میلیون ارمنی در جریان جنگ جهانی اول در امپراطوری عثمانی است.

ترکیه کشته شدن ارامنه در این جنگ را می‌پذیرد، اما معتقد است این حادثه ناشی از قحطی و سرما در حین یک کوچ اجباری بوده نه نسل کشی. آماری هم که اعلام می‌شود غیرواقعی و اغراق شده است.

ترکیه همچنین با طرح کشته شدن هزاران ترک در این دوره به دست ارامنه خواهان روشن شدن موضوع در یک کمیسیون بررسی حقایق با حضور تاریخ دانان و محققان تاریخی است.

ترکیه آرشیو اسناد خود در این باره را به روی محققان باز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار