در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جواد لاریجانی: ترامپ عنصر تشدید کننده در عدم عمل به برجام بود

چالش‌های پیش روی چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا توسط محمد جواد لاریجانی اول بهمن ماه ۹۹ در گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد لاریجانی رئیس مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادی امشب یکم بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی چالش‌های پیش روی چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

لاریجانی با اشاره به اینکه در برجام مهم برداشتن تحریم‌هاست گفت: اگر قرار است که تحریم‌ها را بر ندارند برگشتن معنا ندارد، برای ما بسیار حیاتی است که منطق درستی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه یکی از مسئولین عالی رتبه دولتی گفته بود که ما انتظار داریم آن‌ها به دوره قبل از ترامپ برگردند و ما تعهد در مقابل تعهد را در برجام به جلو پیش ببریم اظهار کرد: تحریم‌های ما کی برداشته شد که ترامپ در آن نقش مهمی داشت، اگر تحریم‌ها باشد تعهد در مقابل تعهد معنا ندارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه تعهد در مقابل تعهد برای زمانی است که ما تعهدی نداشته باشیم عنوان کرد: تعهد در مقابل تعهد باید در سطح ابتدایی با شارژ صفر باشد، ما به دوره قبل از ترامپ علاقه نداریم که برگردیم، لذا صورت مسئله برداشتن تحریم‌ها است اگر تحریم‌ها باشد، برجام موضوعیت خود را از دست می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: ترامپ موضوع برجام نبود، او عنصر تشدید کننده در عدم عمل به برجام بود، برجامی که به آن عمل نشود سرزندگی ندارد.

رئیس مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادین با اشاره به اینکه اروپا نیاز به آمریکا دارد گفت: البته اقتصاد و امنیت آن‌ها به همدیگر وصل است، آمریکا به کشور‌های اروپایی می‌گفت که باید هزینه امنیتی را که ایجاد کرده بدهند، لذا بایدن این سیاست را هم در پیش خواهد گرفت، اما با لحن مودبانه این کار را دنبال خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه آمریکا مدعی رهبری جهان را دارد افزود: رهبری جهان از جانب کشور‌های دیگر دنیا از سوی آمریکا مورد قبول نیست، آمریکا تعریف منافع نامشروع برای خود دارد و به آن‌ها به عنوان منافع حیاتی توجه دارد کشور‌هایی که با این منافع نامشروع مخالف هستند را به عنوان تهدید‌های حیاتی اعلام کرده است که در دوره بایدن با دقت بیشتری به کار خواهد رفت.

لاریجانی تصریح کرد: بخت عمده بایدن این است که جمهوری خواهان اکنون سه شعبه شده اند لذا ماه عسل خوبی در آغاز ریاست جمهوری خود خواهد داشت.

رئیس مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادین افزود: در مورد چین و روسیه به نظر می‌رسد روابط آمریکا با چین بهبود پیدا می‌کند و روابط آمریکا با روسیه از گذشته بدتر می‌شود.

او ادامه داد: مسئله شبه جزیره کریمه و بحث اوکراین برای دموکرات‌ها موضوعی بسیار کلیدی است که بر روی آن سرمایه گذاری کردند، در حالی که ترامپ می‌گفت در زمان من چیزی اتفاق نیفتاد، آن‌ها بر روی این بحث سرمایه‌گذاری می‌کنند، به طوری که آمریکا می‌خواهد تحرکات بین المللی روسیه را مهار کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد چین کمپانی‌های آمریکایی سعی می‌کنند پایشان را به این کشور باز کنند و این برای آوردن پول در داخل آمریکا خیلی ضروری است.

او گفت: در کره شمالی آمریکا گرفتاری دارد و نمی‌داند که با آنجا چه کار کند، بهترین کار برای محدود کردن کره شمالی روابط خوب با چین است، نفس کره شمالی در دست چین است، چین همیشه از اهرم کره شمالی استفاده می‌کند، نفس کش کره شمالی چینی‌ها هستند، البته چین نگران است که اگر کره شمالی روابطش با آمریکا دوستانه شود، در آن صورت کره شمالی را از مدار خارج می‌کند و این مسئله دو طرفه است.

رئیس مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه  بایدن، روش و سیاست خودش را پیش خواهد برد و به نحوی فرد معقول تری در تصمیم گیری به نفع منافع ملی خودشان است اظهار کرد: ساختار منافع ملی آمریکا تغییر چندانی نخواهد کرد لذا بایدن منش جدید در حکمرانی را به مردم آمریکا عرضه می‌کند.

او افزود:  موضوع اصلی این نیست که سفید پوستان در آمریکا تحت فشار بودند که یک قیام را بایدن بخواهد کلید بزند و گروهی که تحت فشار هستند فقرا چند ده میلیونی، رنگین پوستان هستند که یک ظلم و تبعیض در قبال آن‌ها وجود دارد.

 لاریجانی با اشاره به اینکه دعوا در آمریکا بین پول پرستان است اظهار کرد: پول پرستان آمریکا در قطب‌های مختلف مالی و غیر مالی در سلطه پول دعوا دارند و ربطی به یک نهضت عظیم داخلی ندارد، در بین دعوای پول پرستان، فضایی برای فقرا پیدا شده است لذا  حرکتی که ترامپ انجام می‌دهد یک تک اجتماعی نیست بلکه یک پاتک است.

لاریجانی با اشاره به اینکه بایدن چند برگه شانس دارد ادامه داد:  مجلس سنا در اختیار اکثریت دموکرات‌ها است و جمهوری خواهان در حال حاضر سه دسته شدند که از این تعداد حدود ۱۸ نفر به شدت با ترامپ مخالف هستند و معتقدند ترامپ را از هر گونه فعالیت سیاسی باید محروم کنیم،   گروهی دیگر به شدت طرفدار ترامپ هستند که حدود ۳۶ نفر هستند و گروه سوم هم فعلا ساکت هستند که خبر خوبی برای بایدن است.

او با اشاره به اینکه  با این شکافی که در جناح جمهوری خواه وجود دارد بایدن فعلاً شرایط خوبی خواهد داشت افزود:  طبقه تحصیل کرده‌تر آمریکا اعم از هنرمندان، صاحبان قلم و افرادی که فضا‌های مجازی را در اختیار دارند از بایدن حمایت کردند و این چیزی است که در اختیار ترامپ نبود.

او افزود: آمریکا منافعی که برای خودش تعریف می‌کند نامشروع است مثلا در سوریه آن‌ها وحشی‌ترین گروه‌های تروریستی را تاسیس، تربیت و عملیاتی کردند که منافع حیاتی آمریکایی‌ها شد و ایران در مقابل آن ایستاد و آن‌ها را با شکست روبرو کرد بنابراین ایران یک تهدید بزرگ می‌شود.

لاریجانی  با بیان اینکه ملت یمن با انقلاب، ​ حکومت خود را تغییر داد، ولی ظاهراً گناه بزرگی کرده، چون آمریکا، ​ انگلیس و فرانسه به کمک عربستان و امارات به این کشور هجوم بردند افزود: آمریکا، منافع و استراتژی قبلی خودش را با پیچیدگی بیشتری جلو می‌برد، کار‌هایی که ترامپ کرد در بیشتر موارد نقطه شروع سیاست آمریکا را تسهیل کرده است و آمریکا لازم نیست عجله کند مثلا نیازی نیست بایدن در رفع تعرفه‌های سنگین چین عجله کند و این موارد برای ایران هم صدق می‌کند یعنی بایدن تمام این موارد را به عنوان فرصت از آن استفاده خواهد کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه هستی ما به آمریکا وصل نیست و نشان دادیم حتی با دشمنی آمریکا در این ۴۰ سال روز به روز قوی‌تر هم شدیم اظهار داشت:  ما باید بخش‌های حیاتی را خودمان به دست داشته باشیم که این یک روحیه جهادی می‌خواهد و با انجام این کار دشمنان ما ناامید می‌شوند.

رئیس مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادی  با اشاره به اینکه کار مجلس، کار درستی است و مجلس باید زنجیر‌ها را از جلوی پای ما بردارد و این بخش از معارف تکنولوژی برای ما باز شود و توانمندی علمی ما نباید حد و حدودی داشته باشد گفت: بر اساس پیش بینی من، در آینده نزدیک، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

او افزود: مفهوم گام به گام خیلی خطرناک است اگر ما هیچ تعهدی نداشتیم از شرایط گام به گام استفاده می‌کردیم، ولی الان که ما انبوهی از تعهدات را انجام دادیم و گام به گام اگر از اینجا آغاز شود صد درصد به ضرر ماست.

رئیس مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه دموکرات‌ها با موضوع کرونا جدی‌تر رفتار خواهند کرد و این موضوع صرفاً مسئله واکسن نیست گفت:   واکسن یک چالش است و بایدن در مسئله مقابله با کرونا فعالیت خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه شانس ترامپ برای ایجاد یک حزب جدید خیلی نزدیک نیست گفت:،   ولی کاری که ترامپ زمینه آن را فراهم کرد این است که ایالت‌های خاصی، مسیر‌های خشن تری را پیش ببرند و این موضوعات در آمریکا به نفع سیاه پوستان و مظلومان نیست بلکه ایالت‌هایی که تاسیسات عظیم صنعتی دارند اعلام می‌کنند هیچ گاه نمی‌خواستند جزو ایالات متحده آمریکا باشند، اگر در ۱۰ سال گذشته مورخین راجع به آن می‌نوشتند الان به عنوان یک حرکت اجتماعی است و جزو چالش‌هایی است که بایدن با آن روبروست.

لاریجانی با اشاره به  روابط امریکا با کشور‌های حاشیه خلیج فارس گفت: تعریف منافع حیاتی امریکا در این منطقه بسیار مهم است که این موضوع با ایران در تضاد زیادی قرار دارد.

او با اشاره به اینکه  بازگشت سیطره امریکا به ایران از اهداف آنهاست که ایران هم محکم ایستاده است گفت: بازگشت به برجام با یک امضاء موضوعیت ندارد مهم برداشتن تحریم هاست و در غیر این صورت بازگشت معنایی ندارد.

 لاریجانی با اشاره به اینکه تنها کاربرد مکانسیم ماشه اعمال فشار به ایران برای اجرای تعهداتش در قبال برجام است و لاغیر افزود: روش تعهد در برابر تعهد در شرایط کنونی و بدون لغو تحریم‌ها بی نتیجه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار