نماینده مجلس: پاسخ ایران به ترور راهبردی است نه عجولانه / با عاملان ترور شهید فخری زاده به طور جدی برخورد می‌کنیم

ابعاد ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور با حضور کارشناسان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  فرشاد مهدی پور استاد دانشگاه و ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امشب ۹ آذرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی ابعاد ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور پرداختند.

رضایی با اشاره به اینکه شب گذشته جلسه مفصلی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد، گفت: ابعاد مختلف این ترور مورد بررسی قرار گرفت لذا آخرین وضعیت تشریح شد و در روند پیدا کردن عاملان حادثه به سرنخ‌های خوبی رسیدیم، انتظار داریم در آینده نزدیک خبر‌های بهتری را داشته باشیم.

او ادامه داد: با مجاهدت سربازان ایران در این عرصه و همت و غیرتی که در پیش گرفته شده، با عاملان به طور جدی برخورد خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دوره ترور‌های خیابانی گذشته است گفت: پاسخ به ترور راهبردی است، اما عجولانه نیست.

رضایی با بیان اینکه تهدید‌ها و فشار ها‌ی دشمنان بر ملت ایران اثر نکرده است، گفت: در این زمانه ترور این چنینی خیلی هنری نیست، اگر تحریم‌ها اهداف آن‌ها را تامین کرده بود و اگر فشار‌هایی که به ملت ما می‌آورند موثر واقع شده بود امروز ما با ترور مواجه نبودیم.

او با اشاره به اینکه شهید فخری زاده توانست کاری کند که امروز لرزه بر اندام دشمن افتاده است، افزود: دشمن شخصیت علمی ما را مورد هدف قرار داد لذا این موضوع به این معناست که ما توانستیم پیشرفت کنیم، این مسئله نشان دهنده این است که نظام جمهوری اسلامی توانسته تا حدود زیادی به اهدافی که می‌خواست برسد و اهداف ترور کنندگان هم نیز تامین نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: شهید فخری زاده دستاورد‌های زیادی داشتند و قطعاً دشمن نمی‌تواند مانع پیشرفت‌های کشور در حوزه مختلف شود، لذا در دهه هفتاد شاهد ترور‌های شخصیت‌های نظامی و امنیتی هستیم و کسانی مورد هدف قرار دادند که فکر می‌کردند استوانه‌های امنیت کشور هستند، آن‌ها از اوایل دهه ۸۰ وارد عملیات‌هایی علیه توانمندی‌های دانشگاهی شدند و دانشجویان ما را در خارج از کشور محدود کردند.

رضایی با اشاره به اینکه دشمن کسانی را مورد هدف قرار می‌دهد که در مرز دانش حرکت می‌کردند افزود: دشمن می‌خواهد جلوی سرعت علمی کشور را بگیرد و می‌خواهد این پیام را بدهد که این حوزه را رصد می‌کند و هر کسی که در این حوزه رشد کند آن را ترور می‌کند لذا آن‌ها اول دانشجویان ما را حذف و بعد اساتید ما را در مجامع بین‌المللی محدود کردند و بعد در نهایت به سمت ترور پیش رفتند.

او بیان کرد: انگاره‌ای در بین بعضی‌ها ایجاد شده است که ما منفعل هستیم و لذا فکر می‌کنند که ما منفعلانه برخورد می‌کنیم، این عده باید نگاهی به برخورد‌های چند سال اخیر ما با دشمنان بیندازند، ما همان کشوری هستیم که پایگاه عین الاسد را مورد هدف قرار دادیم و آمریکایی‌ها نتوانستند پاسخی به ما بدهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آن‌ها مخفیانه دانشمند ما را هدف قرار دادند، ولی ما علنی برخورد می‌کنیم، ما همان کشور و نظامی هستیم که در خلیج فارس خیلی سریع و بدون تعارف با نظامیان آمریکایی برخورد و آن‌ها را بازداشت کردیم و از مواضع خودمان کوتاه نیامدیم و آن‌ها را مشروط به عقب نشینی کردیم.

رضایی افزود: ما از خون شهدایمان کوتاه نمی‌آییم، لذا خون بهای شهید قاسم سلیمانی اخراج آمریکا از منطقه خواهد بود، اقدام حداکثری ما نابودی رژیم صهیونیستی است که حضرت آقا وعده دادند، نوع پاسخ ما به این فاجعه و به این ترور نابودی رژیم صهیونیستی توسط محور مقاومت خواهد بود، پاسخ اولیه ما باید راهبردی باشد.

او با اشاره به اینکه پاسخ ما مقطعی، عجولانه و شتابزده نخواهد بود گفت: پاسخ ما با حساب کتاب و محاسبه خواهد بود، لذا پاسخ ما به دشمن حداکثری است، در اولین گام، امروز مجلس کلیات طرحی را برای لغو تحریم‌ها تصویب کرد و از یک فوریت به دو فوریت تغییر داد و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همه مواد مورد تصویب قرار گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: همین هفته به زودی در صحن علنی مجلس مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت و این موضوع پاسخ به دشمن است که فکر نکنند اگر ترور کردند ما منفعل می‌شویم، به هیچ وجه نظام جمهوری اسلامی منفعل نخواهد شد.

او افزود: این ترور موجب عقب‌نشینی ما نخواهد شد، این ترور باعث خواهد شد تا روند پیشرفت‌های هسته‌ای را با شتاب بیشتر دنبال و احیا کنیم لذا پاسخ ما خاتمه اجرای پروتکل الحاقی خواهد بود.

فرشاد مهدی پور پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه شهید فخری زاده گمنامی را انتخاب کرده بود گفت: ایشان می‌توانست تلاش کند تا به یک برند مستقل علمی دست پیدا کند، اما ترجیح داد تا گمنامی را در پیش بگیرد و در لایه گمنامی بسیاری از امور را پیش برد، ایشان اگر مقاله‌ای می‌نوشت با نام مستعار بود.

او عنوان کرد: دشمنان ما اطلاعات بسیار زیادی از ایشان داشتند، از دهه ۸۰ به این طرف، اولین عملیات و یا برخورد‌ها با ایشان در حال شکل گرفتن بود، آن‌ها مرتب در مورد شهید فخری‌زاده می‌گفتند که ایشان مغز متفکر برنامه‌های دفاعی و هسته‌ای ایران است، ایشان گمنامی را انتخاب کرد تا دانش را برای ما ملی کند، ملی شدن دانش در ایران میراث این شهید است که به جا مانده، در تمام این دوره ایشان در دانشگاه‌های مختلف کشور حضور فنی داشتند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایشان با علم، اراده و تشخیص خودشان تصمیم گرفتند تا این مسیر را طی کنند و این گمنامی را به هر چیز دیگری ترجیح دادند.

مهدی پور افزود: این شهید به ابعاد دیگر دانش‌ها توجه داشت، برخی از متن‌های که در اواخر دهه ۸۰ از ایشان وجود دارد نشان می‌دهد که ایشان وارد حوزه علوم شناختی شده بودند، ایشان به نانوتکنولوژی توجه داشتند، به همه پیشران‌های نوینی که ما امروز از آن نام می‌بریم ورود داشتند، ایشان در حوزه فلسفه فیزیک صحبت‌های زیادی کردند و به فلسفه اسلامی ورود داشتند و جزء پیوند دهندگان بین حوزه‌های علوم تجربی و علوم انسانی در کشور به حساب می‌آیند.

او با اشاره به اینکه باید جواب دشمن را داد گفت: دشمن صهیونیستی حتماً باید پاسخ درخوری را دریافت کند، ما دشمن بزرگ رسانه‌ای داریم که در ۲۴ ساعت تلاش می‌کند تا بر روی نقاط ضعفمان نمک بپاشد، دشمن به سمت قدرت نمایشی حرکت می‌کند و می‌خواهند تصویری را ارائه دهند که خیلی متفاوت عمل می‌کنند، ما با یک دولت کاملاً تروریسم مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در برابر چنین وضعیتی حفظ وحدت کاملاً ضروری است افزود: در چنین شرایطی دلیل ندارد که به سمت کشور خودمان پشت و رو به دشمن کنیم، بخش زیادی از قدرت و اقتدار ملی ما در وحدت است.

او گفت: با اینکه شهید فخری زاده بعید است که جایگزین داشته باشد، اما این اقدام دشمنان ما، با این پیام همراه است که؛ آن‌ها در حال رصد ما و وضعیت علمی کشورمان هستند، دشمنان می‌دانند که نمی‌توانند حرکت علمی ما را از حرکت باز دارند، پس با این ترور‌ها قصد کند سازی حرکت ما را دارند، دشمنان هر کسی را که نتوانند مهار کنند ترور می‌کنند.

مهدی پور ادامه داد: آمریکایی‌ها از سال ۱۹۴۰ پروپاگاندای سیاسی خود را به جریان انداختند این جریان دارای سه ضلع عملیات روانی، عملیات اقتصادی و عملیات ترور، آشوب و وحشت است که آمریکایی‌ها در کلاس‌های آکادمیک خود همه عملیات‌های سخت و نیمه سخت را تجویز و تدریس می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: این سه هدف همزمان در حال جریان است تحریم‌ها در راستای عملیات روانی و سپس ترور و ایجاد وحشت شکل می‌گیرد این در حالی است که محاکم خارجی یک دیپلمات ایرانی را در خارج از کشور به جرم احتمالی و ثابت نشده قصد بمب گذاری متهم کرده و به ۲۰ سال زندان محکوم می‌کنند، اما نسبت به ارتکاب جرم یک خارجی در خاک ایران که ثابت هم شده عکس العمل نشان نمی‌دهند این بدان خاطر است که رسانه‌ها در مسیر درست و طبق رسالت خود پیش نمی‌روند.

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل سیاسی افزود: پاسخ ایران به عاملان ترور شهید فخری زاده نباید شتاب زده باشد بلکه باید پس از بررسی ابعاد مختلف این موضوع، حسابگرانه و هوشمندانه، پاسخی قاطع به عاملان این ترور ناجوانمردانه بدهد بی شک اسرائیلی‌ها باید پاسخ این رفتار خود در منطقه را دریافت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بايد چنان هزينه سنگيني براشون درست كنيم كه ديگه جرآت نكنن اسم مقامات ما رو بيارن چه برسه به اينكه تهديدشونم بكنن و ترورشون هم بكنن