در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

موسوی: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به دنبال شکست ایران هستند/ جمشیدی: بایدن هم به سیاست فشار حداکثری معتقد است

آخرین خبرها از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین خبرها از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۴ آبان ماه با حضور محمد جمشیدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا و سید حامد موسوی کارشناس مسائل بین الملل بررسی شد.

سید حامد موسوی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در رابطه با انتخابات آمریکا نظرسنجی‌ها نتوانستند موفق عمل کنند گفت: نظرسنجی‌ها در ایالت متحده خطای زیادی داشتند یکی از دلایل اصلی آن این است که این نظرسنجی‌ها اکثراً تلفنی انجام شد.

او با اشاره به اینکه در میان دموکرات‌ها اکثراً افراد تحصیل کرده رای می‌دهند افزود: در ایالت‌های کلیدی هنوز نتیجه قطعی بیرون نیامده است، بایدن در حال جلو افتادن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه قرمز رنگ جمهوری خواهان است گفت: در این انتخابات ۱۰۰ میلیون نفر قبل از روز انتخابات رای دادند، به طوری که این افراد اکثراً به دموکرات‌ها رای دادند و آن‌هایی که به صورت حضوری آمده‌اند جمهوری خواه هستند که خواهان ترامپ هستند.

موسوی با اشاره به اینکه در برخی از ایالت‌های آمریکا رأی‌های پستی که روز انتخابات ارسال شده در ۳ نوامبر دریافت نشده است ادامه داد: ترامپ این موضوع را غیرقانونی می‌داند، هر ایالت در آمریکا قوانین خاص خود را دارد مثلا رای‌هایی در پنسیلوانیا شمرده می‌شود که تا دیروز ۸ شب دریافت شده باشد.

او اظهار کرد: جمهوری خواهان به دنبال این هستند تا یک سری از آرا را باطل کنند، لذا باید صبر کنیم و ببینیم در میشیگان و پنسیلوانیا اختلاف تا چه حد است.

موسوی با بیان اینکه در آمریکا یکسری شکاف‌هایی به وجود آمده است و هر چه به جلو پیش می‌رویم شکاف‌ها به شکل عمیق‌تر خود را نشان می‌دهد عنوان کرد: شاهد شکاف طبقاتی در آمریکا هستیم، در این کشور مهاجرین زندگی می‌کنند و ترامپ در قبال آن‌ها سیاست‌های رادیکال را اعمال کرده است لذا شکاف‌ها نفرت‌هایی را ایجاد کرده است، ترامپ در بین سفیدپوستان بیشتر رای آورده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در آمریکا خیلی از مردم از ساعت ۹ شب نتایج را پیگیری می‌کردند به طور که ترامپ جلو بود گفت: آن‌ها صبح که بیدار شدند، دیدند که در برخی از ایالت‌ها بایدن جلو افتاده است، بنابراین چالش بین این دو گروه چالشی بسیار جدی است.

او با بیان اینکه دموکرات‌ها از همین الان صحبت از این موضوع می‌کنند که اگر پیروز شدند تلاش خواهند کرد تا نظر طرف مقابل را جلب کنند خاطرنشان کرد: ترامپ خیلی تهاجمی و تحقیر آمیز برخورد می‌کند و شکاف‌ها را در طی چهار سال گذشته در جامعه آمریکا بیشتر کرده است.

موسوی با اشاره به نظر سنجی‌های ۲۰۲۰ آمریکا که مانند انتخابات ۲۰۱۶ از ضریب خطای بالایی برخوردار بود گفت: طرفداران حزب دموکرات بیشتر تحصیل کرده هستند و احتمال شرکت در پاسخگویی و نظر سنجی تلفنی بیشتر است.

او با کم سواد خواندن طرفداران ترامپ گفت: به این علت نظرسنجی‌های انتخاباتی امسال آمریکا هم مانند سال ۲۰۱۶ با خطای بسیار همراه شده البته در بسیاری از ایالات کلیدی هنوز آمار قطعی استخراج نشده است.

موسوی گفت: رای دهی فیزیکی طرفداران ترامپ و امتناع از پُست کردن آراء آن‌ها سبب شد تا روز‌های آغاز انتخابات با آراء بیشتری برای ترامپ مواجه شویم، اما با شمارش آراء پستی که توسط طرفداران بایدن به ثبت رسیده بود شاهد برگشت آراء به نفع بایدن شدیم و همین موضوع شائبه‌هایی درباره تقلب در انتخابات را کلید زد.

موسوی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلان و راهبردی آمریکا فراتر از افراد است گفت: یکی از اسناد مهم آمریکا سند امنیت ملی است که در هر دوره‌ای یکبار روسای جمهور آن را منتشر می‌کنند، این سند حاصل کار یک نفر نیست یعنی نهاد‌های مهم آمریکا مانند پنتاگون، سی آی‌ای و سایر نهاد‌ها در نوشتن آن نقش دارند لذا رویکرد کلان در همه آن‌ها یکی است.

او ادامه داد: چین و روسیه به عنوان چالش آمریکا در سطح نظام بین الملل معرفی شده است و در هر دو حزب، ایران و کره شمالی به عنوان تهدید معرفی شده است و لذا جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هر دو ایران را به عنوان یک تهدید و به عنوان دشمن می‌بیند و به دنبال تضعیف و شکست ایران هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اوباما بعد از توافق هسته‌ای گفت که اگر دست من بود پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را هم باز می‌کردم لذا این نوع نگاه را هر دو حزب دارند یعنی در رویکرد، هدف و استراتژی هر دو حزب مشترک هستند، اما در روش و تاکتیک متفاوت عمل می‌کنند، جمهوری‌خواهان به طور سنتی یکجانبه گرا هستند و این موضوع را در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌بینیم که خیلی به نهاد‌های بین المللی اهمیت قائل نیست.

موسوی با اشاره به اینکه دموکرات‌ها بر روی قدرت دیپلماسی تاکید دارند و از آن به عنوان ابزار استفاده می‌کنند افزود: بایدن چند هفته پیش مقاله‌ای را در سی ان ان در رابطه با سیاست او در قبال ایران ارائه داد که چه طور به شکل هوشمندانه می‌تواند با ایران سخت برخورد کند.

او ادامه داد: بایدن مطرح کرد که باید از متحدینش استفاده کند و با اروپایی‌ها هماهنگ شود و این گونه نباشد که مانند ترامپ در دنیا در بحث برخورد با ایران منزوی باشند، او گفت که باید ایران را مجبور کنیم تا بر سر میز مذاکره بنشیند.

موسوی اظهار کرد: ما باید تاکتیک و روش مان را تغییر دهیم و بدانیم که با آن‌ها باید چگونه برخورد کنیم، اگر بایدن بر سر کار بیاید بالاخره متفاوت از ترامپ خواهد بود، اما آن‌ها در رویکرد کلی با هم یکی هستند.

جمشیدی کارشناس مسائل آمریکا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حدود یک هفته تا ۱۰ روز قبل یک روند جدیدی را در نظرسنجی‌ها مشاهده کردیم گفت: در نظرسنجی‌ها آراء بایدن ریزش اندک داشت و آراء ترامپ اگر چه با نوسان، اما به سمت بالا حرکت می‌کرد، گرچه نظرسنجی‌ها مشکل داشتند، اما فاصله بین کاندیدا‌ها زیر یک درصد بود و وقتی فاصله تا این حد نزدیک باشند در حاشیه خطا قرار دارد لذا خطا را با سه و نیم درصد می‌توان در نظر گرفت، این موضوع را باید به نفع ترامپ بدانیم.

او افزود: از یک هفته پیش این گمانه به صورت جدی مطرح بود که وضعیت ترامپ خراب نیست و فاصله‌ها زیاد نیست، اگرچه بایدن جلوست، اما به معنای پیروزی قطعی نیست، وقتی فاصله رای دو کاندیدا خیلی کم باشد، شمارش مجدد آرا صورت می‌گیرد، اگر فاصله رای در برخی ایالت‌ها کم باشد کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: نزدیک بودن فاصله آراء تنها به نفع ترامپ است، از آنجا که فاصله نظرسنجی‌های کاندیدا‌های انتخاباتی امریکا در شش ایالت از ۱۲ ایالت چرخشی به زیر یک درصد می‌رسید که این خود خبر از بی معنی بودن نظرسنجی و وجود حاشیه خطا در نظرسنجی می‌دهد و این اتفاق به نفع ترامپ است و نشان می‌دهد که اوضاع ترامپ آن قدر‌ها هم که می‌گویند خراب نیست.

او ادامه داد: رأی گیری در آمریکا به گونه‌ای است که اگر فاصله آراء در یک ایالت بسیار کم و ناچیز باشد و یکی از کاندیدا‌ها درخواست بازشماری آراء را کند، آراء دوباره بازشماری می‌شود که در نتیجه معمولاً تعداد رأی‌های نفر برنده به نفع نفر بازنده ریزش خواهد داشت، پس اگر ترامپ در برخی ایالات که آرای کمتری دارد درخواست بازشماری دهد آرای بایدن به نفع ترامپ ریزش خواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: ترامپ اگر نتواند از طریق قانونی پیروز انتخابات شود سعی می‌کند ماجرا را به کف خیابان بکشاند، از این رو امروز هم درباره تقلب، صحبت‌هایی کرد لذا نباید توقع داشته باشیم که حتی اگر بایدن پیروز انتخابات شود رفتار و سیاستی متفاوت در قبال ما داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: بایدن هم به سیاست فشار حداکثری معتقد است و ممکن است درباره تحریم‌ها ژستی خاص بگیرد، ولی تحریم‌ها را کاهش ندهد، برداشته شدن تحریم ورود وزیرخارجه کشورمان خوب است، اما مشکلی از ما رفع نمی‌کند، آمریکایی‌ها قصد برداشتن تحریم‌ها را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
تنها راه عاقلانه وعلاج قطعی ایران همون سیاست خود اتکای میباشد که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره وتاکید داشتند و لذا اگه همه سیاسیون ودولنردان دست بدست هم داده واین سیاست استقلال اقتصادی را دنبال کنن قطعا ایران موفق می‌شود وآمریکا وغیرآمربکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند وسیاست 40ساله خویش علیه ایران را که همان سیاست تحریم وفشار است را نیز تغییر داده وبه التماس خواهد افتاد
&
آخرین اخبار