دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

لزوم پرداخت سریع‌تر بدهی پتروشیمی‌ها جهت کاهش کسری بودجه دولت

رحیمی مظفری گفت: پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از کسری بودجه باید هزینه قبوض خود را دقیق پرداخت کنند.

عبدالعلی رحیمی مظفری دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره بدهی پتروشیمی‌ها به شرکت ملی گاز بابت نپرداختن قبوض گاز خود گفت: شرکت ملی گاز باید بدهی پتروشیمی‌ها بابت هزینه قبوض گاز خود را به‌طور دقیق و رسمی اعلام کند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات در کشور این است که متاسفانه صنعت را به جا‌های خوب هدایت نکرده‌ایم و در یک جا‌هایی به نحوی عمل کرده‌ایم که پتروشیمی‌ها به تعهدات خود خوب عمل نکرده‌اند.

رحیمی مظفری بیان کرد: امروزه خیلی از پتروشیمی‌های موجود در کشور تابع قوانین حداقلی نیستند. ما در کشور گاز و برق مردم را با مبالغ پایین به ناگزیر قطع می‌کنیم، اما هزینه قبوض گاز برخی از این پتروشیمی‌ها متاسفانه پرداخت نمی‌شود و به قوانین هم تمکین نمی‌کنند.

نماینده مردم سروستان در مجلس ادامه داد: از سوی دیگر اگر بخواهیم گاز پتروشیمی‌ها را قطع کنیم طبیعتا تبعات اجتماعی و اقتصادی سنگینی برای ما خواهد داشت. سیستم جریمه حداکثری برای پتروشیمی‌ها باید پیادهسازی شود تا این پرداخت‌ها به موقع انجام شود.

وی گفت: در زمانی که ما به‌دلیل ناترازی گاز و یا برق مجبور به اعمال محدودیت‌هایی برای قطع انرژی پتروشیمی‌ها هستیم باید این محدودیت بر روی این مراکز اعمال شود.

رحیمی مظفری با بیان اینکه پتروشیمی‌ها و صنایع دیگر شرایط رقابتی مناسبی ندارند، اظهار کرد: پتروشیمی‌ها بهانه‌هایی از جمله اینکه کشور در تحریم است و یا محصولاتشان در داخل کشور توزیع می‌شود را می‌آورند تا از پرداخت هزینه حداقلی برای انرژی مصرفی خودشان فرار کنند. 

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هر سال بر حاشیه سود پتروشیمی‌ها که یارانه‌ای تولید می‌کنند افزوده می‌شود، بیان کرد: در شرایط موجود در کشور ما تولید پتروشیمی‌ها به نحوی است که در داخل کشور انرژی را با قیمت بسیار پایینی به نسبت رقبای خارجی خود دریافت می‌کنند و با شرایطی که اصلا قابل قیاس با رقبای خارجی آنها نیست کار می‌کنند لذا با توجه به این شرایط و برای جلوگیری از کسری بودجه باید هزینه قبوض خود را دقیق پرداخت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار