در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اکبری: حاج قاسم سلیمانی ۲۲ سال در جبهه مقاومت حاضر بود / مردم سوریه با حمایت و کمک حاج قاسم وارد میدان مقاومت شدند

وضعیت منطقه یکسال پس از شهادت سردار سلیمانی با حضور اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگوی ویژه خبری ۸ دی ماه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  وضعیت منطقه یک سال پس از شهادت سردار سلیمانی امشب ۸ دی ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی را از چند زاویه و بعد می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم گفت: ایشان را از جهت ویژگی‌های فردی، سابقه و تاریخ دوران دفاع مقدس، بحث مبارزه با اشرار و ورود به حوزه مقاومت می‌توان تحلیل کرد، به طور خاص که ایشان حدود ۲۲ سال در جبهه مقاومت بودند.

او با اشاره به اینکه زمانی که حاج قاسم وارد صحنه مقاومت شد همزمان بود با بحران بوسنی و هرزگوین و در حقیقت آغاز رهبری مقام معظم رهبری بود که ایشان وارد صحنه مقاومت شدند، ادامه داد: حزب الله لبنان جز حوزه‌های قدیمی مقاومت است، سوری‌ها هزینه زیادی دادند تا در موضع خود به طور جدی تا به امروز بمانند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۱ بحران در سوریه آغاز شد و آمریکا همراه با رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان منطقه‌ای درصدد بودند تا انحرافی را ایجاد کنند، افزود: به نوعی یکسری از تکفیری‌ها را آوردند و آن‌ها را وارد سوریه کردند تا بحران ایجاد کنند. محاسبه آن‌ها این بود که حداکثر دو ماه این بحران طول می‌کشد به طوری که آن‌ها حمایت‌های سازمان بین الملل را به خود جلب کرده بودند و تقریباً انواع و اقسام جریان‌های افراط‌گرا و تکفیری را وارد سوریه کردند.

اکبری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کردند تا دو ماه دیگر می‌توانند سوریه را فتح کنند گفت: سوریه هیچ هم پیمانی در دنیا نداشت تا بتواند از حقوق خود دفاع کند، تنها جرم سوریه در اتحادیه عرب این بود که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده بود لذا سوریه عضو اتحادیه عرب و عضو سازمان ملل بود و کشوری قانونی محسوب می‌شد و خیلی به مسائل قومی و عربی پایبند بود. اما جرمش این بود که جزیی از مقاومت است و مغضوب آمریکا و رژیم صهیونیستی است لذا سوریه را از اتحادیه عرب خارج کردند.

او ادامه داد: برخورد‌های همسایه‌ها با این کشور به صورت خشن شروع شد به همین دلیل مجموعه زیادی از جغرافیای سوریه اشغال شد، آن‌ها در سال ۲۰۱۳ توانستند بخش‌های زیادی از سوریه را بگیرند و تا اواسط سال ۲۰۱۴، ۸۰ درصد سوریه توسط جریانات افراط گرا و تفکیری اشغال شد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: یکی از رشادت‌های بزرگ حاج قاسم در آن شرایط این بود که از فرودگاه وارد شهر شد و لذا برای رهبران سوریه این شجاعت سردار دل‌ها عجیب بود و آن‌ها فکر نمی‌کرد هیچ کسی در دنیا به آن‌ها کمک کند، آن‌ها وفادار به مقاومت بودند.

اکبری اظهار کرد: حاج قاسم در آن زمان وارد سوریه شد، کشور سوریه شکست خورده بود و تصور غالب بر این بود که دیگر امکان نجات کشور سوریه وجود ندارد و اساساً جنگ باخته را نمی‌توان برگرداند، اما با اراده‌ای که ایشان داشتند به تدریج توانستند مردم سوریه را به پای جنگ علیه مخالفین بیاورند و لذا مردم هم وارد این ماجرا شدند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه پرونده حاج قاسم سلیمانی فقط مختص به سوریه و عراق نبود بیان کرد: مردم سوریه با تدبیر، همکاری و با حمایت و پشتیبانی و با کمک حاج قاسم به عنوان فرمانده جبهه مقاومت وارد میدان شدند و لذا از زمانی که مردم سوریه به کمک ارتش آمدند معادله تغییر پیدا کرد و در واقع بعد از ۲۰۱۴ پیروزی‌ها را پشت سر هم در سوریه دیدیم.

او با اشاره به اینکه وقتی مردم به پای کار بیایند می‌توانند تهدیدات را خنثی کنند گفت: مردم می‌توانند امنیت را به وجود آورند به طوری که هر جا مردم باشد و امنیت به هم پیوسته می‌شود.

اکبری با تاکید بر اینکه دفاع مردمی باعث شد تا امنیت و ثبات ایجاد شود خاطرنشان کرد: امنیتی را که مردم به وجود می‌آوردند امنیتی پایدار است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی بود اظهار کرد: سردار سلیمانی گفتند که فرصت‌هایی که در بحران‌ها به وجود می‌آید بسیار قابل استفاده است، فرصت‌های به وجود آمده را باید به موقع استفاده کرد، آمریکا سه خطای استراتژیک در سوریه داشت و اینگونه تصور می‌کرد که در طی دو ماه می‌تواند سوریه را اشغال کند و بعد از دوماه پیروز می‌شود لذا این مسئله اولین خطای استراتژیک آمریکا بود.

اکبری عنوان کرد: اشتباه دوم آمریکا این بود که تصور می‌کرد، در سوریه مردم، علیه حکومت قیام و مانند کشور‌های دیگر حکومت را ساقط می‌کنند و خودشان به حکومت می‌رسند و اشتباه سوم آن‌ها این بود که جریانات افراط‌گرایی را از بیرون به صورت مسلح وارد درگیری کردند، بنابراین این خطا‌های استراتژیک و راهبردی آمریکا باعث فرصت شد.

او با اشاره به اینکه آمریکا سیاست خود را رو کرده بود گفت: آمریکا مدام اعلام می‌کرد که دو ماه دیگر حکومت سوریه ساقط می‌شود، لذا این موضوع باعث وحدت مردم سوریه شد و مردم در صحنه جنگ حاضر شدند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سردار سلیمانی از این فرصت استفاده و به مردم کمک کرد افزود: این مسئله سبب ایجاد دفاع ملی و محلی در سوریه شد و یک ارتش قوی مردمی در موقعیت‌های جغرافیایی شکل گرفت تا به ارتش کمک کنند.

اکبری اظهار کرد: اواخر سال ۲۰۱۵ روسیه وارد ماجرای جنگ سوریه می‌شود، در سال ۲۰۱۴ عملیات‌های مقاومت شروع می‌شود، به طوری که داعش و تکفیری‌ها عقب‌نشینی هایشان را شروع کردند و تا اواخر سال ۲۰۱۵ پیروزی سوریه مسلم شد بنابراین ارتش سوریه همراه با بسیج مردمی و کمک مقاومت در موقعیت برتر قرار گرفت، لذا روسیه هم نیز وارد قضیه شد و توان خوبی را پای کار گذاشت، برای روسیه این ورود بسیار اهمیت داشت، روسیه در صحنه بین المللی غایب شده بود و آمریکا آن‌ها را تهدید می‌کرد به طوری که آمریکا وارد خانه روسیه شده بود.

او خاطرنشان کرد: وقتی بحران سوریه ایجاد شد، روسیه به دنبال دفاع از این کشور برآمد تا خود را نشان دهد، برای روسیه بازگشت به صحنه بین المللی بسیار مهم بود، بارزانی تصور نمی‌کرد که داعش وارد حوزه آن‌ها شود، وقتی داعش به سمت اربیل حرکت کرد آن‌ها دیدند که موضوع جدی است و تهدید به صورت جدی بر علیه آن‌ها صورت گرفته است، آن‌ها به جمهوری اسلامی متوسل شدند، سردار سلیمانی فقط به خاطر مردم کُرد و نه به خاطر بارزانی و نه به خاطر رهبران سیاسی وارد عمل شد.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه حاج قاسم سوریه را نجات داد گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند سوریه را درگیر جنگ داخلی کنند و نیرو‌های خود را در آنجا مستقر کنند و حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورند.

اکبری گفت: ارتش عراق کلاسیک بود، اما داعش قدرتی بود که ارتش‌های کلاسیک توانایی زیادی برای مقابله با او نداشتند و نمی‌توانستند تمام کننده داعش باشند، زیرا نوع جنگ و ابزار داعش متفاوت بود، پس از فتوای مرجعیت، دو میلیون عراقی در مدت یک هفته برای دفاع از کشورشان و اسلام و حرم‌ها نام نویسی کردند، این ارتش بسیجی و مردمی به آموزش، سازماندهی و تسلیح نیاز داشت و حاج قاسم سعی کرد برای این منظور کمک کند.

او ادامه داد: عراق در زمان حمله داعش، سلاح، امکانات و هواپیما نداشت و آمریکایی‌ها پول سلاح‌ها را از عراق گرفته بودند، اما چیزی به آن‌ها نداده بودند و اگر آن زمان کمک‌های تسلیحاتی و هواپیمایی ایران نبود معلوم نبود چه اتفاقی برای عراق پیش می‌آمد، زیرا آمریکا داعش را به وجود آورده و قرار بود در عراق مستقر کند.

اکبری با اشاره به اینکه در فاصله کوتاهی حشدالشعبی شکل گرفت، گفت: یکی از اهداف آمریکا این بود که هویت ملی عراق را فرو بپاشد و به اختلافات قومی دامن بزند و فتنه‌های مذهبی را توسعه دهد و برای این کار؛ هزینه‌های زیادی را انجام داد، حشدالشعبی برکت الهی بود، این نهاد، هویت ملی عراق را شکل داد و همه فِرَق در کنار هم جمع شدند، آمریکایی‌ها انتقام داعش را از حاج قاسم گرفتند لذا پیروزی بر داعش به نام حاج قاسم ثبت شد و آمریکا نمی‌تواند ادعا کند که او داعش را از بین برد و این برای آمریکایی‌ها غیرقابل تحمل بود، به همین علت مرتکب این جنایت شد.

او با بیان اینکه پس از شهادت حاج قاسم، مجلس عراق تصمیم به اخراج آمریکا از کشورش گرفت گفت: آمریکایی‌ها بیش از شش هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کرد و تلفات انسانی و اعتباری زیادی در آنجا دادند و نمی‌خواهند از عراق بیرون بروند و اکنون به عراقی‌ها التماس می‌کنند که اجازه دهند چند وقت دیگر در عراق بمانند لذا به نفع آمریکایی هاست که از منطقه خارج شوند، زیرا هیچ دستاوردی نداشتند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، مراسم و برنامه‌های بسیار گسترده‌ای در شهر‌های مختلف عراق آغاز شده است افزود: قطعا شهادت این عزیزان نقش بسیار جدی و بزرگی در پیوستگی و همگرایی دو ملت ایران و عراق ایجاد کرد و خون پاک این شهدا موجب شد عمق روابط راهبردی ما با کشور دوست و همسایه مان عراق، بیشتر شود.

او با بیان اینکه در هر کوی و بزن، خیابان، منزل و جمع‌های عشایری و مردمی عراق؛ تمثال شهیدان سلیمانی و ابومهدی را مشاهده می‌کنیم ادامه داد: نقش این شهدا در مبارزه با داعش بسیار برجسته بود و مجاهدت فراوانی را انجام و در نهایت جان خود را تقدیم کردند و همین موضوع موجب شد این دو به عنوان الگو؛ مورد محبوبیت و علاقه آحاد جامعه عراقی قرار بگیرند لذا این موضوع میان جریانات مقاومت، همگرایی، علاقه و همبستگی به وجود آورد.

مسجدی عنوان کرد: شهید سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد و عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فداکاری، شجاعت، اخلاص، تواضع و نقش بی بدیل در پشتیبانی از نیرو‌های مسلح عراقی و همکاری با حشدالشعبی داشت و در خط مقدم جبهه و جنگ با داعش بود به طوری که شهید سلیمانی محبوبیت بسیار گسترده‌ای در میان نیرو‌های مسلح، مقامات دولتی، مردم و عشایر عراق دارد.

امین حطیط کارشناس مسائل سیاسی از بیروت، به نقش تأثیرگذار و فعال شهید حاج قاسم سلیمانی در جنبش مقاومت و مقابله با دشمنی آمریکا و مزدورانش در منطقه اشاره کرد و گفت: این شهید در مقابل اشغالگری آمریکا در عراق نیز نقش فعالی را ایفا کرد، همچنین در مقابله با جنگ جهانی علیه سوریه نقش فعالی را ایفا کرد و پیش از آن نیز در مقابله با جنگ اسرائیل در جنوب لبنان نقش تأثیرگذاری داشت و قدرت مقاومت را در فلسطین تقویت کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: شهید قاسم سلیمانی شخصیت اسطوره‌ای و افسانه‌ای بود که برای تقویت قدرت مقاومت در میدان‌های مختلف حضور داشت و از آن‌ها پشتیبانی روحی، معنوی و لجستیکی می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار