وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

از خبر حذف آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تا وعده سهمیه کرونا به کنکوری‌ها

وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخبار متعدد و مهمی روبه رو بود که به آنها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  «تعیین ماموریت برای دانشگاه‌ها باید بر اساس جایگاهشان باشد»، «زمان سرمایه‌گذاری هنگفت برای تاسیس دانشگاه نیست»، «قول می دهیم مشکلات دانشجویان دکتری را حل کنیم»، «به دنبال حذف کنکور کارشناسی ارشد و دکتری هستیم»، «عده‌ای می‌خواهند در کشور سنگربان کنکور باشند»، «هشدار سازمان سنجش درباره وعده دروغین سهمیه کرونا به کنکوری‌ها» و «راه اندازی سامانه جامع استعلام صحت مدارک تحصیلی در وزارت علوم» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

تعیین ماموریت برای دانشگاه‌ها باید بر اساس جایگاهشان باشد

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اهمیت طرح تعیین دانشگاه‌های معین، گفت: تعیین دانشگاه‌های معین منجر به تقویت آموزش عالی کشور، حفظ مراکز آموزش عالی موثر و مفید، توزیع ماموریت‌های علم و فناوری بین مراکز مختلف بر اساس ظرفیت آن‌ها «از نظر هیات علمی، محقق و یا نیاز‌های محل» می‌شود.

غلامی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها در مناطقی با ویژگی‌های خاص کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی هستند؛ لذا این مراکز نباید این تصور را داشته باشند که همه یک مدل توسعه و ماموریت را پیگیری کنند بلکه دانشگاه‌ها بر اساس جایگاهی که دارد باید برای خودشان ماموریت تعیین کنند.

زمان سرمایه‌گذاری هنگفت برای تاسیس دانشگاه نیست

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  هدف از طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی این است که یک مرکز کوچک به گونه‌ای به یک دانشگاه بزرگ متصل شود که ضمن حفظ استقلال در هویت مرکز آموزشی کوچک، دانشگاه بزرگ متولی حمایت از آن مراکز ‌شود.

غلامی گفت: الان زمانی نیست که سرمایه‌گذاری هنگفت برای تاسیس دانشگاه جدید و جوان صورت بگیرد، زیرا دانش و فناوری به سرعت در حال تحول است و هر نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند بدون هدف باشد.

قول می دهیم مشکلات دانشجویان دکتری را حل کنیم/ دچار خلاء در زمینه رسیدگی به نخبگان هستیم

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:دانشجویان مخصوصا دانشجویان دکتری نگران هستند و بار‌ها مصوب کردیم که حمایت ویژه از دانشجویان دکتری صورت گیرد، اما تاکنون محقق نشده است و کسب درآمد از انجام پژوهش‌های دانشجویان دکتری حق طبیعی آنهاست که در زمینه از آن محروم هستند که البته وزارت علوم نیز بودجه کافی برای پرداختن به این مسائل ندارد.

آمار دانشجویان کشور کاهش پیدا کرده است

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، اظهار کرد: آمار دانشجویان کشور کاهش پیدا کرده و هم اکنون حدود ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجو در کل دانشگاه‌های کشور داریم؛ بنابراین برنامه جذب دانشجوی خارجی از ۷۵ هزار نفر کمتر و به ۶۲ هزار نفر رسیده است.

به دنبال حذف کنکور کارشناسی ارشد و دکتری هستیم/ کنکور ۱۴۰۰ بدون تغییر است

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در چند جلسه گذشته دستور جلسات شورای عالی ساماندهی وضعیت کنکور بوده است و ۸ سیاست کلان را بررسی می‌کنیم تا بر مبنای آن سیاست‌های کلان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ضوابط اجرایی را تصویب کنند تا اجرایی شود. نگاه ما این است که مسیر منطقی تری را برای سنجش و پذیرش متقاضیان دانشگاه در رشته‌های کارشناسی دنبال کنیم. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به دنبال حذف کنکور هستیم، اما این موارد موارد زمان بر است. در سیستم‌های جا افتاده کشور‌های خارجی سنجش از پذیرش جدا شده و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کنکور ندارند.

او ادامه داد: در کشور‌های خارجی پذیرش کارشناسی ارشد از طریق درخواست دادن به دانشگاه و مقطع دکتری از طریق درخواست دادن به استاد دانشجو جذب می‌شود. بحث اصلی شورا روی اصلاح فرآیند پذیرش دانشجوی کارشناسی است. اصلاحات در کنکور برای سال ۱۴۰۰ نیست و کنکور سال آینده به همین شیوه اجرایی می‌شود.

انجام متمرکز تکمیل ظرفیت ارشد در سازمان سنجش مصوبه ستاد ملی کروناست

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره اصرار این سازمان مبنی بر انجام متمرکز تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد در سازمان سنجش، گفت: اختلافی بین دانشگاه آزاد و سازمان سنجش آموزش کشور نیست. سازمان سنجش بر اساس وظایف خود عمل می‌کند و نگاه این سازمان به دانشگاه‌های مختلف یکسان است.

او ادامه داد: ادعای رئیس دانشگاه آزاد درباره تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی مصوبه جلسه ۳۶ ستاد ملی کرونا است که متأسفانه رئیس دانشگاه آزاد یا مصوبه را به دقت مطالعه نکرده یا اطلاعات کامل به ایشان داده نشده است، زیرا مبنای بحث، صحیح نیست.

هشدار سازمان سنجش درباره وعده دروغین سهمیه کرونا به کنکوری‌ها

سازمان سنجش نسبت به کلاهبرداری و طرح وعده‌های دروغین در خصوص اختصاص سهمیه کرونا به داوطلبان هشدار داد.

عده‌ای می‌خواهند در کشور سنگربان کنکور باشند

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد درباره تکمیل ظرفیت دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک تکمیل ظرفیت در کارشناسی ارشد مصوب داریم و اختلاف نظری بین ما و سازمان سنجش وجود دارد که متاسفانه عده‌ای در این کشور بنا دارند تا سنگربان کنکور باشند و با همه وجود آن را حفظ می‌کنند، اما باید بدانید که کنکور یک اقتصاد بسیار بزرگی را کنار خودش شکل داده است.

او اضافه کرد: این افراد بسنده نمی‌کنند و در جایی که قانون به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند در کار دانشگاه‌ها مداخله کرده و می‌خواهند پذیرش آنان را در دستان خود بگیرند که این موضوع خلاف سریع مصوبات جلساتی بود که خودشان در آن حضور داشتند و این اختلاف باعث شده است تا تکمیل ظرفیت دانشجویان کارشناسی ارشد عقب بیفتد.

جزئیات دقیق نحوه شهادت شهید فخری‌زاده

سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح نحوه شهادت شهید فخری زاده گفت: ۱۱ پاسدار همراه شهید فخری زاده به عنوان تیم حفاظتی بودند، اما انفجار نیسان برای از بین بردن مجموعه تیربار بود. ما بررسی کردیم و دیدیم که تیربار ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبوده، ۱۳ تیر از تیربار شلیک شده است؛ تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری زاده زوم بوده است و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند. این تیربار فقط روی چهره شهید فخری زاده متمرکز بوده است و همسر شهید با وجود اینکه در فاصله ۲۵ سانتی متری شهید بوده تیر نخورده است.

راه اندازی سامانه جامع استعلام صحت مدارک تحصیلی در وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی سامانه جامع استعلام صحت مدارک تحصیلی در این وزارتخانه خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
این حذف کنکور ارشد فقط باعث رشوه گیری اساتید در دانشگاه ها برای نمره خوب دادن و مهم تر شدن کنکور دوره لیسانس برای رشته های غیر پزشکی خواهد شد یعنی افزایش فشار روی کنکور سراسری و کمک کردن به مافیای گسترده کنکور سراسری ،حداقل از چند تا دانشجو برتر کنکور ارشد راجب این کاری که میخواید کنید نظر بپرسید !!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
جناب اقای عاملی در صورت حذف کنکور ارشد و دکتری اون دانشجویی که در سیستان و بلوچستان داره درس میخونه از سیستان باید بلند شه بیاد تهران که در دانشگاه های تهران امتحان بده ،بعد بره مشهد دانشگاه فردوسی امتحان بده و غیره؟؟؟ حذف کنکور ارشد اصلا جایز نیست حداقل در رشته های پرطرفدار ،سیستم پذیرش امریکا رو با کشور ما مقایسه نکنید اونا خیلی چیزها رو حل کردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
ما نفهمیدیم مشکل کنکور ارشد چیه که جناب اقای عاملی دنبال حذفش هستن غیر از اینکه باید نمایندگان مجلس مدرک فوق لیسانس داشته باشن؟ کنکور رو حذف کنیم که راحت تر ارشد بگیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
کنکور را حذف نکنید ، واقعا سیستم کشور ما بلوغ لازم برای جذب دانشجو بدون کنکور را ندارد ، خصوصت در مقاطع تحصیلات تکمیلی
آخرین اخبار