دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

به دنبال حذف کنکور کارشناسی ارشد و دکتری هستیم/ کنکور ۱۴۰۰ بدون تغییر است

عاملی گفت: در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به دنبال حذف کنکور هستیم، اما این موارد موارد زمان بر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه ۱۴۰ این شورا، گفت: در چند جلسه گذشته دستور جلسات شورای عالی ساماندهی وضعیت کنکور بوده است و ۸ سیاست کلان را بررسی می‌کنیم تا بر مبنای آن سیاست‌های کلان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ضوابط اجرایی را تصویب کنند تا اجرایی شود.

او ادامه داد: نگاه ما این است که مسیر منطقی تری را برای سنجش و پذیرش متقاضیان دانشگاه در رشته‌های کارشناسی دنبال کنیم. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به دنبال حذف کنکور هستیم، اما این موارد موارد زمان بر است. در سیستم‌های جا افتاده کشور‌های خارجی سنجش از پذیرش جدا شده و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کنکور ندارند.

او ادامه داد: در کشور‌های خارجی پذیرش کارشناسی ارشد از طریق درخواست دادن به دانشگاه و مقطع دکتری از طریق درخواست دادن به استاد دانشجو جذب می‌شود.

عاملی ادامه داد: بحث اصلی شورا روی اصلاح فرآیند پذیرش دانشجوی کارشناسی است. اصلاحات در کنکور برای سال ۱۴۰۰ نیست و کنکور سال آینده به همین شیوه اجرایی می‌شود.

کنکور ۱۴۰۰ فقط برای نظام جدیدی‌ها برگزار می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حذف کنکور به یک سال اقدامات پیش زمینه‌ای نیاز دارد.

عاملی درباره تمدید کنکور نظام قدیم اظهار کرد: درباره کنکور نظام قدیم وزیر علوم وضعیت را اعلام کردند و کنکور ۱۴۰۰ فقط برای نظام جدیدی‌ها برگزار می‌شود و از منابع نظام قدیم سوالی مطرح نمی‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی گفت: ضمانت اجرای مصوبات ما همانند سایر قوانین تابع نظام قانون گذاری و قوه قضاییه است. هماهنگی با قوه قضائیه برقرار شده و سازمان بازرسی خودش را مکلف می‌داند که مصوبات شورای عالی را پیگیری کند. ما به عنوان نهاد سیاست گذار ناظر و ارزیاب کار نظارتی را انجام می‌دهیم و هر جا لازم باشد که ضابطه اجرایی قوه قضائیه باشد آن‌ها هم وارد می‌شوند. تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رئیس قوه قضائیه ارسال می‌شود تا پیگیری‌های قضایی آن صورت گیرد و یک نسخه برای شورای نگهبان ارسال می‌شود تا از اجرای قوانین مغایر با شورای عالی جلوگیری شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هر مصوبه‌ای که خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد خلاف قانون محسوب می‌شود.


بیشتربخوانید


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورا‌های راهبری برای پیشگیری از اجرایی شدن مصوبات است و جلسات متعدد شوری عالی برای بررسی و پیگیری ۲۲۴ اقدام ستاد نقشه جامع علمی کشور است. مهمترین اقدام شورای عالی در یک سال اخیر درباره جهش تولید بود که به ۱۳ دستگاه مسئولیت داد و مصوبه مهم دیگر درباره نظام جذب معلم در آموزش و پرورش کشور است.

او بیان کرد: در ۴۲ سال گذشته نظام جذب در آموزش و پرورش نداشته ایم که خیلی دارای اهمیت است. در دانشگاه‌ها نظام جذب مشخصی داریم و کسی که می‌خواهد هیات علمی شود باید فرآیند سه پله‌ای را طی کند و قبل از آن باید اعلام نیاز به هیات علمی انجام شود و صلاحیت علمی آن‌ها بررسی و تائید شود. یکی دیگر از مصوبات مهم شورا درباره آسیب‌هایی بود که نظام آموزش عالی کشور در پنج بند داشت. گزارش‌هایی از آسیب‌های اجتماعی ارائه شد و سیاست‌هایی برای بررسی این آسیب‌ها ارائه شد.

مهدکودک‌ها به زودی ساماندهی می‌شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مصوبه دیگر ساماندهی مهدکودک‌ها است که به زودی تصویب می‌شود. سند معماری، سند موسیقی، سند مربوط به امور ایرانیان خارج از کشور و سند ملی وقف از جمله اسناد تصویبی ما بودند. شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۱۰ کمیسیون آن مصوبات قابل اعتنایی داشته است.

عاملی ادامه داد: در دبیرخانه ستاد علم و فناوری و ستاد فرهنگ را تشکیل دادیم که هر کدام معاونت ارزیابی دارند. سند ملی نخبگان بایو و نانو آماده شد و گزارش عملکرد‌های آن‌ها ارائه شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند گام دوم

او افزود: بر مبنای سند گام دوم انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نیازمند یک گام دوم است. مصوبات اقتضایی شورا باید جای خودش را به مصوبات عملی بدهد. با تشکیل کمیته گام دوم شاهد مجموعه اقداماتی در شورای عالی خواهیم بود که به سوی هدفی مشخص حرکت خواهیم کرد.

دامنه تغییرات فرهنگی گسترده است

عاملی درباره میزان اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب در شورای عالی گفت: همیشه با خواسته‌های مورد نظر مقام معظم رهبری فاصله داریم و معمولا هم روحیه رهبر معظم انقلاب تراز جهانی در افق گشایی‌های حوزه علم فرهنگ است. نمی‌توان ادعا کرد که رضایت ایشان را کسب و کامل کرده ایم. رهبر معظم انقلاب گفته اند در حوزه فرهنگ نمی‌توان اقداماتی انجام داد که فرهنگ مطلوب محقق شود. دامنه تغییرات فرهنگی خیلی گسترده است و به گفته مقام معظم رهبری ۴۰ سال زمان نیاز داریم تا به شاخص هاب تمدن اسلامی برسیم. مهم این است که در این مسیر حرکت کنیم. اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ عمومی، نخبگانی، اقوام و ... موفق باشیم باید ظرفیت و توانمان را روی آموزش و پرورش بگذاریم.

او افزود: آموزش و پرورش از سال‌های ابتدایی تا ۱۸ سالگی هر فرد را در بر می‌گیرد که باید از این ظرفیت استفاده کرد. باید ظرفیت خود را روی آموزش و پرورش بگذاریم، اگر اقدام به این کار کنیم طی دو دهه موفق می‌شویم. آموزش و پرورش مهمترین ظرفیت اجتماعی و ملی کشور است. باید آموزش و پررش را گران تلقی کنیم.

حقوق معلم باید بالا باشد

او ادامه داد: باید حقوق معلم بالا باشد تا شرافتمندانه زندگی کنند و اقدامات حوزه فرهنگ را روی آموزش و پرورش بگذاریم.

عاملی ادامه داد: آموزش و پرورش نقطه اتکای ما است که آینده را می‌سازد و در ادامه آن دانشگاه‌ها هستند که مرجع پیشرفت و توسعه ملی کشور هستند. باید تخصصی شدن تصمیمات نهادینه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۲۳:۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
نحوه پذیرش در آمریکا رو با کشور ما مقایسه میکنید؟!ایا میدونید در دانشگاه های امریکا در صورت یافتن تقلب موضوع به دادگاه خواهد رفت و در صورت کمک استاد به نمره دانشجو در امتحانات استاد از دانشگاه اخراج میشود؟؟حذف کنکور ارشد یعنی بی عدالتی و رانت بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
کشور ما دراه بیسوادمیشه با این کنکور دادن اون هم با سهمیه بچه های ما شب روز می خونند اونوقت سهمیه ها بدون هیچ خوندنی پزشکی یا بهترین دانشکاه کشور قبول میشن ما که راضی نیستیم اگه میخواد کنکور حذف کنید به جاش این سهمیه ها را خذف کنید تا خدا راضی باشه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۰۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
شما رو به پیر به پیغمبر دست از سر کنکور بردارید...بابا این همه مشکل اقتصادی و بیکاری و بی نونی رو ول کردین پی کنکور میگردین؟انقد بیکاریتون گرفته؟کنکور عادلانه ترین راه پذیرش دانشجو هست ...اینهمه روستایی موفق تو کنکور شاهد بر این ادعای منه
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
عدم تمدید کنکور نظام قدیم ظلم است
#تمدید_کنکور_نظام_قدیم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۳۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام
آیا این تغیرات در کنکور ۱۴۰۱ اجرایی میشه و چگونه هست؟
آخرین اخبار