وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از ترور دانشمند هسته‌ای تا افزایش ۵۰ درصدی هزینه آزمون‌های ۱۴۰۰

وزارت علوم در هفته گذشته با اخبار متعددی مانند ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان و اعلام قیمت آزمون‌های سال ۱۴۰۰ گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «پشت کنکور اقتصاد بزرگی شکل گرفته است»، «فخری‌زاده مرد شماره یک هسته‌ای ایران بود»، «۵۰ درصد فوق العاده شغل حقوق کارکنان دانشگاه‌ها اعمال شود»، «شرایط ضامن وام‌های دانشجویی وزارت علوم»، «محاسبات دشمنان از نتایج ترور دانشمندان هسته‌ای دقیق نیست»، «روایت طهرانچی از شخصیت علمی «شهید فخری‌زاده»؛ از دوران دانشجویی تا تخصص در دتکتورهای هسته ای»، «هزینه آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۰ اعلام شد/ افزایش ۵۰ درصدی قیمت کنکور‌ها»، «تصویب طرح تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی؛ یک بام و دوهوای حذف کنکور» و «شرایط دریافت وام شهریه دانشجویی + مبالغ» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

پشت کنکور اقتصاد بزرگی شکل گرفته است

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای سنجش و پذیرش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره حذف کنکور و میزان موثر بودن جذب دانشجو با استفاده از سوابق تحصیلی گفت: پشت پرده برگزاری کنکور در کشور ما اقتصادی بزرگ نهفته است به همین دلیل افراد ذی نفع در این مسئله همچنان درصدد هستند کنکور در جامعه و بین مردم حاکمیت خود را حفظ کند. علاوه بر این آن‌ها می‌خواهند فضیلت کنکور را دیکته کنند.  اقتصاد شکل گرفته پیرامون کنکور کل نظام تربیتی ما را تحت الشعاع قرار می دهد.

فخری‌زاده مرد شماره یک هسته‌ای ایران بود

فریدون عباسی دوانی استاد دانشگاه و دانشمند هسته‌ای در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره ترور شهید محسن فخری زاده و نقش این دانشمند هسته‌ای در کشور گفت: شهید فخری زاده در حوزه تخصصی خودشان هم تراز شهید سلیمانی در نیروی قدس سپاه بودند.

این دانشمند هسته‌ای در ادامه بیان کرد: فخری زاده مرد درجه یک حوزه برنامه هسته‌ای و پیشبرد صنعت هسته‌ای کشور بود.

سهمیه‌های فرصت مطالعاتی خارج به دانشگاه‌ها ابلاغ شد + تسهیلات جدید

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره آخرین وضعیت اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی اظهار کرد: امسال با شیوع ویروس کرونا با مشکل خروج دانشجویان از کشور مواجه بودیم، علاوه بر آن با مشکل افزایش هزینه‌ها، اعتبارات و محدودیت‌های متناسب با نرخ ارز در کشور رو به رو بودیم.  سهمیه‌های فرصت مطالعاتی خارج از کشور اواخر آبان به دانشگاه‌ها اعلام شد. دانشگاه‌ها بر اساس این ابلاغیه، دانشجویان ورودی سال ۹۶ که پروژه‌های اضطراری دارند و با مشکل جدی در داخل مواجه هستند می‌توانند از این سهمیه محدود فرصت مطالعاتی خارج برای اعزام استفاده کنند.

تصویب طرح تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی؛ یک بام و دوهوای حذف کنکور

ورق زدن برگ‌های تاریخ قطور کنکور و توجه به سبقه تاریخی حذف این آزمون و تلاش دست‌های پشت پرده و موسسات پول ساز کنکوری بر همگان ثابت کرده است که کنکور در کشور ما حذف شدنی نیست و این موسسات به فرض اجرایی شدن تاثیر ۶۰ درصدی معدل حتما راه کار‌هایی جدید اختراع خواهند کرد. اختراعاتی که شاید تا چند سال بعد با تبلیغات افزایش معدل همراه باشد و چه بسا باعث شود دانش آموزان از پایه‌های پایین‌تر راهی این موسسات شوند تا به سودای دکتر یا مهندس شدن خانواده هایشان جامه عمل بپوشانند.

هزینه آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۰ اعلام شد/ افزایش ۵۰ درصدی قیمت کنکور‌ها

با تصمیم دولت، هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برای سال ۱۴۰۰ مشخص شد. بررسی مقایسه‌ای هزینه این آزمون‌های با آزمون‌های سال قبل نشان دهنده افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی هزینه این آزمون‌ها است.

شرایط دریافت وام شهریه دانشجویی + مبالغ

وام شهریه به منظور کمک به تأمین بخشی از شهریه دانشجویان شهریه پرداز شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم پرداخت می‌شود. مهلت ثبت نام این وام از ۳۰ مهر شروع شده و ۱۵ آذر به پایان می رسد. دانشجوی نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد و موسسات غیر دولتی غیر انتفاعی شامل دریافت این نوع وام می‌شوند.

روایت طهرانچی از شخصیت علمی «شهید فخری‌زاده»؛ از دوران دانشجویی تا تخصص در دتکتورهای هسته ای

ابعاد مختلف شهید بزرگوار در عرصه‌ی علم و فناوری به‌لحاظ نوع مسئولیت‌هایشان بسیار ناشناخته مانده است. با توجه به شناختی که من از این شهید بزرگوار دارم می‌خواهم قدری به ممتازی ایشان در بحث علم و فناوری بپردازم.

نتایج کنکور سراسری ۹۹ در رشته‌های خاص اعلام شد

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در ۱۳ کد رشته خاص خبر داد.

شرایط ضامن وام‌های دانشجویی وزارت علوم

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هر ساله و با شیوع سال تحصیلی مبالغ جدید وام های دانشجویی و ضوابط و شرایط ثبت نام برای دریافت این وام‌ها را اعلام می‌کند. دانشجویان متقاضی دریافت وام دانشجویی از صندوق رفاه وزارت علوم باید شرایط و ضوابط معرفی ضامن و مدارک لازم را رعایت کنند.

شرایط ثبت وام‌های دانشجویی تسهیل می‌شود

ثبت نام وام های دانشجویی از حدود یک ماه پیش آغاز شده است اما امسال بر خلاف رویه هر ساله دانشجویان در دانشگاه ها حضور ندارند و برای ثبت  نام درخواست وام های دانشجویی با مشکل مواجه هستند. علاوه بر این به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی در کشور بسیاری از بانک ها تعطیل  بوده و دانشجویان با مشکل ارائه مدارک ضامنین نیز مواجهه هستند. 

در این راستا ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، بخشنامه‌ای در خصوص تدابیر لازم جهت تسهیل شرایط ثبت وام و بهره مندی حداکثری دانشجویان از وام‌های صندوق رفاه را به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

۵۰ درصد فوق العاده شغل حقوق کارکنان دانشگاه‌ها اعمال شود

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نامه‌ای به عبدالرضا باقری رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه وزارت علوم، خواستار اجرایی شدن افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم شد.

محاسبات دشمنان از نتایج ترور دانشمندان هسته‌ای دقیق نیست

محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  درباره تاثیر ترور شهید فخری زاده بر روند پیشرفت علمی کشور اظهار کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای تاثیری بر روند پیشرفت علمی کشور نخواهد گذاشت.

او افزود: تربیت بسیار زیادی از دانشمندان در دانشگاه‌ها و خود جوش شدن بسیاری از دانش‌ها در ایران باعث شده تا تسلط ما در حوزه علم، فناوری، طراحی، ابداع و اختراع نسبت به سال‌های قبل بسیار گسترده‌تر شود.

راه شهید فخری زاده در عرصه‌های راهبردی کشور ادامه دارد

۴۳ مرکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی با بیش از ۲۰۰۰ پژوهشگر برای ادامه راه شهید فخری زاده در عرصه‌های تخصصی و راهبردی کشور در بیانیه‌ای ابراز داشتند که تهدید و ترور مستکبران نشانگر حقانیت و اثرگذاری مسیر جریان علمی کشور و موجب تقویت ایمان و عزم فعالان این عرصه است. این مراکز خواستار تغییر رژیم حقوقی فعالیت‌های هسته‌ای کشور جهت گشایش مسیر فعالیت ظرفیت‌های عظیم نخبگانی کشور در این حوزه شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار