احتمال برگزاری مذاکرات آستانه با حضور مخالفان سوری

وزارت امور خارجه قزاقستان از احتمال برگزاری مذاکرات آستانه با حضور مخالفان سوری خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه قزاقستان امروز سه شنبه اعلام کرد هرچند هیچ درخواست رسمی برای میزبانی گفت‌وگو‌های آستانه به این کشور ارسال نشده است، اما احتمال منتفی شدن این گفت‌وگو‌ها با حضور مخالفان سوری وجود ندارد.

جمعه گذشته، محمود افندی نماینده مخالفان به اسپوتنیک گفت که روسیه به عنوان ضامن روند صلح سوریه ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای مذاکرات جدید آستانه در ماه اکتبر باشد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز تأیید کرده است که دور جدید ممکن است در اواخر ماه اکتبر با مشارکت مخالفان سوریه برگزار شود.

وزارت امور خارجه قزاقستان گفت: "ما این احتمال را منتفی نمی‌دانیم. با این حال، برگزاری دور جدید مذاکرات درباره سوریه به اراده خود کشور‌های ضامن و از همه مهمتر به اوضاع اپیدمیولوژیک و شیوع بیماری کووید-۱۹ در این کشور بستگی خواهد داشت."

این وزارتخانه اعلام کرد که هیچ درخواست رسمی از کشور‌های ضامن برای میزبانی گفت‌وگو‌ها دریافت نکرده است. طبق قوانین تعیین شده، کشور‌های ضامن روند صلح سوریه به طور رسمی از دولت ما درخواست می‌کنند و تاریخ‌های اولیه گفت‌وگو را با همه شرکت کنندگان تعیین می‌کنند.

اولین گفت‌وگو‌های آستانه در ژانویه ۲۰۱۷ با میانجی‌گری روسیه، ایران و سوریه برگزار شد. این اولین بستری بود که دولت و مخالفان سوریه را در مذاکرات مستقیم با هم قرار داد. در جریان مذاکرات آستانه در ماه مه ۲۰۱۷، توافقنامه دستیابی به موفقیت برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه حاصل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار