سناتور بلک: اقدام آمریکا در کنترل میدان‌های نفتی سوریه دزدی است

عضو سنای ایالتی ویرجینیای آمریکا، اقدام این کشور در تصرف میدان‌های نفتی سوریه را به باد انتقاد گرفت و آن را راهزنی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ریچارد بلک، سناتور جمهوری‌خواه سنای ایالت ویرجینیا آمریکا، در اظهاراتی گفت اقدام این کشور در کنترل میادین نفتی در شمال شرقی سوریه به مثابه راهزنی و سرقت منابعی است که متعلق به مردم این کشور است.

او که دو بار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرده است، گفت: «تصرف میدان‌های نفتی سوریه صرفاً راهزنی است. خیلی روشن و ساده این اقدام دزدی است. این نفت متعلق به همه مردم سوریه است. این نفت متعلق به اقلیت کرد‌ها و شرکت‌های نفتی آمریکایی نیست.»

این سناتور افزود گفت: «این اقدامی بی‌رحمانه و غیراخلاقی است. این اقدامی گناهکارانه است و حق نداریم نفت یا دیگر منابع طبیعی کشور دیگری را به یغما ببریم.»

بلک با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه سوریه همچنین گفت که از موضوع نگه داشتن نیرو‌های آمریکایی در سوریه حمایت نمی‌کند چرا که تنها هدف از این اقدام تضعیف دولت قانونی سوریه است و تنها گروه‌های تروریستی داعش و القاعده را تقویت می‌کند.

او اعلام کرد: «بنابراین، من اعتقاد ندارم که آمریکا باید در این کشور حضور نظامی داشته باشد و فکر نمی‌کنم که ما باید در این کشور مداخله یا مانع از تجارت و داد و ستد آن‌ها با دیگر کشور‌ها شویم.»

این سناتور ویرجینیا در ادامه گفت: «تصمیم آمریکا برای نگه داشتن نیروهایش در شمال سوریه، تلاش‌ها برای برقراری آشتی و مصالحه بین کرد‌ها و دولت سوریه را تضعیف کرده است؛ این تلاش‌ها زمانی صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ابتدا دستور خروج نیرو‌ها را از این منطقه صادر و ترکیه عملیات نظامی را در آنجا آغاز کرد.»

سناتور بلک در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم تنها روند صادقانه در واقع همان روند مذاکرات آستانه است که دولت روسیه سازماندهی کرده است. فکر می‌کنم این اوضاع را بهبود می‌بخشد، اما فکر می‌کنم که در نهایت دوباره این موضوع در میادین نبرد مشخص خواهد شد.»

او افزود: «حرکت زیادی رو به جلو صورت گرفته است. هر زمان غرب سعی کند این مجمع‌های بین‌المللی را تشکیل دهد و آن‌ها را در ژنو برگزار می‌کند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آن‌ها صرفاً تلاشی برای فریب مردم سوریه و تضعیف پیشرفت‌هایی است که در میادین نبرد حاصل شده است.»

سناتور ایالت ویرجینیا در ادامه اظهارات خود اعلام کرد معتقد است کار‌هایی که روسیه و دیگر تضمین‌کنندگان مذاکرات آستانه انجام دادند، برای سوریه مفید بوده است.

بلک گفت: «من فکر می‌کنم که این تلاش‌ها (مذاکرات آستانه) باید ادامه یابد. به اعتقاد من ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، کار‌های بسیار خوبی را برای مردم سوریه و واقعاً برای صلح انجام داده‌اند. فکر می‌کنم ایرانی‌ها بسیار مفید بوده‌اند. فکر می‌کنم ترکیه‌ای‌ها همیشه مشکل هستند، اما با این روند حتی گاهی اوقات کاری را انجام داده‌اند که مفید بوده است.»

او در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت قانون اساسی کنونی سوریه می‌تواند نمونه‌ای برای سایر کشور‌های منطقه باشد. او گفت: «من قانون اساسی سوریه را خوانده‌ام. این قانون اساسی متضمن حقوق بیشتر برای زنان و آزادی مذهبی بیشتری نسبت به سایر کشور‌های عربی است.»

این سناتور آمریکایی افزود: «قانون اساسی کنونی سوریه باید به عنوان الگویی برای همه کشور‌های عربی باشد. جالب است که عربستان سعودی سالهاست خواستار اصلاح قانون اساسی سوریه است. اما عربستان سعودی حتی قانون اساسی هم ندارد. بنابراین مسخره است که آن‌ها می‌خواهند کشور دیگری قانون اساسی خود را تغییر دهد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار