وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از برگزاری کنکور در شهر‌های قرمز تا اعمال مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور ۹۹

وزارت علوم در هفته‌ گذشته با اخباری مانند تصمیم‌گیری برای برگزاری کنکور در شهر‌های قرمز و احتمال مجازی شدن ترم آینده دانشگاه‌ها گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همچون «مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور ۹۹ لغو نمی‌شود»، «کنکور در زمان مشخص حتی در شهر‌های قرمز برگزار می‌شود»، «برای برگزاری کنکور در شهر‌های قرمز تصمیم‌گیری خواهد شد» و «احتمال مجازی شدن ترم آینده دانشگاه‌ها/ بازگشایی از ۱۵ شهریور مجاز است» همراه بود که در ادامه می‌خوانید.

افزایش وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: وام شهریه و وام ضروری در سال ۹۸ افزایش پیدا کرد، ولی سایر وام‌های دانشجویی در سال ۹۸ افزایش پیدا نکرد.

او در ادامه گفت: دو وام شهریه و وام ضروری بیشتر مورد مطالبه دانشجویان است و مشکلات دانشجویان با این وام‌ها بیشتر حل می‌شود. ما به دنبال تجمیع وام‌های دانشجویی هستیم. وام‌های صندوق رفاه هم اکنون از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و حدود ۲۰ تا ۲۱ نوع وام دانشجویی داریم.

آخرین تغییرات حضوری یا مجازی بودن امتحانات دانشگاه‌ها

ادامه پیدا کردن شیوع کرونا در کشور باعث شد تا هر کدام از دانشگاه‌ها برای برگزاری امتحانات خود رویه خاصی را مد نظر قرار دهند. در بین این دانشگاه‌ها برخی همانند پیام نور شیوه برگزاری امتحانات را مجازی اعلام کردند و دانشجویان را از سردرگمی بیرون آوردند و برخی دیگر شیوه را حضوری اعلام کرده و باعث شکل گیری نگرانی در بین دانشجویان و خانواده‌های آنها شدند. البته ناگفته نماند که برخی از دانشجویان هم آنقدر اعتراض کردند که رویه برگزاری امتحانات را تغییر دادند.

احتمال مجازی شدن ترم آینده دانشگاه‌ها/ بازگشایی از ۱۵ شهریور مجاز است

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در مراسم افتتاح مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود اما به معنی این نیست که تمام دانشگاه‌ها در این بازه زمانی ترم را شروع کنند. این تاریخ، یک معیار زمانی است که دانشجویان می‌توانند حول آن، فعالیت خود را آغاز کنند.

تمدید مهلت معافیت تحصیلی دانش آموزان دیپلم برای کنکور ۹۹

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است: باتوجه به اعلام معاونت نیروی انسانی ستادکل نیرو‌های مسلح، کلیه مشمولین وظیفه که در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ دیپلم شده اند و مهلت یکساله معرفی آنان برای خدمت وظیفه عمومی به اتمام رسیده است، می‌توانند در کنکور سراسری شرکت و مهلت اعزام به خدمت آنان تا یک هفته بعد از انجام آزمون تمدید می‌شود.

امتحان مجازی پایان‌ترم دانشگاه‌ها چه تاثیری در ارزیابی دانشجویان دارد؟

بیشترین علت نگرانی دانشجویان از آزمون‌های مجازی نمره آن است، زیرا اکثر دانشجویان در طول ترم نتوانسته اند به طول کامل در کلاس‌های مجازی شرکت کنند و آمادگی ترم‌های قبل برای شرکت در امتحان پایان ترم را ندارند.

آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم گفت: نتایج ارزیابی استادان از دانشجویان در طول ترم، تأثیر مستقیم در نمره‌های پایان ترم دانشجو دارد و فقط ۵ نمره برای آزمون مجازی پایان ترم دانشجویان در نظر گرفته شده است.

۵۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی بالای ۲۰ سال عمر دارند

صدیقی گفت: یکی از دغدغه‌های آموزش عالی تامین خوابگاه‌ است و در حال حاضر ۵۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی بالای ۲۰ سال عمر دارند.

درخواست تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود؟

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: درباره تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: سازمان سنجش مرجع تصمیم گیرنده برای تمدید یا عدم تمدید نظام آموزشی قدیم برای کنکور ۱۴۰۰ نیست.

سخنگوی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای سنجش و پذیرش است، افزود: داوطلبان نظام قدیم اگر درخواست تمدید کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ را دارند، می‌توانند نامه و امضا جمع کرده و به سازمان سنجش ارسال کنند.

سال تحصیلی دانشجویان نوورود حداکثر تا پایان مهر شروع می‌شود

وزیر علوم تصریح کرد: در صورتی که هر دانشگاهی قصد زودتر اعلام کردن ترم آینده خود را داشته باشد، هیچ مانعی برای آن وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا دیرتر از ۱۶ شهریور دانشگاه‌ها بازگشایی نشوند. زمان شروع سال تحصیلی برای دانشجویان نوورود به دلیل زمانبر بودن تصحیح پاسخنامه‌ها، اعلام نمرات، انتخاب رشته و تعیین قبولی‌های کنکور سراسری و اینکه حداقل زمانی که برای سازمان سنجش در زمینه اعلام نتایج کنکور نیمه دوم مهر است، نیمسال تحصیلی دیر‌تر از پایان مهر شروع نخواهد شد.

شناسایی ۲۰۰ موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز

فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر اظهار کرد: تاکنون ۲۰۰ موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی شده است.

او افزود: اسامی موسسات مجاز روی سایت وزارت علوم وجود دارد. تمام افراد می‌توانند برای مشاهده اسامی، به سایت این وزارتخانه مراجعه کنند.

شمیرانی درباره نحوه شناسایی موسسات غیرمجاز بیان کرد: موسسات غیرمجاز به چند روش شناسایی می‌شوند. روش اول از طریق متقاضیانی است که مدارک جعلی دریافت کرده‌ و برای شکایت به وزارت علوم مراجعه می‌کنند. روش دیگر از طریق صنف موسسات آموزش عالی مجاز است که آنها این موسسات را شناسایی می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند. در روش سوم شناسایی از طریق سایت‌هایی است که اطلاع رسانی‌ جعلی می‌کنند.

شیوع کرونا تاثیری بر جذب دانشجو ندارد

علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره نحوه برگزاری ترم تابستان دانشگاه‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: برنامه ریزی برای برگزاری ترم تابستان بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شد. شیوع ویروس کرونا در کشور تاثیری بر جذب دانشجو برای سال تحصیلی جدید ندارد و جذب دانشجو کاهش پیدا نخواهد کرد.

برای برگزاری کنکور در شهر‌های قرمز تصمیم‌گیری خواهد شد

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: هنوز زمان زیادی تا برگزاری کنکور مانده است براین اساس با توجه به وضعیت قرمز چند استان کشور از لحاظ شیوع کرونا درباره نحوه برگزاری کنکور در این استان‌ها، تصمیم گیری خواهیم کرد. در حال حاضر اولین آزمون ما دکتری است که ۲۶ تیر برگزار می‌شود. باید ببینیم که در زمان آزمون کدام یک از شهر‌ها در وضعیت قرمز خواهند بود قاعدتا درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

نظام رتبه بندی دانشگاه ها تغییر می کند

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور امروز در حاشیه جلسه ۱۳۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نظام رتبه بندی دانشگاه ها نباید صرفا بر اساس مقاله (ISI)باشد و این نظام باید بر اساس شاخص های خاصی باشد که وزارت علوم کتبا برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کند.

او ادامه داد: این نوع رتبه بندی باعث شده فقط به تولید مقاله پرداخته شود در صورتی که مقاله باید محصول جانبی حل یک مسئله باشد ولی وضعیت کنونی فقط تولید مقاله است.

کنکور در زمان مشخص حتی در شهر‌های قرمز برگزار می‌شود

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تجدید نظر در زمان برگزاری کنکور‌های سراسری به دلیل شیوع مجدد کرونا، گفت: در زمان برگزاری کنکور هیچ تجدید نظری صورت نخواهد گرفت.

وزیر علوم درباره برگزاری آزمون در شهر‌های قرمز نیز گفت: کنکور حتی در شهر‌های قرمز در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در دانشگاه آزاد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۴۴ پرونده بورسیه به هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد ارجاع شد که از این تعداد ۱۰ بورسیه شروع به کار کردند.

تعلیق مجوز ۱۰ موسسه اعزام دانشجو به خارج در سال گذشته

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سال گذشته ۲ موسسه اعزام دانشجو به خارج لغو مجوز و ۱۰ موسسه هم تعلیق شده است.

سند آمایش آموزش عالی در سال ۹۹ عملیاتی می‌شود

علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای سند آمایش آموزش عالی و حذف رشته‌هایی که به میرایی رسیده اند، گفت: اجرای سند آمایش آموزش عالی مراحل خاصی دارد. این سند در حال اجرا بوده و مقدمات آن در حال انجام است و در سال ۹۹ وارد فاز عملیاتی می‌شود.

نمره پایان ترم دکتری دانشگاه آزاد در اختیار استادان
جواد علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: آزمون جامع دکتری، حضوری و در شهر‌های قرمز مجازی برگزار می‌شود؛ برخی از واحد‌ها نیز اقدام به برگزاری آزمون جامع کرده اند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با بیان اینکه نحوه نمره دهی به دانشجویان دکتری نیز کاملا به استادان واگذار شده است، ادامه داد: البته این موضوع در ترم‌های گذشته نیز به همین صورت بوده و استاد می‌تواند با یک پروژه یا کار کلاسی، نمره دانشجو را بدهد.

مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور ۹۹ لغو نمی‌شود

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین وضعیت تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور ۹۹ گفت: تا زمانی که قوانین تغییر نکند تمامی سهمیه‌ها اعمال می‌شود و تمام ضوابط و قوانین سهمیه‌ها در کنکور همان گونه که قبلا بوده، اجرایی خواهد شد.

او افزود: مصوبه اعمال تسهیلات برای فرزندان هیئت علمی بر اساس رأی دیوان عدالت اداری در سال ۹۱ ابطال شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار