رئیس دانشگاه آزاد تشریح کرد:

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در دانشگاه آزاد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۴۴ پرونده بورسیه به هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد ارجاع شد که از این تعداد ۱۰ بورسیه شروع به کار کردند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۳۴۲ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی‌اکبر ولایتی رییس هیأت امنای دانشگاه آزاد، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها در دانشگاه آزاد

محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد در مورد دستور جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که به بررسی عملکرد دو ساله هیأت مرکزی جذب مستقل دانشگاه آزاد اختصاص داشت به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این هیأت در طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: سند دانشگاه اسلامی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد برای اجرا ابلاغ شده است.


بیشتر بخوانید


او با تأکید بر اینکه در متن سند دانشگاه اسلامی به صورت جداگانه اشاره شده که همه دستگاه‌ها برای اجرای سند متعهد هستند، افزود: به همین دلیل دانشگاه آزاد در کنار وزارتخانه‌های مربوطه در رابطه با موضوع اعضای هیأت علمی وظایف خود را به طور مستقل پیگیری کرده است.

طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد ۲۵۳۸۴ عضو هیئت علمی در سال ۱۳۹۶ و در حال حاضر ۲۳۷۶۲ عضو هیأت علمی و همین طور ۴۳ هزار استاد به صورت حق‌التدریس دارد.

رییس دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که تعداد عضو هیأت علمی نیمه وقت در دانشگاه آزاد ۵۰ درصد کاهش داشته است، گفت: تعداد مربیان و بورسیه‌ها نیز کاهش داشته و از سوی دیگر تعداد اساتید تمام‌وقت از ۳۳۷ نفر به ۴۱۰ نفر رشد داشته است.

طهرانچی با تأکید بر اینکه از تاریخ ۲ بهمن ۹۶ مصوب شد دانشگاه آزاد هیأت مرکزی جذب مستقل داشته باشد، تصریح کرد: تا کنون ۲۸ جلسه هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد برگزار شده که در اکثر این جلسات پنج عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای هیأت مرکزی جذب وزارت‌های علوم و بهداشت حضور داشته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از فراخوان‌های قبلی دانشگاه آزاد ۱۵۵۰ پرونده باقی مانده بود، بیان کرد: کار اصلی این هیأت حل مسائل گذشته و ساماندهی فراخوان‌های قدیم و همچنین به‌روز کردن فرآیند جذب و اعلام فراخوان جدید در دانشگاه آزاد بوده است.

طهرانچی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه آزاد باید عدد ۶۰ باشد، گفت: به غیر از ۸ رشته، نسبت دانشجو به استاد کمتر از ۲۰ است.

او با تأکید بر اینکه استاندارها در رشته پزشکی به طور جد در دانشگاه آزاد پیگیری می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد پرستارهای کشور در دانشگاه آزاد تربیت می‌شوند و در حوزه پزشکی ۷۷۱ نفر در فراخوان جذب دانشگاه آزاد ثبت نام کرده‌اند.

رییس دانشگاه آزاد در مورد نحوه جذب هیأت علمی در این دانشگاه گفت: هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد نظارت بر ۳۱ هیأت اجرایی جذب استانی و همین‌طور هیأت اجرایی جذب حوزه پزشکی دارد که عضو هیأت علمی برای استان جذب و محل خدمتش شهرستان تعیین می‌شود.

طهرانچی ابراز امیدواری کرد: با انجام فعالیت‌های فرهنگی به منظور بازآرایی چهره دانشگاه آزاد در راستای ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی، جذب هیأت علمی این دانشگاه افزایش یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۴۴ پرونده بورسیه به هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد ارجاع شد که از این تعداد ۱۰ بورسیه شروع به کار کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اخذ کد استادی در راستای کاهش اعضای حق‌التدریس را به عنوان یکی دیگر از اقدامات هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد عنوان کرد.

در پایان پس از بحث و بررسی، اعضای جلسه با تمدید مجوز هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد تا ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ موافقت کردند و مقرر شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ابهامات حقوقی در این زمینه را بررسی و رفع کند. 

رد شایعه برگزاری دروس معارف به صورت مجازی پس از کرونا

دراین جلسه حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ضمن رد شایعه‌ای مبنی بر برگزاری دروس معارف به صورت مجازی حتی در شرایط سفید شدن وضعیت کرونا در کشور گفت: مصوب شد دروس معارف اسلامی نیز همانند دروس دیگر تابع شرایط کلی حاکم بر نظام آموزش عالی کشور باشد.

ملاحظات قانونی در فعالیت هیات مرکزی جذب دانشگاه آزاد رعایت شود

منصور غلامی در این جلسه در مورد تمدید مجوز هیات مرکزی جذب دانشگاه آزاد، گفت: با بررسی‌های انجام شده در این رابطه چند سوال مطرح است که آیا این موضوع باید در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شود و یا در هیأت عالی جذب بررسی شود.

او در ادامه به مواد ۶، ۱۶ و ۲۰ اساسنامه دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: در این مواد تصریح شده است که جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی باید در هیأت مرکزی جذب وزارتین علوم و بهداشت صورت پذیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۳۹۶ وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست ملغی شدن هیأت جذب مرکزی دانشگاه آزاد داشته و رئیس‌جمهور نیز موافقت کرده‌اند.

غلامی تأکید کرد: درمورد تمدید فعالیت هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد، ملاحظات حقوقی و قانونی باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
آقای دکتر طهرانچی ! مگر دانشگاه آزاد انبار ذخیره بورسیه های وزارت علوم است که هر کدام از وزارت علوم رد شدند در دانشگاه آزاد استخدام شوند؟