امام خمینی (ره) رکن اصلی هویت تاریخی ایران معاصر است

معاون امور فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت:امام خمینی (ره) رکن اصلی هویت تاریخی ایران معاصر است و از این منظر ضرورت دارد به ایشان پرداخته شود اما باید توجه کنیم که نگاهی که از این منظر به امام خمینی می شود هم دارای حسن و هم عیب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام علی کمساری عصر دیروزدر آیین اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله با بیان اینکه برگزاری نخستین نمایشنامه و تئاتر اتفاقی که در کشور ما تاکنون سابقه و پیشینه نداشته است، اظهار داشت: امیدواریم این حرکت برکت داشته و روز به روز این نهال نوکاشته، بالنده و برازنده تر از قبل سایه افکن در فضای هنر تئاتر کشور شود و در سال های آینده نیز شاهد برگزاری آن به شکل ملی باشیم.

وی با طرح این سوال که چرا ما باید در عصر جدید نیز به امام خمینی (ره) بپردازیم، بیان کرد: به طور معمول از دو منظر می توان به شخصیت امام پرداخت یکی اینکه از منظر هویت طلبی و هویت بخشی به اندیشه امام اهمیت دهیم چراکه امام بخشی از هوتی فرهنگی، تاریخی، دینی و سیاسی ما را تشکیل می دهد.

معاون امور فرهنگی، هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه در واقع تاریخ معاصر ما بدون امام خمینی فاقد هویت لازم است، گفت: امام خمینی (ره) رکن اصلی هویت تاریخی ایران معاصر است و از این منظر ضرورت دارد به ایشان پرداخته شود اما باید توجه کنیم که نگاهی که از این منظر به امام خمینی می شود هم دارای حسن و هم عیب است.

وی با اشاره به اینکه حسن این دیدگاه است این است که اندیشه و آرای سیاسی، فقهی و فلسفی امام در مطمع نظر اهالی تحقیقی و پژوهش مورد بحث قرار می‌گیرد، تصریح کرد:این نگاه عیبی نیز دارد از جمله اینکه بدین شیوه پرداختن به امام در مراکز پژوهشی و آکادمیک متمرکز می‌شود و توده مردم با این بحث درگیر نمی شوند، بر این اساس این نوع از پردازش به نظرات امام گرچه لازم است اما کافی نیست، البته امروز باید اعتراف کنیم مراکز علمی ما از این منظر نیز تلاش چندانی نداشته اند و با این سرمایه فکری نه تنها در دانشگاه ها حتی در حوزه های علمیه نیز به درستی برخورد نشده است.

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به اینکه منظر دوم درباره امام خمینی حقیقت طلبانه، مداواطلبانه و گشایش گرایانه است، گفت: این جاست که در عمل اندیشه امام باید خود را نشان دهد یعنی این گفتمان باید دردی از دردهای جامعه و گره ای از مشکلات عقیدتی، سیاسی اقتصادی ما با مراجعه به اندیشه های امام باز شود و این گونه اندیشه امام زند و پویا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اجزای گفتمان امام باید بررسی شود و پارامترهای عملی از انیدشه امام را در دست داشته باشیم که برای زن و مرد امروز حرفی داشته و گره گشایی کند، گفت: در ارکان اندیشه امام عدالت طلبی محور اصلی است که اگر امروز بر همین مبنا عدالت طلبی را دنبال کنیم راه گشا خواهد بود.

معاون امور فرهنگی، هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اظهار داشت: امروز تبعیض، رانت، فساد، چپاول بیت المال هر اندازه در مدیریت کشور تسری پیدا کند به معنای فاصله از اندیشه امام است، حتی اگر تمام شبکه‌های تلویزیونی از عکس امام پر شود به تنهایی تاثیرگذار نخواهد بود چراکه امام تاریخ ساز، عدالت گرا، ظلم ستیز، جوان باور و قائل به حقوق اجتماعی زمان را در قاب عکس آورده و به شخصیت تاریخی مبدل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امام ما تاریخ ساز، گره گشا و مداواگر بوده است و اندیشه وی در تمامی زمان‌ها راهگشا خواهد بود، ابراز داشت: امام خمینی به تساوی و مساوات قائل و پدر همه جریان های سیاسی بود، با احدی عقد اخوت نخواند و بر سر ارزش های اسلامی با کسی‌ شوخی نداشت.

 

انتهای پیام/م

 

مراسم  اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله

برچسب ها: امام خمینی ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار