بخاطر گرمای سوزان؛

کاهش 30 درصدی محصولات باغی در خوزستان

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان از کاهش 30 درصدی محصولات باغی استان بخاطر تابستان و گرمای سوزان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان سطح زیر کشت باغات در استان را 69 هزار هکتار اعلام کرد و بیان داشت: از این میزان 43 هزار هکتار به نخیلات، 7 هزار و 500 هکتار به مرکبات، 3 هزار هکتار به انگور، 3 هزار هکتار به انار، یک هزار هکتار به انجیر، 2 هزار هکتار به زیتون و 8 هزار و 500 هکتار به میوه جات خشک اختصاص دارد.
وی گفت: خوزستان سالانه 303 هزار تن محصول باغی تولید می کند.
قاسمی نژاد پیش بینی محصول مرکبات امسال را 62 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: امسال با گرمای بیش از حد هوا روبرو بودیم که تاثیر منفی بر محصولات گذاشته و پیش بینی می شود که نسبت به پارسال 10 درصد و نسبت به سال های نرمال 30 درصد کاهش تولید به دنبال داشته باشد.
این مقام مسئول اذعان کرد: دمای بالای تابستان امسال باعث شده که حدود 40 درصد تاج درختان مرکبات خشک شود.
به گفته معاون جهاد کشاورزی خوزستان، باغ های مرکبات استان در شمال استان در شهرستان های دزفول، شوش، اندیمشک و دزفول قرار دارد.
محمد قاسمی نژاد در ادامه با اشاره به اتمام برداشت محصول انگور افزود: امسال بیش از 15 هزار تن انگور از تاکستان های استان برداشت شده است.
وی تصریح کرد: بیش ترین تاکستان های استان در اهواز، شادگان و بهبهان قرار دارد اما در ایذه، باغملک، لالی و مسجدسلیمان نیز به میزان کم تری انگور برداشت می شود.
قاسمی نژاد با بیان اینکه تابستان امسال 2 هزار تن انجیر در استان برداشت شده است اذعان داشت: انجیر در شهرستان های شمالی از جمله ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، لالی و دزفول تولید می شود.
وی همچنین با بیان اینکه برداشت رطب و خارک از نخیلات استان از 20 تیر آغاز شده و تا نیمه آبان ادامه می یابد، گفت: پیش بینی امسال برداشت 190 هزار تن خرما می باشد که مشابه تولید سال گذشته است.
معاون جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تنش آبی در حوضه رودخانه جراحی بیان داشت: با وجود برنامه ریزی برای تامین آب نخیلات شهرستان شادگان اما نیاز آبی کاملا تامین نشده است.
وی اذعان کرد: با اقداماتی که در زمینه تغذیه، بهداشت و مدیریت آبیاری در نخلستان ها انجام شده کیفیت محصول نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
قاسمی نژاد با اشاره به فصل برداشت محصول انار و زیتون در پاییز گفت: امیدواریم امسال بتوان 15 هزار تن انار برداشت کرد.
به گفته این مقام مسئول، طرح مطالعاتی بر روی درختان انار لالی انجام شده که به سایر کشاورزان انتقال داده می شود.
خوزستان با داشتن بیش از 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب، حدود 900 هزار هکتار در پائیز و حدود 300 هزار هکتار در تابستان را زیر کشت می برد. این استان با تولید 14 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های اصلی کشور در این بخش است.
انتهای پیام/گ

گرما محصولات کشاورزی را کاهش داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.