وزير نيرو:

اولويت مديريت "مصرف آب" در بخش "كشاورزي"

وزير نيرو با تاکيد بر اولويت مديريت مصرف در بخش كشاورزي گفت: چنانچه 10 درصد در مصارف كشاورزي صرفه جويي کنيم بيشتر از كل مصرف مكمل آب در شرب و صنعت، منابع آب جديد براي اين بخش تامين مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حميد چيت چيان در ديدار استاندار و نمايندگان مردم استان خراسان رضوي در مجلس شوراي اسلامي و مسئولان استان تاكيد كرد:
اينكه در زمينه آب و استحصال آب در كشور اقدام هاي اساسي صورت گرفته است اصلاً جاي ترديد نيست و در 30 سال
اخير کارهاي خوبي براي استحصال آب انجام شده به اقرار مراجع بين المللي نمونه بوده است .

وي تصريح کرد: اما بايد توجه داشت كه مشکل كنوني فقط براي کشور ما نيست بلكه در تمام دنيا اين مشكل وجود دارد. چيت چيان در ادامه افزود: با توجه به منابع علمي، مديريت منابع آب در دنيا چهار مرحله داشته است، در مرحله اول مرحله فراواني آب بوده كه هر كس به ميزان نياز خود از جريان طبيعي آب در طبيعت استفاده مي کرده است و با افزايش جمعيت و توسعه كشاورزي و شهر نشيني و توسعه صنعت كار به جايي رسيده كه جريان طبيعي آب در طبيعت پاسخگو نبوده است.

چيت چيان گفت براي احداث تاسيساتي که بتواند آب را براي مصارف مورد نياز تامين كند اقدام شده است.

وي افزود: چندين دهه است كه اين مرحله نيز در اغلب كشورهاي دنيا به اتمام رسيده و مرحله سوم كار آغاز شده است. در مرحله سوم ساخت تاسيسات جديد قادر به تامين منابع آب جديد نيست بنابراين تنها راه حل موجود براي حل اين مشكل مديريت در مصرف است.

وزير نيرو با تاكيد بر اينكه كل مصرف آب شرب 5 درصد از ميزان تقاضا را در برمي گيرد و 3 درصد براي صنعت و 92 درصد براي مصارف كشاورزي استفاده مي شود، تاكيد كرد:  
فشار بيش از حد براي ساخت سد و بند جديد خيلي کارساز نيست و عمده كاري که مي توانيم انجام دهيم تكيه بر روي مديريت مصرف به ويژه در بخش كشاورزي است.

چيت چيان اظهار داشت : مديريت مصرف در بخش كشاورزي به معناي کاهش محصولات كشاورزي نيست بلكه بايد با استفاده از آب كمتر محصولات كشاورزي بيشتري را توليد كنيم.

وي گفت: چنانچه برنامه ريزي صحيحي انجام گيرد، با مديريت در سطح بالاي کشور مشكلات مربوط به آب حل خواهد شد.

وزير نيرو اضافه كرد: وزارت كشاورزي نيز بايد نقش خود را در اين مورد ايفا كند و در هيئت دولت تصميم گرفته شده است تا اين موضوع به بهترين شكل ممكن حل شود.

وي با بيان اينكه در چهار دولت گذشته فقط هفت بار جلسه شوراي عالي آب تشكيل شده است، افزود: اوايل مهر سال جاري هم جلسه شوراي عالي آب برگزار شد و بنا داريم جلسات شوراي عالي آب هر ماه با حضور رئيس جمهور يا معاون اول ايشان برگزار شود.

وي در ادامه گفت: با تخصيص اعتبار 10هزار ميليارد ريالي براي سال 93 در بودجه آب وزارت نيرو، مشكل آب پنج ميليون روستايي در استان خراسان رضوي هم در دو سال حل خواهد شد.

وزير نيرو تاکيد کرد: ساماندهي موضوع آب نه در خراسان رضوي، بلكه در كل كشور اصلي ترين مسئله پيش روي ماست.

استاندار و نمايندگان مردم استان خراسان رضوي در مجلس شوراي اسلامي هم درباره مشكلات آب در اين استان نظر خويش را بيان كردند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مصرف ، آب ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار