مشهد/

خشکسالی در راه است؟ /منابع آب خراسان رضوی در وضعیت ممنوعه قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان‌رضوی از در وضعیت ممنوعه قرار گرفتن آب استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمدحسین جعفری  در مراسم افتتاحیه طرح فرهنگی دانش‌آموزی نجات آب کشاورزی خراسان‌رضوی  اظهار کرد: خرسان‌رضوی به لحاظ وضعیت منابع آبی و به خصوص منابع آب زیرزمینی در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: از مجموع 37 محدوده مطالعاتی خراسان‌رضوی حدود 33 محدوده مطالعاتی در وضعیت ممنوعه و 15 محدوده مطالعاتی در وضعیت بحرانی هستند که این بدان معنا است که مقدار برداشت از این منابع بیش از میزان ورودی به آنها است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان‌رضوی بیان کرد: در سال‌های اخیر سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی صورت گرفته، این سفره‌ها به عنوان ذخایر گرانبها و بی‌بدیل است که ادامه حیات و توسعه کشاورزی و صنعت کشور به آن بستگی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و بهبود فرهنگ در این زمینه گامی ضروری برای نهادینه کردن مدیریت بهینه مصرف آب است، افزود: در طرح فرهنگی دانش‌آموزی نجات آب کشاورزی بیش از 300 هزار دانش‌آموز مقطع راهنمایی خراسان‌رضوی از دو هزار و 700 مدرسه سطح استان با استفاده از اقلام کمک آموزشی و برنامه‌های آموزشی متنوع در طول سال تحصیلی در خصوص مسائل آب استان آموزش می‌بینند.

جعفری اظهار کرد: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی سبب خشک‌شدن چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات می‌شود و در نتیجه کاهش محصولات کشاورزی و عدم تامین منابع مالی کشاورزی را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه افزود: از دیگر پیامدهای برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، شور شدن ذخایر آبی زیرزمینی است، همچنین سبب به هم‌خوردن تعادل میان منابع آب شور و شیرین می‌شود که در نتیجه آن پیش‌روی آب شور در بستر آب شیرین سفره‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد/س 

برچسب ها: خشکسالی ، وضعیت ، ممنوعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.