خرم آباد

ريزگردهاي سبک با خساراتي سنگين/

ريزگردهاي سبک با خساراتي سنگين

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از خرم اباد ،‌ لرستان يکي از استانهاي جنوب غربي کشورمان است که همچون ساير استانهاي غربي کشور گاه به گاه با مشکلي به نام پديده ريزگردها و غبار روبرو مي شود .
براثر ورود اين ريزگردها محيط زيست کشور آماج تهديدها و مشکلات فراواني شده است به گونه اي که حيات انساني ، گياهي و جانوري ، کودکان ، جمعيت سالمند و بيماران ريوي کشور به آسيب پذيرترين قشر جامعه در برابر پديده گرد و غبار مبدل شده اند .
 براساس مطالعات سازمان بهداشت جهاني افزايش 10 ميکرو گرم در مترمکعب در ميانگين سالانه ذرات معلق در هوا يک درصد ميزان مرگ و مير را افزايش مي دهد . اين در حاليست که بيشتر مرگ و ميرهاي ناشي از مشکلات تنفسي به خاطر مواجهه مستمر با آلاينده ها است .
مديرکل محيط زيست لرستان با بيان اينکه حد مجاز آلودگي هوا در استان 160 ميکروگرم در هر متر مکعب است ، ‌مي گويد : در سال 1390 آلودگي در لرستان گاهي به 18 برابراستاندارد نيز رسيد .
آقاي بازگير مي افزايد : هواي لرستان پارسال 80 روز تحت تاثير ورود ريزگردهاي آلوده بود و محيط زيست استان آسيب هاي سنگيني از اين پديده ديد .
کارشناسان دانشگاه علوم پزشکي لرستان مي گويند : اگر چه پديده ريزگردها در طولاني مدت منجر به کاهش عملکرد و انسداد مزمن ريه مي شود اما تنگي تنفس فعاليتي ، نخستين علامتي است که فرد با آن مواجه مي شود .
رئيس دانشگاه علوم پزشکي لرستان با اشاره به اينکه عوارض اين ريزگردها مي تواند به صورت شدت گرفتن بيماريهاي ريوي از جمله آسم و بيماريهاي مزمن انسدادي ريه باشد ، مي گويد : پارسال درمجموع 25 نفر به بيمارستان شهداي عشاير خرم آباد مراجعه کردند که يک نفر به علت مشکل آسم و 19 نفر براي مشکلات تنفسي به اين بيمارستان مراجعه کردند .
دکتر شيخ آزادي مي افزايد : امسال نيز يک نفر به علت مشکل آسم و چهار نفر به علت مشکل تنفسي به اين بيمارستان مراجعه کرده اند .
وي مي افزايد : ايجاد بيماريهاي تنفسي ، بروز عفونت گوش مياني ، بروز بيماريهاي انسدادي دستگاه تنفسي و بروز سرطان ريه ، ‌بيماريهاي قلبي و عروقي و عفونت حاد دستگاه تنفسي ، حساسيت و آلرژي از جمله تاثيرات ريزگردها بر سلامت انسانهاست . دکتر شيخ آزادي اضافه مي کند : سر درد ، شکم درد و دل پيچه ، کسلي و سرگيجه ، خارش چشم ، التهاب گلو و سوزش و درد سينه از ديگر بيماريهايي است که با ورود ريزگردها به کشور در بين هموطنان ديده مي شود و موجب مراجعه آنان به مراکز درماني و مطب هاي پزشکان مي شود .
در بخش کشاورزي نيز پديده ريزگردها موجب خسارت به بخشهاي مختلف زراعي ، باغي ، دامي ، جنگلي و مرتع استان شد و در بخش زنبور داري خسارات زيادي به توليد کنندگان عسل وارد شد .
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مي گويد : پديده گرد و غبار در سال 90-89 موجب کاهش 74 هزار و 580 تني محصولات زراعي ، کاهش 6 هزار و 600 تني محصولات باغي ، کاهش 245 تني عسل ، کاهش بچه دهي 68 هزار و 800 فروند زنبور عسل ، کاهش 138 تني موم زنبور عسل ، کاهش 3 هزار و 118 پرورش ماهي شد .
آقاي طاهري مقدم مي افزايد : درمجموع 360 هزار و 921 ميليون ريال خسارت به اين بخشها وارد شد .
وي ميزان خسارت به محصولات زراعي امسال را 110 هزار و 73 ميليون ريال بيان مي کند .
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اضافه مي کند : هزار و 500 هکتار از محصولات باغي نيز معادل 28 هزار و 997 ميليون ريال خسارت ديدند .
آقاي طاهري مقدم ميزان خسارت به بخش شيلات و آبزيان را هزار تن معادل 40 هزار ميليون ريال خسارت بيان مي کند و مي افزايد : بخش دامپروري نيز 224 هزار و 558 ميليون ريال خسارت ديد .
وي در ادامه مي گويد : به بخش جنگل و مرتع هم 291 هزار و 650 هکتار و 266 هزار و 879 ميليون ريال و بالاخره در بخش امور عشاير 697 هزار و 359 ميليون ريال خسارت وارد شد که نشان دهنده تاثير فراوان پديده گرد و غبار بر کاهش محصولات کشاورزي ، باغي و زراعي لرستان است .
آقاي طاهري مقدم خسارت خشکسالي و گرد و غبار به بخش کشاورزي و دامپروري لرستان را 350 ميليارد تومان بيان مي کند و از صندوق بيمه مي خواهد خسارت کشاورزان را در اسرع وقت پرداخت کند .
آقاي معتمدي عضو مديريت گروه بيمه اي استان نيز به استقبال نکردن کشاورزان و دامداران در بيمه کردن محصولات کشاورزي ، دام و طيور اشاره مي کند و مي افزايد : ميزان خسارت پيش بيني شده براي پرداخت به کشاورزان و دامداران 15 ميليارد تومان است .
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اجراي شبکه هاي آبياري نوين به منظور استفاده بهتر از آب شامل 25 هزار هکتار آبياري باراني و قطره اي ، نهال کاري مناطق حفاظت شده و بوستان هاي زير پوشش ، توزيع  نهال رايگان بين مردم در هفته منابع طبيعي ، آبياري باغات مثمر با استفاده از تانکر و انتقال آبهاي سطحي تا مزرعه براي جلوگيري از هدر رفت آب را از مهمترين اقدامات پيشگيرانه براي کلاهش يا جبران خسارت ناشي از پديده گرد غبار عنوان مي کند .
مدير کل مديريت بحران استان مي گويد : امسال و سالهاي گذشته وضع هواي لرستان به لحاظ ورود ريزگردها در چندين روز به حالت بحران نزديک شده است .
آقاي آريايي مي افزايد : به اين منظور بيش از 50 جلسه در خصوص اين پديده در استان تشکيل شده که حفظ پوشش گياهي موجود و صيانت از جنگلها و منابع طبيعي، توسعه و گسترش جنگلها و پوشش فضاي سبز شهرها و آموزش عمومي مردم را از جمله سياست هايي مديريت بحران استان در مقابله با ريزگردها بوده است .
آقاي ماکنعلي مديرکل آموزش و پرورش استان نيز با اعلام اينکه در سال تحصيلي 90-91 براي کاهش آسيبهاي ريزگردها مدارس استان سه روز تعطيل شد ،‌ مي گويد : خسارات ناشي از تعطيلي مدارس برآورد هزينه اي پرسنلي نيروهاي شاغل در آموزشگاه در يک روز هر سه مقطع بالغ بر 14 ميليارد ريال است .
استاندار لرستان در جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار استان تعامل و همدلي بين دستگاه هاي مختلف از جمله محيط زيست ، منابع طبيعي ، جهاد کشاورزي ، دانشگاه ها و مراکز علمي و آموزش و پرورش ، علوم پزشکي ، هلال احمر ، اصحاب رسانه و شهرداريها را در کنار فرهنگ سازي و توزيع دفترچه هاي راهنماي بهداشتي و کاشت گياهان مقاوم به خشکي در مناطق کوهستاني و کم پوشش گياهي به عنوان کمربند سبز دراطراف شهرها از مهمترين راههاي مقابله با اين پديده عنوان مي کند .
رئيس دانشگاه علوم پزشکي لرستان در ادامه صحبت هاي خود مي گويد : خودداري از خروج غير ضروري از منزل و کاهش فعاليت هاي بدني بيماران قلبي ، ريوي و مبتلا به آسم ، کودکان و سالمندان بويژه در فضاي باز و استفاده از ماسک استاندارد مورد تاييد وزارت بهداشت از راهکارهاي کاهش آسيب هاي ناشي از ريزگردهاست .
کوتاه سخن آنکه ... نکته اساسي در بحث ريزگردها وجود منبع خارج از مرز اين پديده است که به طور قطع عزم ملي براي کنترل آن امري ضروري است که بايد از طريق ديپلماسي ، کشورهاي مولد ريزگردها متقاعد به کنترل اين پديده در محل توليد شوند .
 از سويي ديگر در کشورهاي منشا نيز بايد در زمينه عمليات زيستي (بيولوژيکي) که دوام بيشتري دارند ، کار شود زيرا مالچ پاشي در شرايط خاصي بايستي اجرا شود و حداکثر دوام آن حدود پنج سال است که با توجه به تغذيه اقليم و خشکسالي مستمر و بحث ريزگردها در داخل کشور عمليات حفاظت از جنگلها ، ايجاد فضاي سبز و جنگلي جديد و آبخيزداري بايستي به صورت جدي در دستور کار قرار گيرد ./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.