شيب تند كاهش محصولات كشاورزي در سراشيبي

افزايش واردات محصولات كشاورزي در فصل برداشت باعث سراشيبي توليد محصولات كشاورزي در كشور شده است.

ماه رمضان و سفره اي از محصولات خارجي، براي ما كه ايراني هستيم جاي تاسف است كه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني بر سر سفره هاي افطارمان شكر وارداتي، چاي هندي، برنج تايلندي، مرغ تركيه اي و .. وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با توجه به اينكه كشاورزي پايه هاي اقتصاد كشور است كشورهاي دنيا سياست هاي خود را براساس تامين امنيت غذايي و توسعه كشاورزي بنا نهاده اند، زماني كشاورزي منبع اصلي درآمد ايرانيان بود و به دليل شرايط آب و هوايي مردم در روستاها به كشت انواع محصولات كشاورزي مشغول بودند و بازارها مملو از محصولات كشاورزي بود اما هم اكنون با مشكلات بسياري كه پيش روي كشاورزي كشور وجود دارد ديگر كسي مايل به كشت محصولات كشاورزي نيست و شاهد سيل عظيمي از مهاجرت به شهرها هستيم.
كشور ما با وجود اقليم مناسب چرا بايد در زمينه ي كشاورزي روز به روز وابستگي محصولاتمان بيشتر شود آيا دليل آن نبود افراد دلسوز براي برنامه ريزي و توسعه كشاورزي است؟
مشكلات عديده ي كشاورزي از جمله افزايش قيمت تمام شده و پايين بودن نرخ خريد تضميني، خشكسالي باعث زمين گير شدن كشاورزان شده است.
گوش شنوايي براي شنيدن دردها و مشكلات كشاورزان نيست، متولي توليد به طوري خود را به خواب زده كه قيمت محصولات كشاورزي و كمبود نهاده ها هم نتوانسته متولي توليد كشورمان را از خواب بيدار كند.
واردات محصولات كشاورزي تنها مسكني براي تنظيم بازار و مشكلات فعلي كشاورزي كشورمان است و مسئولان تنها به دنبال حل مشكل مقطعي و فعلي بازار هستند اين عدم هماهنگي بازار به دليل عدم تعريف مناسب از اهداف قانون بهره وري بخش كشاورزي توسط متوليان توليد است.
متوليان توليد با سطحي نگري خود ريشه به توليد كشور زده اند و واقع بينانه و دلسوزانه به آسيب شناسي اين بخش نپرداختند.
با توجه به اين گزارش توسعه كشاورزي در گرو توسعه ي روستاها است اما در كشور ما به روستاها بهايي داده نشده است و بسياري از مشكلات كشاورزي به خود بخش كشاورزي بر مي گردد و تا زماني كه مشكلات درون بخشي حل نشود همچنان شاهد كاهش توليد و در نتيجه افزايش واردات محصولات كشاورزي هستيم.
براي حل مشكل كشاورزي بايد سياست هاي كلان، برنامه ريزي هاي درون بخشي كشاورزي، تجديد نظر شود و چهره اي متفاوت با هدف حمايت از توليد ملي به خود گيرد./س


گزارش از ناهيد خدادادي
برچسب ها: کشاورزی ، برداشت ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار