اسپوتنیک گزارش داد؛

چهار پاسخ احتمالی اتحادیه اروپا به تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه

پایگاه خبری اسپوتنیک در گزارشی به چهار سناریوی احتمالی درباره واکنش اروپا به تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه تصویب کرد. ژان کلود یونکر – رئیس کمیسیون اروپا – پیشتر هشدار داده بود در صورتی که آمریکا برنامه خود برای وضع تحریم علیه روسیه که در آن، شرکت‌های اروپایی نیز ممکن است دچار مشکل شوند، پیش ببرد، این اتحادیه عمل متقابل انجام خواهد داد. اسپوتنیک در گفتگو با «فرانسیس پرین» -- تحلیلگر سیاسی – نظر وی را در این‌باره جویا شد.

این مصوبه با هدف وضع تحریم‌هایی در رابطه با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی روسیه مطرح شده است. همچنین در این قانون، گام‌‌هایی در جهت ایجاد وقفه در احداث خط لوله گاز «نورد استریم 2» ترسیم شده است.

شرکت‌های اروپایی، از جمله شرکت فرانسوی «اینژی» که در این پروژه شرکت دارند، ممکن است در پی این تحریم‌ها، با جریمه‌های سنگینی رو برو شوند.

فرانسیس پرین – کارشناس موسسه امور بین‌المللی و استراتژیک واقع در پاریس – در گفتگو با بخش فرانسوی‌زبان اسپوتنیک، 4 سناریوی ممکن برای پاسخ احتمالی اتحادیه اروپا به این اقدام آمریکا را توضیح داد. با این‌حال، وی گفت هرکدام از این سناریوها نیازمند توافق همه‌جانبه 28 کشور عضو این اتحادیه است.

پرین گفت: «در نخستین سناریو، اتحادیه اروپا اقدامی را انجام داد که در پاسخ به تلاش آمریکا به منظور در نظر گرفتن جریمه برای شرکت‌های خارجی که در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند، تکرار خواهد کرد.» وی گفت: «در آن هنگام، اتحادیه اروپا از واشنگتن درخواست کرد شرکت‌های اروپایی را به ازای اعطای امتیازاتی به آمریکا، از این جریمه‌ها مصون کند.»

وی افزود در سناریوی دوم، اتحادیه اروپا می‌تواند قانونی تصویب کند که تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کند.

وی گفت: «در سومین سناریو، اتحادیه اروپا می‌تواند اقدامات متقابلی را علیه شرکت‌های آمریکایی انجام دهد.»

پرین خاطر نشان کرد: «در آخر، اتحادیه اروپا می‌تواند از سازمان تجارت جهانی درخواست کند تا به منظور بررسی این موضوع کارگروهی تشکیل دهد تا به این صورت، این سازمان بتواند تحریم‌های آمریکا را لغو کرده و تحریم‌های متقابل علیه این کشور را وضع کند.»

این تحلیلگر افزود پیش از آن‌که هرکدام از سناریوهای ذکر شده عملی شوند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید اختلافات خود را کنار بگذارند و «به صراحت به آمریکا بگویند اروپا در برابر تحریم‌های احتمالی آینده از جانب آمریکا متحد است.»

مجلس نمایندگان آمریکا به اکثریت آرا به وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه رای داد. در این مصوبه آمده است پیش از آنکه دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – بخواهد این تحریم‌ها را لغو و یا از شدت آن‌ها بکاهد، ابتدا باید موافقت کنگره را جلب کند. در این مصوبه همچنین تحریم‌هایی علیه ایران و کره شمالی وضع شده است.

قانون‌گذاران آمریکایی با 419 رای موافق و 3 رای مخالف به این مصوبه رای دادند. از بهانه‌های وضع تحریم علیه روسیه، ادعای دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، حمایت از دولت سوریه و ادعای حمایت روسیه از گروه‌های مسلح در اوکراین و الحاق کریمه به روسیه بوده است.

مقامات چندین کشور اروپایی از جمله آلمان و اتریش نگرانند این تحریم‌های جدید به مجازات شرکت‌هایی که در پروژه‌های خط لوله وابسته به روسیه فعالیت می‌کنند منجر شده و دسترسی آن‌ها به بانک‌های آمریکایی محدود شود.

این مصوبه می‌تواند راه را برای وضع تحریم‌ها علیه شرکای اروپایی روسیه در پروژه نورد استریم 2 هموار کند. هدف از این پروژه، احداث خط لوله‌ای است که گاز صادراتی روسیه را در منطقه بالتیک انتقال دهد. این پروژه می‌تواند انتقال گاز روسیه به آلمان را تا سال 2019 افزایش دهد.

در ماه آوریل سال جاری میلادی، شرکت نورد استریم – وابسته به شرکت گازپروم – قراردادی را با شرکت فرانسوی اینژی، شرکت انگلیسی رویال داچ شل، شرکت اتریشی او ام وی، و شرکت‌های آلمانی یونیپر و وینترسهل به امضا رساند. این شرکت‌ها توافق کردند در تامین مالی بلندمدت برای این پروژه خط لوله که تخمین زده می‌شود 9.5 میلیارد یورو نیاز خواهد داشت، با روسیه همکاری کنند.

در روز 15 ژوئن، مجلس سنای آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه و به خصوص علیه سرمایه‌گذاران بزرگ در بخش خطوط لوله برای محصولات صادراتی از روسیه و شرکت‌هایی که در بخش‌های خدماتی، فناوری، و اطلاعاتی در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، وضع کرد.

تاکنون، آمریکا و اتحادیه اروپا با یکدیگر اتفاق نظر داشته اند که این تحریم‌ها تولیدات گاز روسیه را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

انتهای پیام/

 

پاسخ اروپا به تحریم‌‌ها علیه روسیه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار