اردبیل؛

تجهیز ۲۰ هزارهکتار از اراضی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار

استاندار اردبیل از تجهیز ۲۰ هزارهکتار از اراضی استان اردبیل به انواع سیستم های آبیاری تحت فشار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مجید خدابخش گفت: گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار در منطقه یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید است بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در دو سال آینده ۲۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان به انواع سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز خواهند شد که این قدم موثری در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی در تولید حداکثر محصولات کشاورزی خوهد بود .

وی افزود: سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولاتی با ارزش اقتصادی بالا که بتواند با نیاز آبی کم در استان کشت و زرع شود یکی از اهداف مهمی است که ما همیشه بر روی آن تاکید داشته ایم .

استاندار اردبیل ادامه داد: ترویج کشت اینگونه محصولات نه تنها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها می شود، بلکه خود عاملی برای مهاجرت معکوس است؛ مهاجرتی که از شهرها به روستاها برای کسب درآمد بیشتر صورت می گیرد. پسته، زعفران و بادام زمینی از جمله این محصولات است که از سه سال گذشته در منطقه کشت آنها آغاز و ترویج شده و برداشت اقتصادی از این محصولات آغاز شده است و کشاورزان نیز استقبال خوبی از این تغییر الگوی کشت کرده اند.

خدابخش عنوان کرد: امیدواریم با توجه به قابلیت هایی که استان از لحاظ آب و هوایی دارد بتوانیم زمینه های اشتغال با درآمدزایی بیشتر را در سایه تغییر الگوی کشت در استان شاهد باشیم . یکی از مهمترین تاثیرات مثبت دیگری که علاوه بر درآمد زایی بالا و جلوگیری از مهاجرت محصولات با ارزش اقتصادی بالا مثل پسته و بادام زمینی و زعفران دارند این است که بستر لازم برای توسعه و اشتغال در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی را فراهم می آورند .

وی افزود: بزودی در استان شاهد افتتاح کشتارگاه تخصصی با لاین دو صنعتی طیور خواهیم بود. این واحد با مجهز بودن به لاین دو این توانایی را دارد که بدون دخالت انسان محتویات داخل مرغ را به روشی موسوم به ساکشن یا مکش تخلیه کند و بر اساس آخرین استاندارد های جهانی ضمن سورتینگ مرغ ها در اوزان مختلف آنها را به بهترین نحو ممکن بسته بندی کند . سرمایه گذاری برای این واحد توسط بخش خصوصی صورت گرفته که قادر است تولید مازاد استان را به کشورهای هدف منجله روسیه صادر کند .

خدابخش گفت: دومین واحد توانمندی که بزودی در استان به بهره برداری خواهد رسید واحدی موسوم به فرنج فرایزسیب زمینی است که سیب زمینی را به صورت خرد شده و نیمه پخت بسته بندی و به بازارهای مصرف ارسال می کند .

وی افزود: استان اردبیل سالانه ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید می کند که امکانات نگهداری استان در سردخانه ها و انبارها فقط ۵۰ هزار تن است اقدامات ارزشمندی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در خصوص صدور مجوز انبارداری ۳۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی نیز صادر شده است ولی با وجود این باز لازم است تا صنایع تبدیلی و تکمیلی با راه اندازی شروع به فعالیت کنند .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار