تیتر امشب/

داشتن شبکه اجتماعی ملی الزامی است

جرم شناس و کارشناس فضای مجازی گفت: برای مصون ماندن از آسیب های شبکه های اجتماعی که اولین قانونش بی قانونی و مراعات نکردن محدودیت های فرهنگی و اجتماعی کشورهاست؛ باید شبکه مجازی و اجتماعی ملی بسازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سلمان کوناکری گفت: اولین قانون طلایی که در سال 1996 در آمریکا تصویب شد در خصوص محدودیت های دسترسی کودکان به شبکه های مجازی و اجتماعی است.
 

داشتن شبکه اجتماعی ملی الزامی است

 
کوناکری گفت: این قاون بیان می کند که باید یک نظام و قانون افتراقی برای دسترسی کودکان به فضای مجازی داشته باشیم.
 
جرم شناس و کارشناس فضای مجازی گفت: در این قانون مصوب شد باید دولت ها برای ارتقا دانش کودکان خود از چارچوب و استانداردهای خاصی طبعیت کنند. قوانینی که با عدد 13 شروع می شوند یعنی قوانینی که برای کودکان زیر 13 سال تصویب شده است و از طرفی تابع کشور پیشگام یعنی آمریکاست مانند قانون 1301 .
 
کوناکری با اشاره به اینکه در برخی قوانین چاره ای  جز تبعیت کردن از یک قواعد مبنا نداریم، گفت: اطفال زیر 13 سال غالبا به بلوغ عقلی نرسیده اند اما استثنا هم وجود دارد، بهر حال قوانینی که قرار می گیرد عموم کودکان را دربر خواهد گرفت.
 
او افزود: در برخی از کشور های دنیا، تفکیک جنسیتی نیز در فضای مجازی صورت می گیرد، به طور مثال؛ قوانین برای اطفالی که در بازه  13 سال وجود دارد با سنین بالاتر باید فرق کند قوانینی که برای افراد بزرگسال تعیین می شود براساس تمیز دادن خوب و بد از نظر عقل و فهم آنان در نظر گرفته می شود.
 
سلمان کوناکری افزود: وجود اینترنت در منزل قواعد خاصی دارد بعبارتی اینترنت باید با گذر واژه کد ملی صورت بگیرد تا استفاده از اینترنت شخصی باشد حتی در خانه کنترل خانواده در یک سنسور کنترلی و در اختیار پدر خانواده است بعبارتی باید شبکه اجتماعی ملی بسازیم.
 
وی با اشاره به اینکه پیاده کردن استانداردها در ایران نیاز به یک بستر و محدودیت های متناسب با جامعه کشور ما را دارد گفت: اگر بخواهیم از اثرات مخرب فضای مجازی در امان باشیم باید یک اینترنت و شبکه های مجازی ملی داشته باشیم.
 
کوناکری گفت: قبول دارم که فضای مجازی می تواند به جامعه و خانواده آسیب بزند اما اصل، ورود به دنیای مجازی اینترنت یا تلگرام نیست.
 
وی گفت: کشوری با عقبه تاریخی ایران آیا نباید محدودیت خاص خودش را داشته باشد؟ نمی شود در یک فضایی که اولین فرضیه اش قانون شکنی است، قانون مداری را جستجو کرد.
 
وی افزود : در محیطی که نا امن است برای چپاول اخلاقی طراحی شده است نباید انتظار مراعات محدودیت های اخلاقی و فرهنگی داشت.
 
کوناکری گفت: اگر چه ما هم برای کودکان خود حقوقی قائل هستیم باید دسترسی کودکان به شبکه های اجتماعی طبقه بندی شده باشد همچنین در سنین کودکی علاوه بر کنترل های اخلاقی و خانوادگی به قوانین و عوامل کنترلی الکترونیکی هم نیاز داریم.
 
منصوری جامعه شناس دیگر مهمان برنامه تیترامشب گفت: علت اینکه برای کودکان نگران هستیم این است که کودکان ذهن پاکی دارند، لذا هرکسی که بتواند ذهن کودکان را زودتر فتح کند قطعا پیروز این میدان خواهد بود.

 
داشتن شبکه اجتماعی ملی الزامی است

 
او گفت: ما سه گروه خانواده داریم که نسبت به فضای مجازی سه برخورد متفاوت دارند: نخست خانواده هایی که مخالف دسترسی کودکان به فضای مجازی هستند، این خانواده ها به شدت نگران کودکان خود هستند. گروه دوم نه تنها مخالف نیستند بلکه کودک خود را در معرض فضای مجازی قرار داده و در این دنیای بی حد و مرز رها می کنند، این خانواده ها استفاده کودک از فضای مجازی را حق مسلم کودک می دانند. سومین نوع خانواده حد واسط را بهترین گزینه برای کودک خود می دانند به این صورت که برای استفاده از این دنیای جدید حد و مرزی قائل اند.

منصوری گفت: در ژاپن فضای مجازی تحت اختیار کودکان کاملا کنترل شده است و بطور میانگین تنها 19 دقیقه است، این در حالیست که سرانه استفاده از فضای مجازی در کشورمان 4 ساعت و سرانه مطالعه تنها 8 دقیقه است که واقعا آسیب زاست. او گفت: برخورد خانواده گروه دوم موجب می شود تا کودک به لحاظ روحی آسیب جدی ببیند.

منصوری گفت: فهم فرهنگی و بلوغ عقلی، اصلی مهم در استفاده از شبکه های اجتماعی است و سن و سال خیی مهم نیست، سن مشخص در ایران برای استفاده از شبکه های اجتماعی 13 سال تعیین شده که به اعتقاد من علت اصلی آسیب های اجتماعی در کودکان دقیقا همین است زیرا کودکان ما به آن بلوغ فکری برای استفاده از این شبکه های اجتماعی نرسیده اند و همین امر مشکل زا شده است.

او گفت: سن هویتی از نظر جامعه شناسی 18 سال است اما من سن را فقط یک عدد می بینم و بیشتر به بلوغ فکری معتقدم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که خانواده ها سواد فرهنگی ندارند؛ ما برای همه چیز نیازمند سواد هستیم و این وظیفه سیستم های آموزشی است که این سواد های نوین را در اختیار خانواده ها بگذارد، 70 درصد کودکان امور را بصورت مهارت می آموزند.

او گفت: پدر و مادر باید خود را مسلط به استفاده از تکنولوژی های روز بکنند، باید به مباحث فرهنگی توجه کرد، افت تحصیلی این روزها گریبان گیر دانش آموزان شده که شبکه های اجتماعی عامل اصلی آن است.

منصوری گفت: پدر باید در کنار رافت محدودیت هایی را برای کودکان خود قائل باشد، اینکه خانواده ها در مقابل اسرار کودکان خود مقاومت کمی دارند حقیقتا نگران کننده است.
 
 
 منبع : تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.