تیتر امشب با موضوع مدیریت بحران در حادثه سیل اخیر ؛

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی: آنهایی که در آب افتاده اند ، کسانی بوده اند که از دستور پلیس نافرمانی کرده اند/ رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی: مسئولین باید بدانند که با گفتار خود نباید افراد حادثه دیده را بیشتر متاثر کنند

فرهنگی رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، ناکافی بودن آموزش بین مردم و ناهماهنگی لازم در شرایط بحران بین دستگاهها را از نقاط ضعف در مواقع بحرانی دانست و گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب این امر نیازمند برنامه ریزی و پیگیری مدیریت بحران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  فرهنگی رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با حضور در تیتر امشب گفت: نیروهای امدادی ساعت 5 بعدازظهر، سه ساعت قبل از حادثه در منطقه مستقر بوده است که بلافاصله بعد از حادثه  به منطقه اعزام شدند و با توجه به شرایط جوی کار امداد رسانی را آغاز کردند.
 
جای خالی آموزش و هماهنگی دستگاه ها در مدیریت بحران
 
فرهنگی افزود: علاوه بر عجب شیر، سراب نیز خسارت دیده است، در ورزقان باغات به شدت آسیب دیده است، در تبریز آبگرفتگی و آسیب به منازل را داشتیم.  وی گفت: امروز در مجلس موضوع سیل آذربایجان شرقی مطرح شد و هیئتی از کمیسیون عمران فردا به منطقه اعزام می شوند تا خسارات را بررسی و برآورد کنند. وی گفت: عددی از برآورد خسارت از شهرستان آذرشهر گرفته شده ولی مطمئنیم عدد خیلی بیشتر است. منازل و باغات آسیب جدی دیده اند و عدد 27 میلیارد شاید گویای واقعیت تخریب نباشد.
 
 
 فرهنگی گفت: یک ضعف اساسی در اینجا  دیده می شود، این ضعف همیشه در همه جای کشور و بیشتر در حوادث دیده می شود و آن نبود آموزش کافی است. در حوادث غیر مترقبه و غیر قابل پیش بینی نیاز به آموزش و توجیهات اساسی است که باید مسئولان ترابریری، راهداری و نیروی انتظامی آموزش لازم را ببینند. مردم نیز از طریق رسانه ها و صدا و سیما باید آموزش ببینند. وی افزود: اگر ملاحظه کنیم در ساختمان پلاسکو که تعدادی از ماموران آتش نشانی جان خود را از دست دادند اگر اقدام سریع به تخلیه صورت نمی گرفت ابعاد بحران وسیع تر می شد. همچنین در کمتر از 5 ماه دومین حادثه شهری را داشته ایم در حادثه قطار آموزش لازم و امکانات لازم برای شرایط فراهم نشده بود. در اینجا ( سیل در آذربایجان شرقی) نیز همین مساله مطرح است، در جریان حادثه و بعد از حادثه نیز باید مسئولین آموزش ببینند، مسئولین باید بدانند که با گفتار خود افراد حادثه  دیده را بیشتر متاثر نکنند.
 
 
 
رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی همچنین گفت: بخش دیگری که لازم است ستاد بحران توجه کند توجه زیزساخت های در معرض حوادث است. وضع فعلی و مطلوب و آنچه لازم است ما را به وضعیت مطلوب برساند نیازمند برنامه ریزی و پیگیری از سوی مدیریت بحران است.
 
 
شاهین فتحی معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر دیگر مهمان برنامه گفت: هلال احمر از ساعات اولیه این حادثه نیروهای عملیاتی را به منطقه اعزام کرده است با توجه به اینکه ما از 2 فروردین حوادث زیادی مانند توفان در شهرهای مختلف و زلزله خراسان را داشتیم و نیروها مشغول امداد رسانی بودند.
 
 
جای خالی آموزش و هماهنگی دستگاه ها در مدیریت بحران
 
او افزود: بارندگی های اخیر که با اعلام هشدار همراه بوده است در 8 استان کشور تاثیر گذار بوده است و در 58 شهر و روستا عملیات شروع شده و همچنان ادامه دارد و تا این لحظه به 5110 نفر خدمات داده شد و به 413 نفر هم اسکان اضطراری داده شد.
 
 
فتحی گفت: در ارومیه و نقده اسکان اضطراری فراهم شد و از سازمان امداد 22 قلم کالای مورد نیاز مانند کنسرو جات، پتو و چادر و ... کمک گرفتیم که بخشی از این کمک ها به مناطق سیل زده منتقل شده و بخشی هم در حال انتقال است.
 
 
او افزود: به اطلاع مردم شریف کشور و به ویژه مردم مناطق سیل زده می رسانیم که کمک ها و فعالیت های جمعیت هلال احمر با قوت ادامه دارد و در بحث آموزش های مدیریت بحران اقدامات زیادی انجام شده است.
 
 
معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: سناریوهای مختلف از حوادث غیر مترقبه در دوره های آموزشی کارگاهی برای مدیران استانی و شهرستانی سراسر کشور انجام شده است و ما به دنبال جامعه آماده هستیم که در لحظات بحرانی خودشان بتوانند گام بردارند.
 
 
فتحی گفت: مردم ما باید آموزش های لازم را فرا بگیرند تا بتوانند در مواقع لزوم و بحرانی مشارکت کنند ولی بر اساس مطالعات انجام شده میزان مشارکت مردم طی فرایند مدیریت بحران بسیار پائین ارزیابی شده است و حتی 92 درصد مردم میزان آگاهی خودشان در مورد قبل، حین و بعد از حادثه را کمتر از متوسط اعلام کردند. او با اشاره به طرح خادم افزود: این طرح به خانواده آماده در مخاطرات اشاره دارد و ما تقاضا می کنیم از مردم عزیز که در این طرح ها شرکت کنند و میزان آگاهی خود را برای مقابله با بحران بالا ببرند تا از خسارت ها کاهش دهیم.
 
 
فتحی گفت: ما در برنامه ریزی ها و هدف گذاری ها برای سال 1400، قرار است میزان توانایی مردم را به 30 از 100 برسانیم.
 
 
پور مهدی معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری با تسلیت به هموطنان گفت: از سه روز قبل به دستگاههای اجرایی هشدار داده شده بود. در این حادثه 42 نفر مفقود داشتیم که 34 جسد یافت شد و هنوز 8 جسد مفقودی داریم.
 
 
جای خالی آموزش و هماهنگی دستگاه ها در مدیریت بحران
 
 
وی افزود در آذربایجان شرقی بارندگی ادامه داشت و امداد رسانی هم همزمان صورت می گرفت و نیروهای پلیس در آذرشهر تمرکز داشتند و تعدادی ماشینهایی که از کنار رودخانه عبور می کردند یا آنجا مستقر بودند، آسیب دیدند.
 
 
در تقاطع راه روستایی یک بریدگی بودو به علت تصادف زیاد یک دور برگردان از جانب روستائیان ایجاد شده بود و پلیس راه و نیروی انتظامی مانع توقف مردم در این منطقه می شدند ولی روستائیان در این منطقه که خود رفت و آمد اضطراری ایجاد کرده بودند، توقف کردند و دچار حادثه شدند.
 
 
پور مهدی تاکید کرد: گزارش پلیس موجود است که به اجبار افراد را مجبور به تخلیه کرده و آنهایی که در آب افتاده اند ، کسانی بوده اند که از دستور پلیس نافرمانی کرده اند.  
 
 
کهوریان معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی در ارتباط تصویری ضمن تسلیت این حادثه به خانواده های داغدار گفت: با توجه به میزان بارش ها و حجم وسیع مناطق تحت پوشش متاسفانه یک نفر به دلیل عبور از روی پل با دوچرخه در این حادثه جان خود را از دست داد.
 
جای خالی آموزش و هماهنگی دستگاه ها در مدیریت بحران
 
 
او افزود: نیروهای حاضر در محل به تمامی افرادی که در آنجا حضور داشتند هشدارهای لازم را دادند زیرا ما آگاهی ها و هشدارهای لازم را از طریق فرمانداری ها و دهیاری ها به روستائیان دادیم و این آمادگی برای مقابله با این بحران وجود داشت اما این ویژگی حوادث غیرمترقبه است که به طور کامل قابل پیش بینی نیست.
 
 
او گفت: وجود سد ها دلیل اصلی و مهم برای جلوگیری از ورود این سیلاب به داخل شهرها و ایجاد خسارات شد اما به دلیل اینکه عملیات عمرانی در سد اشنویه هنوز پایان نیافته خساراتی را به بار آورده است.
 
 
قادری معاون استانداری کردستان هم گفت: در استان کردستان در شهرهای سقز و بانه شاهد حوادث تلخی بودیم. در سقز 4 نفر  و در بانه یک نفر در رودخانه سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.
 

  جای خالی آموزش و هماهنگی دستگاه ها در مدیریت بحران
 
 
 
قادری افزود: میزان بارندگی در این شهرها 41 میلیمتر بوده است. وی گفت: 4 نفر در سقز زیر یک صخره طبیعی پناه گرفته بودند و این صخره رانش پیدا کرد و هر 4 نفر جان خود را از دست دادند.  
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار