همایش بزرگداشت روزملی عطارنیشابوری آغازشد

باحضور مسولین ،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی واقشار فرهنگ دوست نیشابور همایش بزرگداشت روزملی عطارنیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور آغازشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در این مراسم اظهارکرد : نیشابور از شهرهای مهم و استراتژیک در تاریخ ایرانیان بوده است و با حملات  فراوان در طول تاریخ هنوز روپای خود ایستاده است.
 
جعفر سعیدی گفت: این شهر همچون نگینی تابناک  بر تارک ایران اسلامی می درخشد و حضور اندیشمندان و شاعران نقش موثری به هویت نیشابور داده اند .
 
و ی خاطرنشان کرد:نقش عطار نیشابوری در حوزه عرفان و ادب ایران اسلامی  ویژه است که نقد، بررسی و پژوهش برای نسل امروز مهم است .
 
سعیدی  یادآورشد: عطار نیشابوری همواره اثر مثبت دارد اگر بارها اهل علم و معرفت دورهم جمع شوندوبه آثار وی به پردازند به دریافت ها ی تازه می رسند.
 
وی عنوان کرد:توجه عطار به ضعف های اجتماعی قابل توجه است که به مسایل آسیب های اجتماعی می پرداخته و از درد مشترک مردم سخنی می گوید که مستوجب بلا و مصیبت شده است.
 
سعیدی تاکیدکرد:از میان آثار دریافتی از 20 شهر مختلف و دانشگاههای سراسری، آزاد، پیام‌ نور، غیرانتفاعی و آزاد 30 اثر به بخش علمی راه یافت که از این تعداد 10 اثر در مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشگاه آزاد مشهد ویژه بزرگداشت عطار انتشار یافته است.
 
وی افزود: لوح فشرده 10 اثر نیز در همایش عطار نیشابوری ارائه می شود و چهار اثر پژوهشی هم در این همایش به صورت سخنرانی ایراد می گردد.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابورتصریح کرد: عطار وارث چهار و نیم قرن عارفان اسلامی است برای  همین شعر عطار ماندگار رو جهانی شده است .
 
دکتر رضا اشرف‌زاده در همایش عطارنیشابوری:
 
دکتر رضا اشرف‌زاده در همایش عطارنیشابوری در این همایش گفت: دلدادگی عطار به خاندان رسالت و نبوت عجیب است .
 
عطار نیشابوری برای خاندان نبوت طوری صحبت می کند که شیعه تمام می نماید .
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اظهار کرد:  : دلدادگی عطار به خاندان رسالت و نبوت عجیب است و مطالعات من نشان می دهد عطار که خوداهل سنت است ولی برای خاندان نبوت طوری صحبت می کند که شیعه تمام می نماید .
 
دکتر رضا اشرف زاده گفت:در تذکره الاولیااز 72 ولی در ابتدا و 22 ولی در آخر ذکر شده  که به حضرت امام جعفرصادق «ع» نیزپرداخته که شگفتی می آفریند .
 
وی خاطرنشان کرد:عطار درباره صحابه و اهل بیت نظر داشته اند که به حضرت امام صادق ( ع) اکتفا می کندو می گویدهرکه اهل بیت را قبول ندارد حضرت محمد (ص) را قبول ندارد .
 
اشرف زاده  یادآورکرد:در باب 97 با حضرت امام باقر (ع) تذکره الاولیا را ختم می کند ودر مصیبت نامه نیز از حضرت امام علی (ع) ستایش می کند و حضرت امام علی (ع) جامع خصایل پیامبران گذشته است و در ستایش ایشان  نیز از امام حضرت حسن مجتبی (ع) صفاتی نیکو یاد می کند و لعنت می کند کسانی که به کام وی  زهرریختند .
 
این عطارشناس  عنوان کرد:عطار از نظر عرفانی دارای جایگاهی بسیار برجسته و از نظر ادبی یکی از شاعران بزرگ زبان و ادبیات فارسی است.
 
دکتر رضا اشرف‌زاده با اشاره به اینکه مولانا از عطار بسیار تاثیر گرفته است، بیان کرد: نوآوری‌های عطار در حوزه عرفان بیش از 30 - 40 مورد است و مولوی در همین خصوص از عطار بهره گرفته است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اظهار کرد: همانطور که در تاریخ نیز نقل شده اگر می‌خواهید سنایی را بفهمید، آثار عطار را بخوانید و عطار همه آنچه را که در تفکرات سنایی هست، دارد.
 
وی در خصوص تحمیدیه‌های ( حمد و ستایش خداوند) عطار نیز تصریح کرد:در تحمیدیه‌های این شاعر عارف، نوآوری‌های بسیار جالبی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها با آیات و روایات قابل تطبیق است یا از آن‌ها سرچشمه گرفته است.
 
 معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور:
 
عطار نیشابوری متعلق به تمام دنیا و دنباله روان عرفان حقیقی است.

عطار نیشابوری متعلق به تمام دنیا و کسانی است که به دنبال عرفان حقیقی می گردند و مایه افتخار است که این عارف برجسته از این آب و خاک و زاده نیشابور است.

معاون استاندار و فرماندارویژه نیشابور در همایش بزرگذاشت عطار نیشابوری اظهارکرد:عطار نیشابوری متعلق به تمام دنیا و کسانی است که به دنبال عرفان حقیقی می گردند و مایه افتخار است که این عارف برجسته از این آب و خاک و زاده نیشابور است.

سعید شیبانی گفت:باید از برگزاری این بزرگداشت ها در توسعه زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی استفاده کرد و بررسی ابعاد وجودی عطار می تواند زمینه ساز اعتلای فرهنگ جامعه شود.

وی خاطرنشان کرد:شخصیت‌ها و مشاهیری چون عطار،خیام، فضل بن شاذان و صدها بزرگ دیگر، تاریخ گران‌‌سنگ این سرزمین هستند و فرهنگ ایرانی واسلامی ما در جهان با وجود این ابرمردان شناخته می شود.

معاون استاندار و فرماندارویژه نیشابور تصریح کرد:عطارنیشابوری  ضمن حرمت به شریعتب ه شعر و شاعرانگی  هویت دادواول اهل حیرت بود که گام اول به سوی معنا است که همراه دردمندی و پژوهشگری است که بدون پرسشگری عقل امکان دارد .

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: امیدوارم امسال با مجموعه شهرستان درستاد بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری بتوانیم روز ملی عطار سال97 را ازهم اکنون برنامه ریزی کنیم.

سید سعید سرابی افزود:با اهتمام وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وستاد شهرستان بتوانیم آثار فاخر هنری تولید شود که انشااله  یک فیلم بلند سینمایی سال آتی از عطار  نیشابوری داشته باشیم .

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ما از همه دست اندرکاران بزرگداشت روزملی عطار نیشابوری در استان وشهرستان سپاسگزاریم که این همایش را برگزار کردند.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.