مشهد؛

نگهداری ۱۱۰ نسخه خطی از آثار عطار نیشابوری در آستان قدس رضوی

۱۱۰ نسخۀ خطی از آثار عطار نیشابوری در گنجینۀ نسخه‌های خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، حجت الاسلام نوری نیا رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان سازمان کتابخانه ها، موزه هاو مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از ۱۱۰ نسخۀ خطی از آثار عطار نیشابوری موجود است که پنج نسخه از این آثار، بسیار نفیس و ارزشمند است.
وی افزود: «اسرارنامه» که همراه با پنج مثنوی دیگر شامل «مصیبت‌نامه»، «اشترنامه»، «خسرونامه»، «الهی‌نامه» و «منطق‌الطیر»، به خط کتابتی نستعلیق ۱۹ سطری، در سال ۱۰۰۵ قمری در لاهور توسط «محمد سعید تربتی»، در یک مجموعه کتابت شده است، یکی از نسخ دارای نفاست این گنجینه است.
رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان سازمان کتابخانه ها، موزه هاو مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت:دو نسخۀ نفیس دیگر، «تذکره‌الاولیاء» کتابت قرن ۱۰ قمری، دارای جلد تیماج زرکوب و دارای ترنج و سرترنج، و «الهی‌نامه» به خط کتابتی نستعلیق ۱۳ سطریست که با «اسرارنامه»، «بلبل‌نامه»، «وصلت‌نامه»، «روشنایی‌نامه» و «فتوت‌نامه» در یک مجموعه به سال ۸۴۵ کتابت شده است.
حجت الاسلام نوری نیاافزود: یکی از آثار پرآوازۀ عطار نیشابوری با نام «منطق‌الطیر»، به خط نستعلیق ۱۲ سطری دارای حاشیه، و کتابت قرن ۱۳ قمری که توسط «میرزا رضاخان نائینی» در مرداد ۱۳۱۱ وقف شده، و «ولدنامه» که گاه «پسرنامه»، «پندنامه» یا «نصیحت‌نامه» خوانده می‌شود و به خط «شکرالله لاجوردی» در سال ۱۲۷۱ قمری کتابت شده و دارای سرلوح و مذهّب و مرصّع است، دیگر نسخه‌های ارزشمند موجود در این گنجینه است.
وی آثار این عارف و شاعر ایرانی بلندآوازۀ ادبیات فارسی را که در پایان سدۀ ششم و آغاز سدۀ هفتم می‌زیسته است، برشمرد و گفت: آثار وی به نظم و نثر، شامل دیوان اشعار، منطق‌الطیر، تذکره‌الاولیاء، الهی‌نامه، بلبل‌نامه، اسرارنامه، خسرونامه، مختارنامه، بی‌سرنامه، هیلاج‌نامه، جوهرالذات، مصیبت‌نامه، پندنامه، اشترنامه، فتوت‌نامه و ولدنامه یا پسرنامه است.
رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان سازمان کتابخانه ها، موزه هاو مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از ۵۳ هزار کتب خطی نگهداری می‌شود که از این میان افزون بر ۷۲۰۰ نسخه در موضوع ادبیات است. همچنین تعداد قرآن‌های خطی و جزوات قرآنی این مجموعه، به تعداد بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ می‌رسد.
انتهای پیام//ف. ج.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار