اصفهان؛

درخشش عروس‌ باغ‌های ایرانی از سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی

باغ فين يكی از زيباترين و معروف‌ترين باغ‌های ايرانی به شمار می رود كه از آن به عنوان نمونه كامل با‌غ‌سازی ايرانی ياد می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حوض‌های فیروزه‌ای، صدای موزون فواره‌های آب، سروهای چندساله، معماری شاه‌نشین و کوشک صفوی، حوض جوش و چشمه سلیمانیه آنچنان بوم جادویی از لطافت و زیبایی هنر ایرانی را در نگاه چشمانت قاب می‌کند که زلال آرامش را در جام جانت می‌ریزد.

هنوز گام‌های امیرکبیر بزرگ‌ مرد عرصه سیاست،دین، دانش و خرد ورزی از سنگ فرش باغ در گوشت طنین‌ می‌اندازد مردی که قربانی سعایت حاسدان و دشمنان داخلی شد و شربت شهادت را از کنار چشمه آب نوشید و لب بر آب نزد.

باغ فين يكی از زيباترين و معروف‌ترين باغ‌های ايرانی به شمار می رود كه از آن به عنوان نمونه كامل با‌غ‌سازی ايرانی ياد می شود.

باغ فین کاشان یکی از 9 باغ تاریخی ایرانی است که علاوه بر ثبت ملی در تاریخ 15 آذر 1314 خورشیدی به شماره 238 توسط یونسکو در سی و پنجمین اجلاس جهانی در پاریس خرداد ماه سال 1390در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

باغ تاریخی فین کاشان با مساحتی حدود 24هزار متر مربع یکی از زیباترین باغ های ایرانی شامل قسمت های مختلفی مانند عمارت سردر،کوشک صفویه ،(شتر گلوی صفویه)، کوشک قاجاریه ، حمامهای صفویه و قاجاریه ، موزه ملی و خلوت کریم خانی است.

درخشش عروس‌ باغ‌های ایرانی از سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی

*قدمت باغ به آل بویه یا دیلمی می‌رسد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با تاکید بر اینکه باغ تاریخی فین کاشان یکی از مجموعه‌ باغ‌های مهم ایران است که برپایی آن به آل بویه یا دیلمی می‌رسد گفت: البته مدارکی مربوط به قبل از آن نیز وجود دارد که در بخش جنوبی محدوده باغ با فاصله 50 متری باغ دیگری به نام «باغ کهنه»است که شکل‌گیری آن به قرن اول هجری یا حتی قبل از باغ فین می‌رسد.

محسن جاوری با اشاره به اینکه ساخت و ساز در باغ انجام نشده‌ و سعی در احیای این باغ به‌عنوان محور باغ‌های ایرانی است افزود:اسناد و مدارک و عکس

هوایی سال 1335 هجری شمسی نشان‌می‌دهد که کوشکی دروسط باغ کهنه بوده که به مرور تخریب شده‌است.

وی، ساخت و ساز باغ فین را در دو ره دیلمی یادآورشد و گفت:طبق شواهدی که موجوداست یک زلزله بزرگی در سال 1573 میلادی در منطقه کاشان رخ‌می‌دهد و باغ فین را زیر و رو می‌کند.

*ساخت مجدد باغ در دوره صفویه با مهندسی غیاثالدین جمنشید کاشانی

به‌گفته‌وی، باغ مجدد در دوره صفو یه به دستور شاه عباس اول توسط غیاثالدین جمنشید کاشانی طراحی و ساخته‌می‌شود.

این باستان‌شناس،سردرهای بزرگ و متعدد و برج و باروی دورتادور باغ را تاکیدکرد و گفت:نکته مهم در این باغ چشمه سلیمانیه به‌عنوان یک مکان در طول زمان زمان و حتی داستان‌های برسر زبان مردم به عنوان مکان مقدس دارای اهمیت است.

جاوری، اجرای بعضی مراسم مذهبی در زمان عزاداری‌ها بویژه در ظهر عاشورا یا تاسوعا را به‌دلیل اعتقادات آنها به بحث تطهیر و تغسیل آب را یادآورشد و گفت:مردم محلی فین برای این آب ارزش زیادی قائل هستند چون حیات خود را از تاثیرات این آب در سبزینگی، رونق کشاورزی و برکت زندگی خود می‌دانند.

وی، تصریح‌کرد:به‌همین دلیل آب چشمه سلیمانیه باغ فین از طریق شترگلوهایی یک سهم آب را در باغ جاری‌می‌کند و مجدد با یک گردش دور باغ علاوه بر مشروب‌کردن، تلطیف، زیباسازی باغ و بازی با آب بازمی‌گردد.

درخشش عروس‌ باغ‌های ایرانی از سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی

*بازی با آب و گردش آن در باغ از رموز زیبایی و جذابیت معماری باغ‌ فین

به‌گفته‌وی، بازی با آب و گردش‌دادن آن در محیط باغ از رموز زیبایی و جذابیت معماری باغ‌سازی ایرانی است که در باغ فین به زیبایی هرچه تما‌تر با کوشک‌ها،مرکزیت چشمه

جوشان،گردش آب و محیط سبز باغ و درختان آن مشهود است.

استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، اظهارداشت:وجود راهروها، بناها، خلوت کریم‌خانی، اتاق شاه‌نشین،حمام سلطانی کوچک و فضای تازه‌ساز موزه محیط عالی و ایده‌آلی را در باغ فین فراهم ‌کرده که بر زیبایی آن در کنار گردش و بازی آب افزوده‌ و مورد توجه هر بیننده‌ای قرارگرفته‌است.

*شهادت امیرکبیر رویداد تلخ تاریخی که بر جذابیت باغ افزوده‌است

جاوری،افزود:اتفاقی تاریخی و مهم به‌عنوان یک واقعه تلخ در این باغ افتاد که خود باعث

جذابیت و مشهورشدن باغ فین شد.

وی،امیرکبیر را شخصیت سیاسی دوره قاجار عنوان‎کرد و گفت:این بزرگ مرد عرصه سیاست خدماتی بسیاری از جمله نوسازی‌ها، عمران و آبادی را در این کشور بنیانگذاری کرد.

به‌گفته‌وی، آوردن تحصیلات جدید از طریق تاسیس دارالفنون، احداث کارخانه و تلاش برای تغییر سیستم اداری، تشکیل ارتش و اصلاحاتی در سطح امور اداری و دربار قاجار انجام‌داد که سیستم تحمل نکرد و شاهد عزل امیرکبیر و تبعید وی به کاشان در باغ فین ‌شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان،بیتوته‌کردن امیر تحت‌الحفظ در اقامتگاه باغ فین به مدت 2 ماه تا زمان صدور فرمان قتلش را خاطرنشان‌کرد و گفت:حکم قتل امیرکبیر توسط حاج علیخان فراش‌باشی(حاجب‎الدوله) در حمام باغ فین کاشان اجرا‌شد.

درخشش عروس‌ باغ‌های ایرانی از سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی

*امیر را به بهانه استحمام و دادن خلعت شاهی به حمام می‌آورند

جاوری،با تاکید بر اینکه امیر را به بهانه دادن خلعت شاهی و استحمام برای پوشیدن آن به حمام می‌آورند گفت: واقعه تلخ قتل امیر تاثیر عمیقی بر روی خاطرات مردم ایران و کاشان می‌گذارد و به‌این ترتیب باعث شهرت بیشتر باغ فین می‌شود.

وی،استفاده از این ظرفیت و شهرت را در افزایش جذب گردشگر تاکیدکرد و گفت:درصورتیکه فضاهایی در اختیارمان قرار بگیرد موزه امیرکبیر در این باغ افتتاح می‌شود.

به‌گفته‌وی،این موزه شامل نمایش مستندات و مدارک خاطرات امیر از جمله دستخط، یادگارها،طومارها،نوشته‌ها، لباس‌ها، و اموال شخصی نمایش ‌خواهدبود.

*باغ فین همیشه در صدر بازدید گردشگران

مسوول کمیته استخراج و پردازش آمار و اطلاعات شهرستان کاشان نیز در ادامه گفت:

بازدید گردشگران خارجی از ابتدای امسال تا پایان بهمن رشد 74 درصدی نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته داشته است که باغ فین در صدر این بازدیدها قرارگرفته‌است.

علیرضا عبدالله زاده،گفت: بیشترین بازدید گردشگران به ترتیب از باغ فین و خانه های طباطبایی، بروجردی ها و عباسیان و تپه های سیلک بوده است.

به گفته وی، 53 موسسه گردشگری در قالب هتل، هتل آپارتمان، هتلهای سنتی، مهمان پذیر، بوم گردی و خانه مسافر در کاشان فعالیت دارد.

درخشش عروس‌ باغ‌های ایرانی از سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی

وی در پایان اظهارداشت : بیش از 1500 اثر تاریخی ارزشمند در شهرستان کاشان شناسایی شده که حدود 400 اثر آن درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به‌گفته‌وی، باغ فین در ۹ کیلومتری مرکز شهر کاشان و در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین کوچک قدیم قرار دارد.

شایان ذکر است: شهر تاریخی فرهنگی کاشان با 8 هزار و 500 هکتار وسعت از لحاظ میراث فرهنگی جزء پنج شهر اول ایران به شمار می رود و آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی به جای مانده از ادوارگذشته ،این شهر را در زمره یکی از قطبهای گردشگری کشور قرار داده است که از نقطه نظرهاي مختلف اقتصادي، مذهبي، علمي، صنعتي هم با توجه به قرار گرفتن آن در مسير شاهراه تهران به جنوب کشور، از اهميت ويژه اي برخوردار است.

درخشش عروس‌ باغ‌های ایرانی از سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی

گزارش از حرمت سادات متولی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.