اصفهان؛

مرمت سنگ مزار تاریخی پس از دو دهه در کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از آغاز بررسی و مرمت سنگ مزار تاریخی در کاشان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری با تاکید بر اهمیت تاریخی این سنگ مزارتاریخی اذعان داشت: با توجه به تحقیقات اولیه از کیفیت و ماهیت این سنگ قبر که از نوع کاشی بزرگ قطعه زرین فام است و شواهد به دست آمده،معلوم گردید که این شی تاریخی متعلق به دوران ایلخانی و مربوط به مقبره یکی از مشاهیر منطقه است .

وی افزود: متاسفانه این سنگ قبر تاریخی ارزشمند در چند قسمت دچار شکستگی و نقص شده است که اقدامات پژوهشی و مرمت آن در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ادامه داد:این سنگ قبر بیش از دو دهه پیش پس از سرقت با همکاری نیروی انتظامی کاشان توقیف و به همین صورت ثبت و ضبط شده بود و در این مدت در مخزن موزه ملی کاشان در مجموعه جهانی باغ فین نگهداری می شود.

این باستان شناس و مدرس دانشگاه اضافه کرد: با توجه به اینکه کاشان از دیرباز تاریخ یکی از مراکز اصلی تولید کاشی و سفال زرین فام در طی دوران سلجوقی و ایلخانی بوده و مهمترین آثار برجای مانده از این هنر و فن پیچیده منسوب به کاشان است و معرفی این شی به عنوان نمونه بارز ارزشمند باقی مانده از هنرمندان این دوره حائز اهمیت خاصی است.

جاوری اظهار امیدواری کرد که پس از پژوهش های لازم و مرمت این شی با ارزش تاریخی در موزه ملی کاشان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.