زنجان؛

استقبال از نوروز با 5 اثر بی نظیر گردشگری در زنجان

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری زنجان گفت: استان زنجان با 5 اثر گنبد سلطانيه، غار زيبای كتله خور، بازار سنتی زنجان بعنوان طولانی ترين بازار سنتی ايران، مردان نمكی و بنای تاريخی رختشويخانه به استقبال گردشگران نوروزی می رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ رحمتی مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان اظهار کرد: اين پنج اثر به واسطه اينكه اصلی ترين مقاصد گرشگران تاريخی و فرهنگی استان هستند، می توانند نقش ويژه ای در بحث ماندگار گردشگران در استان زنجان ايفا كنند.

وی با اشاره به پراكندگی اين آثار در سطح استان، عنوان كرد: پراكندگی نسبی اين آثار در سطح استان، محور گردشگری زنجان، سلطانيه و خدابنده را ايجاد كرده است كه در كنار آن جاذبه های طبيعی چون كوچه باغ های زيبای خرمدره و ابهر، طبيعت زيبای خرمدره ، طبيعت بكر و بی نظير طارم و نيز كوههای رنگی ماهنشان در نوع خود بی نظير است.

مديركل ميراث فرهنگی زنجان با بيان اينكه زنجان قطب باستان شناسی معدني در دنياست ، ادامه داد: دو اثر منحصر به فرد زنجان در دنيا شهرت جهانی دارند. اول معدن نمك چهرآباد زنجان و وجود مردان نمكی كه زنجان را به قطب باستان شناسی معدنی در دنيا تبديل كرده است و دوم به واسطه يك اثر انسان ساخت، به نام گنبد سلطانيه، كه شهرت اين اثر به ورای مرزهای ايران رسيده است.

وی با اشاره به برنامه ريزی های صورت گرفته توسط ستاد اجرايی خدمات سفر استان زنجان، خاطر نشان كرد: برنامه ريزی بسياری در راستای تحقق شعار سال در حوزه سفر با عنوان " نوروز متفاوت، خدمات متفاوت" صورت گرفته است.

به گفته رحمتی برپایی ۱۴ سفره هفت سین در شهر زنجان و تهیه و نصب ۱۰ مورد المان نوروزی در سطح شهر، از ديگر فعاليت های نورزوی ستاد اجرايی خدمات سفر نوروز 96 استان زنجان است.

وی با اشاره به شعار "زنجان، ميزبان مهربان" در استقبال از گردشگران نوروزی، افزود: زنجان امسال نيز با شعار "زنجان، ميزبان مهربان" به استقبال گردشگران نوروزی می رود و در اين راستا فايل های صوتی "زنجان را بشنويد" در اختيار گردشگران قرار می گيرد.

مديركل ميراث فرهنگی زنجان عنوان كرد: از روز 25 ام اسفند تا 15 ام فروردين ماه نيز، نمايشگاه های مختلفی در مجموعه تاريخی، فرهنگی كارخانه كبريت زنجان برپا خواهد شد.

رحمتی گفت: در حوزه آمار و اطلاع رسانی و مستند سازی، استان زنجان امسال با راه اندازی سيستم QR CODE در موزه ها، سومين استان در كشور است كه برای ارائه اطلاعات گردشگری و اماكن تاريخی و فرهنگی خود به گردشگران از طريق دستگاه باركد خوان به انتقال اطلاعات مي پردازد.

وي در خصوص ساز و كار سيستم QR CODE بيان كرد: QR CODE برمبنای سیستم بارکدخوان طراحی شده است که به صورت دو بعدی عمل کرده و حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای می‌دهد.

همچنين مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبر از انجام نظر سنجی از مسافران و گردشگران ورودی به استان داد و اظهار كرد: ايجاد مراكز اطلاع‌رسانی در سطح استان ، بويژه در ورودی شهرهای بزرگ، استفاده از ظرفيت انجمن صنفی راهنمايان گردشگری استان برای استقرار در مراكز اطلاع‌رسانی و موزه‌ها و نيز راه‌اندازی راهنمای سیار گردشگری از ديگر برنامه ريزی های صورت گرفته استان زنجان در حوزه آمار و اطلاع رسانی است.

وی با اشاره به تهيه نقشه استان زنجان به شش زبان انگليسی، فرانسه، روسی، عربی و آلمانی، بيان كرد: در حوزه تبليغات و بازاريابی علاوه بر تولید اقلام تبلیغاتی از جاذبه‌های گردشگری استان به دو زبان فارسی و انگليسی در 400 هزار نسخه، روكش تابلوها و بيلبوردهای سطح استان نزديك به 2000 متر مربع نيز به فراخور ايام نوروز تجديد شده است.

رحمتی با بيان اينكه جاذبه های گردشگری استان زنجان از طريق شبكه استانی اشراق و شبكه های سراسری و نيز نشريات تخصصی معرفی مي شوند، گفت: با رونمايی از سری جديد مستند ايران- زنجان، مقرر شده اين مستند در سال پيش رو بيش از 40 بار از شبكه های سيمای جمهوری اسلامی ايران پخش شود اين در حالی است كه مستند ايران-زنجان دو زبانه بوده و پخش بين المللی نيز خواهد داشت.

وي با بيان اينكه امسال اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری زنجان برنامه های ويژه ای برای نوروز 96 دارد، اظهار كرد: علاوه بر اجرای مانور ستاد اجرايی خدمات سفر استان زنجان كه روز گذشته با محوريت نيروی انتظامی صورت گرفت، امسال برای نخستين بار اكوكمپی در شهر زنجان ايجاد شده كه خدمات متفاوتی به مسافران ارائه خواهد كرد.

مديركل ميراث فرهنگی زنجان خبر از برگزاری سمينار امنيت گردشگران خارجی در پايان فعاليت ستاد اجرايی خدمات سفر در زنجان را داد و عنوان كرد : از ديگر ويژه برنامه های استان زنجان براي نوروز 96، راه اندازی راهنمايان سيار، برپايی جشنواره سبزه آرايی و سفره آرايی ويژه عيد نوروز در كارخانه كبريت با عنوان "خلعت بهار" ، برپایی 10 نمايشگاه صنايع‌دستی در سطح استان، برپايی جشنواره غذا در سلطانيه، تحقيق بازار گردشگری استان زنجان و راه اندازی عكاسخانه شهر در رختشويخانه زنجان است.

يحيی رحمتی گفت: امسال علاوه بر استقرار راهنمايان گردشگری در موزه‌های استان ، بخشی از اشیاء جدید مكشوفه طي كاوش‌های باستانشناسی به نمايش گذاشته مي شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.