زنجان؛

نوروز یک مناسبت بین المللی

نوروز ایرانی یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و آئین‌ها و سنت‌های فرهنگی بسیار غنی در عید باستانی نوروز از نیاکان ما بر جا مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ماه‌نشان و دبیر شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به این آئین‌های فرهنگی فاخر، گفت: همین امر سبب شده که این عید تحت عنوان فرهنگ صلح و با عنوان روز جهانی نوروز در سازمان ملل متحد و نیز در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری ثبت و برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی به‌ عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

وی وجه منفی این مراسمات را آتش‌بازی‌های خطرناک دانسته و از شورای فرهنگ عمومی برای کاهش آسیب‌ها و صدمات ناشی از این بازی‌ها، خواستار ارائه راهکارهای فرهنگی شد.

در این جلسه که با موضوع « تبادل نظر، بررسی و تمهیدات لازم برای آئین‌های چهارشنبه‌سوری و عید نوروز سال ١٣٩٦ » به منظور تبیین وجه منفی مراسم‌های چهارشنبه‌سوری و نیز اشاعه آئین‌های فرهنگی فاخر چهارشنبه‌سوری و عید باستانی نوروز ایرانی تشکیل شد، حجت‌الاسلام و المسلمین زاهدی‌پور، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ماه‌نشان به بیان نقاط مثبت و منفی آئین‌های عید نوروز پرداخت و اضافه کرد: بهتر است هزینه‌های مصرفی در آتش‌بازی خطرناک که هزینه زیادی هم در بردارد به کارهای مثبت مثل کمک به محرومین مصروف شود تا هم باعث شادی این قشر و هم اجر اخروی شود.

وی درخصوص فرهنگ حسنه عیدی دادن به خویشان و زنده نگه داشتن دیگر آئین‌های نیک نوروز، از اعضاء خواست جهت ترویج و نهادینه کردن آئین‌های سنتی نوروز، هر چه بیشتر تبلیغ و تلاش کنند.

در ادامه فرماندار ماه‌نشان و نائب رئیس شورا نیز بر رعایت اصول ایمنی در ایام چهارشنبه آخر سال تأکید کرده و از مساعدت فرمانداری به شهرداری ماه‌نشان جهت آماده‌سازی هر چه بیشتر شهر برای استقبال از عید نوروز و سال جدید خبر داد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.