اردوغان: رای آری در همه‌پرسی به معنی بازگرداندن مجازات اعدام است/ رئیس جمهوری بی‌طرف نیستم

رئیس‌جمهور ترکیه از مردم این کشور خواست در همه‌پرسی آتی برای بازگرداندن مجازات اعدام علیه عاملان کودتای نافرجام، شرکت کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت رأی آری در همه‌پرسی 16 آوریل (27 فروردین) به مفهوم آن است که طرح بازگرداندن مجازات اعدام در دستور کار مجلس ترکیه قرار گیرد. 

وی دیروز در سخنانی در مراسم افتتاح چند طرح عمرانی در منطقه استانبول افزود: سالهای پیش در ترکیه‌ای زندگی می کردیم که اقتصاد آن فروپاشیده و سرمایه داران بزرگ و قدرت های پنهان درون دولت در اداره امور این کشور  شریک شده بودند. در آن دوران رسانه ها با انتشار برخی عناوین در صفحه نخست خود کابینه را سرنگون و صاحبان رسانه‌ها سیاستمداران را وادار می کردند در مسیر خواسته‌هایشان حرکت کنند. 

رئیس جمهور ترکیه از مردم ترکیه خواست در همه‌پرسی 16 آوریل به تغییرات در قانون اساسی ترکیه رأی «آری» بدهند.
 
اردوغان پس از شعارهای حاضران که خواستار بازگرداندن مجازات اعدام به ترکیه بودند، گفت: دیدگاه من در این باره مشخص است. دیدگاه «دولت باغچه لی» –رهبر حزب جنبش ملی-  نیز مشخص است و تصور نمی کنم که نخست وزیر نیز دیدگاه متفاوتی داشته باشد. 

اردوغان گفت : ان شاء‌الله پس از آنکه مردم در همه پرسی 16 آوریل به تغییرات آری بگویند، طرح بازگرداندن مجازات اعدام به پارلمان ترکیه ارائه خواهد شد. 

وی در ادامه در واکنش به اظهارات کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، درباره درخواست برای رئیس جمهوری بی‌طرف گفت: من هنگامی که سمت ریاست جمهوری را برعهده گرفتم، اعلام کردم که بی‌طرف نخواهم بود. من اکنون نیز به عنوان رئیس جمهور طرفدار مردم ترکیه هستم. 

رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی برای دفاع از همه‌پرسی افزایش اختیارات ریاست جمهوری افزود: دادگاه قانون اساسی ترکیه به کار خود ادامه خواهد داد. در دیوان عالی قضایی و دیوان عالی اداری تغییری صورت نخواهد گرفت و فقط دادگاه های نظامی تعطیل خواهد شد و دو عضو دادگاه قانون اساسی که از قضات نظامی هستند از این دادگاه خارج خواهند شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار