شهرکرد؛

فرسایش بالای خاک در چهارمحال و بختیاری

فرسایش خاک در استان چهارمحال و بختیاری از میانگین جهانی و کشوری بالاتر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در آستانه هفته منابع طبیعی گفت: در حال حاضر میزان فرسایش خاک در این استان، سالیانه ۲۰ تن در هر هکتار است.
 
وی افزود: این میزان فرسایش در دنیا ۵ تن و در ایران ۱۵ تن در هر هکتار می‌باشد.
 
محمدی مقدم تأکید کرد: بنابراین اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری با هدف حفظ منابع آب و خاک در این استان، باید در اولویت قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه احداث سدهای بتنی نقش مهمی در تقویت سفره‌های زیر زمینی ندارد یادآور شد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در چهارمحال و بختیاری ضمن اینکه از احداث سدهای بتنی برای حفظ منابع آب و خاک مؤثرتر است، در تقویت سفره‌های زیر زمینی نیز اثرگذار می‌باشد.
 
محمدی مقدم خاطر نشان کرد: فرسایش خاک باعث انباشت گل و لای در پشت سد‌ها می‌گردد.
 
وی در ادامه، فرونشست زمین به علت کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌ها را از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان بیان و اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا در صورت فرونشست چهار میلیمتری زمین، حالت بحران اعلام می‌شود در حالی که سطح فرونشست زمین در ایران به ۵۶ سانتیمتر رسیده که بسیار نگران کننده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: مسئولان ملی باید برای رفع و جلوگیری از افزایش این مشکل، تدابیر و راهکارهای علمی را اتخاذ و ارائه کنند.

محمدی مقدم خاطرنشان کرد: منابع آب را می‌توان احیا و تجدید کرد، اما مسأله فرسایش و از بین رفتن خاک، راه علاجی ندارد.

وی با اشاره به ریزگردهای اخیر و بحران آب و هوایی در خوزستان گفت: جلوگیری از افزایش این مسأله و شیوع آن در دیگر نقاط کشور، مستلزم توجه ویژه و جدی به استان‌های دارای کانون‌های گرد و غبار و ریزگرد است.

محمدی مقدم، چهارمحال و بختیاری را از کانون‌های مورد تهدید ریزگرد‌ها در کشور برشمرد و افزود: توجه ویژه به مرغزار شهرکرد و احیای آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ریزگرد‌ها و بهبود شرایط آب و هوایی داشته باشد
 
۱۵ تا ۲۲ اسفند با عنوان «هفته منابع طبیعی» نام گذاری شده که نخستین روز آن «روز درخت‌کاری» است.  
 
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار