فرسایش خاک ۱۵ تُن در هکتار در چهارمحال و بختیاری

میزان فرسایش خاک در استان چهارمحال و بختیاری، سالانه ۱۵ تُن در هکتار است.

فرسایش خاک ۱۵ تُن در هکتار در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی‎مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، میزان فرسایش خاک در این استان را ۱۵ تُن در هکتار اعلام کرد.

وی گفت: این میزان فرسایش بالای خاک در چهارمحال و بختیاری به دلیل شیب زیاد و بارندگی رخ می‌دهد و از میانگین جهانی و کشوری بالاتر است.

محمدی مقدم افزود: فرسایش خاک ناشی از عوامل طبیعی و انسانی است که میزان آن بستگی به شرایط زمین شناسی دارد.

وی اضافه کرد: مقدار فرسایش طبیعی خاک در شرایط حاد، ۲ تا ۳ تُن در هکتار می‌باشد.

محمدی مقدم گفت: فرسایش طبیعی در اثر عواملی مانند آب، باد و یخچال‌های طبیعی رخ می‌دهد که حاد نیست و فرسایش مجاز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فرسایش با عامل انسانی که فرسایش تشدید شونده نیز نامیده می‌شود، نگران کننده است و میزان آن به ۴۰ تُن در سال هم می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خاک منبعی برای تأمین غذای انسان و مهم‌ترین بستر مدیریت آب در جهان است تأکید کرد: نباید با اقدامات نسنجیده از جانب انسان، دست به نابودی آن زده شود.

محمدی مقدم، آب و باد را از عوامل اصلی فرسایش خاک بیان و اضافه کرد: فرسایش با عوامل انسانی موجب از بین بردن پوشش گیاهی می‌شود که خاک را در معرض برخورد مستقیم با قطرات باران و فرسایش قرار می‌دهد.

وی، فرسایش ورقه ای، شیاری و خندقی را از اشکال مختلف فرسایش خاک بیان کرد و یادآور شد: ورود دام مازاد به مراتع عامل مهم فرسایش خاک در ایران است.

محمدی مقدم گفت: در بخش‌های دارای بافت زمین شناسی حساس، فرسایش خاک بیشتری رخ می‌دهد که این موضوع نگران کننده است، زیرا مواد غذایی سطح خاک و افق سطحی کاملاً ازبین میرود و افق‌های زیرین خاک که مواد آلی و غذایی کمی دارد نمایان می‌شود و گیاه به راحتی نمی‌تواند در آن مستقر شود.

وی، بهره برداری بر اساس استعداد و تناسب اراضی، رعایت تناوب زراعی و همچنین توجه به حفاظت خاک در کار‌های عمرانی را راهکار جلوگیری از فرسایش بیان کرد و افزود: کشاورزی غیرحفاظتی و شخم زدن مرتب در عمق خاک موجب بروز فرسایش می‌شود.

فرسایش فرایندی است که در آن، خاک موجود در سطح زمین بر اثر عوامل طبیعی مانند آب و باد، یا غیرطبیعی مانند اقدامات انسانی و دست‌کاری در طبیعت و چرخه محیط زیست، جابجا می‌شود و به مناطق دیگر می‌رود.
در این شرایط خاک، مواد غذایی و آلی خود را از دست می‌دهد و امکان رشد گیاهان در آن کم می‌شود.

انتهای پیام/ش

فرسایش بالای خاک در چهارمحال و بختیاری

برچسب ها: منابع طبیعی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.