گسترش پدیده فرونشست زمین در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از گسترش پدیده فرونشست زمین در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم گفت: بحران پدیده فرو نشست زمین در چهارمحال و بختیاری به گونه‌ای در حال گسترش است که در صورت انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه، حتی با صرف هزینه‌های هنگفت، غیر قابل کنترل و جبران خواهد شد.

وی افزود: دشت خانمیرزای شهرستان لردگان با اجرای برخی طرح‌های کشاورزی و عدم توجه به اثرات مخرب زیست محیطی این طرح‌ها و همچنین برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی و حفر بیش از حد چاه‌ها، به کویر تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: طبق گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان و در حالی که اتحادیه اروپا، نشست ۴ میلیمتری سالانه زمین را بحران اعلام کرده، دشت شهرکرد ۵۶ سانتیمتر و دشت خانمیرزا بیش از ۷۰ سانتیمتر نشست داشته است.

محمدی مقدم با اشاره به کشت برخی گونه‌های زراعی آب بر در مناطق مواجه با کم آبی در استان ادامه داد: در شرایط کنونی داشتن مجوز حفر چاه برای بهره برداران نباید به معنای اجازه مصرف منابع آبی برای هر نوع کشت و زراعتی قلمداد شود.

وی، تدوین الگوی کشت برای دشت‌های ممنوعه استان را ضروری دانست و گفت: کشاورزان برای مصرف آب باید ملزم به تبعیت از الگو‌های کشت متناسب با اقلیم منطقه شوند.

محمدی مقدم با بیان اینکه صدور غیر کارشناسانه مجوز حفر چاه، در آینده‌ای نزدیک خاک و عوامل تولید را نابود می‌کند اظهار داشت: با ادامه این روند تعطیلی کشاورزی حتمی است.

وی افزود: برخی اقدامات اخیر جهاد کشاورزی استان برای تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان تولید در سطح قابل تقدیر است.

محمدی مقدم گفت: استانداری نیز طرحی با عنوان «نکاشت» مبنی بر توقف کشاورزی در مناطق دچار برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی را به دولت پیشنهاد داده است که در این طرح به ازای توقف کشت، معادل درآمد سالانه به کشاورزان یارانه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به وابستگی ۳۸ هزار خانوار استان در روستا‌های جنگل نشین و مناطق سخت گذر به منابع طبیعی، خواستار اقدام هر چه سریع‌تر مسئولان برای تأمین سوخت این مناطق و حل مشکلات معیشتی آنان بمنظور کاهش وابستگی و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.