شهرکرد؛

هدر رفت سالیانه ۲۷ میلیارد متر مکعب آب از مزرعه تا سفره

سالیانه ۲۷ میلیارد متر مکعب آب از مزرعه تا سفره در کشور به هدر می‌رود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران در دانشگاه شهرکرد با اشاره به الگوی ناصحیح مصرف آب و انرژی در کشور گفت: سالیانه ۲۷ میلیارد متر مکعب آب در مراحل مختلف تهیه مواد غذایی در کشور از مزرعه تا سفره به هدر می‌رود.

وی افزود: این هدر رفت آب در مزارع و حتی مراحل مختلف برداشت و انتقال و عرضه محصول به بازار مصرف از طرق گوناگون صورت می گیرد.

ابتکار، اصلاح الگوی مصرف و تغییر در سبک زندگی اجتماعی و سیستم‌های آبرسانی و آبیاری در حوزه کشاورزی را از مهمترین راهکار‌های مقابله با هدر رفت آب در کشور بیان کرد.

وی اضافه کرد: هنوز در بسیاری از نقاط کشور، کشت محصولات با روش‌های سنتی صورت می‌گیرد که نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه منجر به هدر رفت حجم زیادی از منابع آب می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه گرم شدن زمین، تغییر اقلیم و نوع بارش‌ها و کم آبی از مسائل و چالش‌های جدی جهانی، منطقه‌ای و ملی در حوزه محیط زیست به شمار می‌رود اضافه کرد: در حالی که میانگین جهانی گرم شدن زمین سالیانه بین ۸ دهم تا یک درجه سیلسیوس است، ایران با یک و ۸ دهم درجه سیلسیوس افزایش دما در سال‌های اخیر مواجه می باشد.

وی، تغییرات اکوسیستمی بر اثر مداخله انسان، تولید گاز‌های گلخانه ای، روش‌های نادرست کشاورزی، از دست رفتن مراتع و جنگل‌ها و آب‌های معدنی و زیر زمینی به علت برداشت بی رویه، و تولید پسماند و آلودگی‌ها و فاضلاب‌های صنعتی را از علل اصلی روند گرم شدن زمین برشمرد و گفت: این مباحث آینده بشریت و امکان زندگی بر روی کره زمین را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

ابتکار با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماند و فاضلاب برای برخی مصارف و کمک به حفظ محیط زیست و کاهش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی افزود: هم اکنون فقط ۱۲ درصد فاضلاب‌ها در کشور مدیریت می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت دگرگونی در نگاه ها، تغییر نگرش در نحوه مدیریت منابع آب، ذخیره، تخصیص، توزیع و مصرف این ماده حیاتی برای چاره جویی و مقابله با بحران موجود گفت: باید بحث قیمت گذاری واقعی آب در کشور برای مصرف صحیح و حفظ منابع آب مطرح شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نگاه غیر اصولی و غیر منطقی به منابع آب را از علل اصلی بحران آفرینی در این حوزه دانست و اظهار داشت: چرخش نگاه به مسائل آب و محیط زیست در دولت یازدهم، سبب اقدامات و دستاورد‌های بسیار موثری در این زمینه شد.

ابتکار، احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌های خشک شده کشور در دولت یازدهم و استمرار این برنامه در دولت دوازدهم را از ثمرات نگاه علمی و اصولی به منابع آب بیان کرد.

وی ادامه داد: تصویب قانون حفاظت از تالاب‌های ایران، احیای شورای عالی آب، احیای شورای حفاظت از محیط زیست و اجرای قانون ارزیابی دقیق محیط زیستی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه حفاظت از محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست مخالف توسعه صنعت و یا گسترش فعالیت‌های کشاورزی نیست گفت: توسعه صنعت باید با شرایط و الزامات زیست محیطی و مزیت اشتغال و گردشگری منطبق باشد.

ابتکار خاطرنشان کرد: این سازمان به دنبال تحقق اهداف ۱۷ گانه سند توسعه پایدار است و توسعه پایدار جز با نگاه متعادل به همه بخش‌ها و تخصیص درست منابع آب امکان پذیر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه رشد کیفی کشاورزی، کاهش برداشت و مصرف منابع آب، لزوماً دارای راه حل مکانیکی و سد سازی نیست افزود: نباید در مناطق مواجه با بحران آب، صنعت فولاد ایجاد شود.

ابتکار با تأکید بر اینکه در دولت یازدهم هیچ طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی اجازه اجرا دریافت نکرده است، فعالیت و کارنامه دولت در حوزه حفاظت از محیط زیست را مطلوب ارزیابی کرد.

وی یادآور شد: حفظ و حراست از محیط زیست برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار در کشور، نیازمند همراهی دولت، مجلس، بخش خصوصی، مردم و سایر نهادهاست.

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران صبح امروز سه شنبه ۲۰ تیرماه ۹۶ در دانشگاه شهرکرد آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد.

انتهای پیام/خ

توسعه صنعت با شرایط و الزامات زیست محیطی منطبق باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار