زارع در موافقت با بودجه 96:

قیمت‌های حامل‌های انرژی در بودجه 96 افزایش نداشته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قیمت‌های حامل‌های انرژی افزایش نداشته و ثابت مانده است.

قیمت‌های حامل‌های انرژی در بودجه 96 افزایش نداشته است
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی در جلسه علنی امروز و در موافقت با بودجه 96 اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق یکسری جداول و اعداد در خصوص بودجه 96 تغییر پیدا کرد مانند بودجه عمرانی کشور که از 63 هزار میلیارد تومان به 73 هزار میلیارد افزایش یافت که این بدان معنا است که دولت به سمت افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی روی آورده است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در همین راستا بودجه عمرانی استان‌ها از 7 هزار میلیارد تومان به 17 هزار میلیارد رسیده که نشان از افزایش 150 درصدی دارد.
 
وی در خصوص بودجه آموزش و پرورش بیان داشت: سهم آموزش و پرورش در بودجه 93 مبلغی حدود 15 هزار میلیارد تومان بود در حالی که در طی 3 سال گذشته و در بودجه 96 به بیش از 35 هزار میلیارد تومان رسیده که این یعنی افزایش بیش از 2.3 برابری، این اقدام پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری بود که فرمودند: صرف مبلغ در آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.
 
زارع تصریح کرد: دولت و مجلس دست به دست هم دادند و بودجه این وزارت خانه را بیشتر کردند چراکه کل نظام مدیون این وزارت خانه است و وزارت آموزش و پرورش زیر بنای پیشرفت آینده کشور است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نکات مثبت دیگر بودجه 96، گفت: یکی از دیگر از حسن‌های بودجه 96 کاهش اختلاف سهم استان‌ها در پرداخت مالیاتی است که مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفته بود. پس از نشست کمیسیون اقتصادی و پیش بینی‌های که انجام شد این اختلاف که 33.5 درصد بود به 22 درصد کاهش پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: مالیات در بودجه آینده افزایش یافته، اما این به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، بلکه پایه‌های مالیاتی کشور افزایش یافته است که این به خاطر اصلاح قانون مالیاتی کشور توسط نمایندگان است.
 
زارع ادامه داد: یکی از آرزوهای همه در کشور بودجه ریزی عملیاتی است، مانند همان چیزی در دولت‌های قبل وجود داشته. اگر تاریخ بررسی کنیم متوجه می‌شویم که از اول انقلاب تا به امروز بودجه ریزی به یک شکل انجام می‌شده، اما از سال گذشته و به ویژه در بودجه امسال اهداف، فعالیت‌ها، هزینه‌ها مشخص، بررسی و محاسبه شده است. البته این را هم باید بگویم که هنوز فاصله زیادی با بودجه عملیاتی در کشور داریم، اما خوشبختانه شروع این موضوع در این دولت انجام شده است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ار دیگر حسن‌های بودجه 96 افزایش اعتبار صندوق توسعه ملی است، این میزان از 20 درصد که پیشنهاد دولت بود به 30 درصد در مجلس افزایش یافت که این باعث کاهش اتکای کشور به بودجه نفتی می‌شود.
 
زارع خاطر نشان کرد: طی ۳ سال گذشته سهم نفت در بودجه از 42 درصد به 25 درصد در سال گذشته کاهش یافت، اما در حال حاضر با وجود بهتر شدن فروش نفت این میزان به 35 درصد رسید حال سوالی که من از کسانی که به این افزایش ایراد می‌گیرند این است که اگر به نفت متکی نباشید در وضعیت رکود کشنده کشور می‌توانیم به سمت افزایش مالیات پیش برویم.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر همه کشور دچار مشکل است و همچنین شعار ما نیز حمایت از تولید ملی است پس اگر بخواهیم به سمت افزایش مالیات پیش برویم به تولید کنندگان فشار وارد می‌شود به همین خاطر باید سهم نفت را در بودجه داشته باشیم و به مرور زمان میزان این سهم را کم کنیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد پروژه‌های نیمه تمام کشور گفت: برخی‌ها می‌گویند که 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که البته بنده نیز این را قبول دارم، ولی باید این را در نظر بگیریم که زمانی سهم نفت در بودجه کشور زیاد بود و درآمدهای نفتی از بشکه‌ای 7 دلار به 120 دلار رسید که باعث شد یک نگاه خطی در کشور به وجود بیاید.
 
زارع ادامه داد: همین نگاه خطی عامل آغاز پروژه‌های بدون پشتوانه کافی شد که آن پروژه‌ها نیمه تمام ماند و به این میزان رسید، اما در بودجه سال آینده در حال تعیین و تکلیف آن هستیم و در تلاشیم که با مشارکت صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی، بانک‌ها و دولت این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.
 
وی تصریح کرد: بودجه 96 پس از برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما در کمیسیون تلفیق سعی کردیم تا آن جا که می‌توانیم بودجه را با برنامه ششم تطبیق دهیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت مددجویان در بودجه 96 هم اظهار داشت: در این رابطه سعی شده تا میزان 20 درصد از حداقل حقوق یک کارگر در کنار پرداخت یارانه‌ها به مددجویان پرداخت‌های صورت بگیرد.
 
زارع در رابطه با فاینانس گفت: دولت در رابطه با فاینانس بودجه 50 میلیارد دلاری ارائه کرده بود که در کمیسیون تلفیق این مبلغ پذیرفته شد و در کنار آن به دولت اجازه داده شد تا از 75 میلیارد تومان موجود از سال‌های گذشته نیز استفاده کنند.
 
وی درباره رسیدگی به اوضاع مردم خوزستان بیان داشت: همه دستگاه‌های کشور باید استان خوزستان را نجات دهند، در همین راستا دولت دو میلیون تن قیر و هزار و 500 میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به 4 میلیون تن قیر که 20 درصد آن برای مالچ پاشی مصرف می‌شود و مبلغی بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: قیمت‌های حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکرده و ثابت مانده است، البته برخی‌ها می‌گویند که دولت و مجلس به فکر مردم نیستند که باید بگویم با این عدم افزایش قیمت می‌توان متوجه شد که هم دولت و هم مجلس به فکر مردم هستند.
 
زارع درباره میزان حقوق بازنشستگان بیان داشت: دولت مبلغ یک هزار میلیارد تومان را برای بازنشستگان پیشنهاد کرده بود که در کمیسیون تلفیق این میزان به 3400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد دولت در خصوص معافیت مالیاتی مبلغ یک میلیون 500 هزار تومان بود که این میزان پس از بررسی در کمیسیون به 2 میلیون تومان افزایش یافت، این اقدام به خاطر کارگران است چرا که این قشر جامعه حقوقی پایین‌تر از مبلغ 2 میلیون تومان دریافت می‌کنند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تعیین تکلیف وضعیت معلمان حق التدریسی گفت: دغدغه همه ما در کشور معلمان حق التدریسی است که در برخی مواقع 5 تا 6 ماه حقوق دریافت نمی‌کنند به همین خاطر یک درصد از سود هزینه شرکت‌های دولتی را برای پرداخت ماهانه به آن‌ها اختصاص داد.
 
زارع افزود: در مورد مالیات ورزش هم باید بگویم با وجود اینکه 0.27 درصد مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش بوده، اما هیچ گاه ردیف مستقل نداشتیم که در بودجه امسال این کار صورت گرفته و بودجه آن‌ها در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.
 
وی درباره مزایای دیگر بودجه 96 اظهار داشت: از مزایایی دیگر بودجه تامین اعتبار جوایز صادراتی، تامین مقابله با آسیب‌های اجتماعی، تعیین یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه اشتغال است و در کنار آن توسعه فرهنگی نیز دیده شده است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بودجه صدا و سیما گفت: میزان این بودجه که توسط دولت پیش بینی شده بود 100 میلیون دلار است که از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
 
وی در بخش پایانی سخنانش درباره بودجه دفاعی کشور، خاطر نشان کرد: مجبور شدیم تا برای بودجه دفاعی کشور و تقویت بنیه آن در این شرایط 1.3 میلیارد دلار هزینه اضافه کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار