قاضی‌پور در مخالفت با بودجه 96:

لایحه بودجه 96 حداقل 40 هزار میلیارد تومان کسری دارد

نماینده مردم ارومیه گفت: چرا سازمان برنامه و بودجه به قانون بی‌توجه است؟ آیا نمی‌توانید بودجه بنویسید؟ فقط و فقط وام از خارجی‌ها مد نظرتان است.

لایحه بودجه 96 حداقل 40 هزار میلیارد تومان کسری دارد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در صحن علنی مجلس در مخالفت با بودجه سال 96 گفت: بودجه یعنی دخل و خرج، درآمد و هزینه و منابع و مصارف که دولت در نوشتن بودجه این را لحاظ نکرده است.

نماینده مردم ارومیه گفت: رئیس جمهور آینده هر کسی که باشد یک رجال سیاسی است آیا سزاوار است که امروز ما خرج کنیم و نسل آتی فرزندانی را که هنوز به دنیا نیامده‌اند بدهکار خارجی‌ها کنیم؟ لایحه تقدیمی دولت حداقل 40 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. آیا سازمان برنامه و بودجه خوابیده است؟ یا دستورالعملی کار می‌کند که ما را بدهکار خارجی‌ها کند؟ پول ندارید خرج نکنید. خرج نکردن آسان‌تر از خرج کردن است.

 وی افزود: اصفهان شهر شهیدان قیر تولید می کند ولی عشق به خرید خارجی، مسافرت خارجی، حق مأموریت و پاداش باعث واردات بی‌رویه شده است ولی خرید داخلی عشق به مردم و ملت است و باعث رشد اقتصادی و اشتغال جوانان می‌شود.

قاضی پور خطاب به آقای دژپسند گفت: اخیرا شما 45 هزار میلیارد اوراق مشارکت چاپ و توزیع کردید آیا این کافی نبود که می خواهید خرج تراشی کنید؟ آقایان می‌خواهند با تولید پول کاغذی از طریق اوراق مشارکت که خوشبختانه خرید کافی ندارند دولت را اداره کنند. چرا سازمان برنامه و بودجه به قانون بی‌توجه است؟ آیا نمی‌توانید بودجه بنویسید؟ فقط و فقط وام از خارجی‌ها مد نظرتان است. 
 
نماینده ارومیه ادامه داد: چرا مطابق اصل 52 قانون اساسی بودجه نویسی صحیح را به مجلس نمی‌‌آورید؟ چندین ماه  کمیسیون برنامه زحمت کشیید و شورای نگهبان با اکثریت آن را تصویب کرد، شش هفته در مجلس شبانه روز کار شد این لایحه بودجه هیچ ارتباطی با برنامه 5 ساله ششم یعنی سال 1396 ندارد. بودجه بدون برنامه است؛ دولت از برنامه خواب مانده‌اید؟

قاضی پور ادامه داد: در بودجه سال 96 امور مربوط به رزمندگان کجاست؟ در برنامه تحصیلی تحت پوششی حمایتی‌ها رایگان آمده ولی شما وام می‌دهید. پرداختی بازنشستگان پیش از موعد کجاست؟

وی خطاب به آقای نوبخت گفت: این لایحه بودجه با اقتصاد مقاومتی چه ارتباطی دارد؟ شواهد نشان می‌دهد که با اقتصاد مقاومتی در تضاد است. صنایع کوچک و متوسط در آن دیده نشده است و این به معنای بیکار شدن هزاران کارگر و کشاورز می‌باشد. مسکن کارگران طبق اصل 31 قانون اساسی مجلس کجاست؟ مسکن تحت پوششی بهزیستی و کمیته امداد در آن کجا لحاظ شده است؟ چرا بودجه آموزش و پرورش تقویت کافی نشده است؟ آیا سزاوار است مدیر مدرسه به پول دانش‌آموزان اعتراض کند و پول آب و برق را جمع‌آوری کند؟ هزاران معلم و فرهنگی از آموزش و پرورش طلب دارند چرا اینها در بودجه دیده نشده است؟ بازنشستگان کشوری و لشکری کجا همسان سازی خواهند شد؟ آیا با پنج برابر کردن افزایش قیمت اینترنت خدمات دولت عملیاتی خواهد شد؟

نماینده مردم ارومیه گفت: بودجه کل کشور از حیث منابع و مصارف به هیچ وجه متوازن و متعادل نیست. حدود چهار سال است که مملکت در رکود است که در تاریخ اقتصاد ایران سابقه ندارد. در زمان رکود باید مالیات کاهش یابد تا آنهایی‌ که درآمد ثابت دارند بتوانند نفس بکشند در صورتی که در بودجه 96 مالیات‌ها به شدت افزایش یافته است و این باعث تعطیل شدن اصناف، کسبه و بیکاری بسیاری را منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت شعار قطع وابستگی به نفت را می‌دهد، عنوان کرد: متأسفانه در لایحه بودجه 96 وابستگی به نفت در بودجه پیشنهادی دولت موج می‌زند و این وابستگی به صادرات نفت و افزایش آن به شکل خام فروشی است. نزدیک به 53 هزار میلیارد تومان بودجه در قالب ردیف‌های متفرقه پیشنهاد شده که متأسفانه دیوان محاسبات و کمیسیون تخصصی مجلس تسلط بر نحوه هزینه کرد آن ندارد و این یعنی آتش زدن به خزانه کشور است. با این لایحه تنظیم بودجه دولت استان‌های برخوردار بیشتر در دام عقب‌افتادگی می‌روند و منابع درآمد استان‌ها با اختصاص این اعتبارات کم هماهنگی ندارد.

قاضی پور افزود: همان طور که آقای حاجی بابایی گفت درآمد یارانه‌ها حدود 87 هزار میلیارد تومان است. در بودجه شما 10 هزار میلیارد تومان نیز به یارانه‌ها کمک کردید. 48 هزار میلیارد تومان بیت‌المال را دولت کجا مخفی کرده است؟ آیا می‌خواهید در انتخابات ریاست جمهوری آینده صرف هزینه انتخاباتی کنید  48 هزار میلیارد تومان بیت‌المال کجاست؟

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار