لاهوتی در مخالفت با بودجه 96؛

ارقام بودجه 96 باید اعدادی واقعی باشد تا در زندگی مردم اثرگذار باشد

نماینده مردم لنگرود گفت: اعدادی که نمایندگان در بودجه تنظیم می‌کنند باید اعدادی حقیقی باشد و نه اعدادی که نه فقط جنبه قانع کردن داشته باشد، این اعداد باید به گونه‌ای باشد که در جامعه و زندگی مردم تأثیر بگذارد.

ارقام بودجه 96 باید اعدادی واقعی باشد تا در زندگی مردم اثرگذار باشدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود که در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 96 در صحن علنی سخن می‌گفت، اظهار داشت: مهم ترین ایراد لایحه آن است که مجلس تنها به بخشی از بودجه رسیدگی می‌کند به طوری که امسال دولت بودجه هزار و 84 میلیارد تومانی را به مجلس ارائه کرد اما در کمیسیون تلفیق این رقم به هزار و صد میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حالی در صحن علنی مجلس در خصوص بودجه 320 هزار میلیارد تومانی ارائه شده از سوی دولت بحث  خواهد شد که این رقم در کمیسیون تلفیق به 345 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد بنابراین مجلس دخالتی در بررسی نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه ندارد که این یکی از معایب بزرگ رسیدگی به بودجه است که باید برطرف شود.

لاهوتی ادامه داد: اعدادی که نمایندگان در بودجه تنظیم می‌کنند باید اعدادی حقیقی باشد و نه اعدادی که نه فقط جنبه قانع کردن داشته باشد، این اعداد باید به گونه‌ای باشد که در جامعه و زندگی مردم تأثیر بگذارد.

نماینده مردم لنگرود در خصوص بودجه سال 95 گفت: در سال گذشته بودجه‌ای که در بخش درآمد تنظیم شد 297 هزار میلیارد تومان بوده و سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که چه میزان از این مبلغ محقق شده است؟ 

وی افزود: اعتقاد من این است که این مبلغ از 220 هزار میلیارد تومان تجاوز نکرده اما دولت در گزارش خود گفته که این مبلغ چیزی در حدود 237 هزار میلیارد تومان بوده است.

لاهوتی بیان داشت: در خوشبینانه ترین حالت در بودجه امسال این مبلغ به 250 هزار میلیارد تومان می‌رسد اما باز هم سوال این جاست که چه اتفاقی با این میزان اعتبار قرار است رخ دهد. سوال من از نمایندگان این است که با بودجه امسال چه اتفاق جدیدی قرار است در کشور بیفتد که نمایندگان بخواهند بودجه 237 هزار میلیارد تومانی را به 345 هزار میلیارد تومان افزایش دهند.

نماینده مردم لنگرود گفت: متوسط فروش نفت در سال گذشته 41 دلار به ازای هر بشکه بوده است و امسال دولت این میزان را به 55 دلار افزایش داده است. 

وی با طرح این سوال که آیا امکان رخ دادن چنین اتفاقی وجود دارد،‌ اذعان داشت: مگر قرار است چه اتفاقی در منطقه بیفتد و آیا اعضای اوپک مانند عربستان که 10 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و یا روسیه که به همین نحو کار می‌کند و حتی خود عراق که با وجود شرایط بحرانی در کشورش 4 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کند و همچنین کشورمان که در حال بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته خود در زمینه صادرات نفت است، صادرات خود را کاهش می‌دهند، پس کاملا مشخص است که این عدد 345 هزار میلیارد تومانی محقق نخواهد شد.

لاهوتی درباره هزینه‌های جاری دولت گفت: اگر به سال گذشته بنگریم می‌توانیم سیل هزینه‌های جاری دولت را ببینیم که در تمامی دولت‌ها بوده و در حال افزایش است. سال گذشته 197 هزار میلیارد تومان به عنوان هزینه جاری در اختیار دولت  که این مبلغ در لایحه امسال به 236 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این مبلغ در کمیسیون تلفیق به 250 هزار میلیارد تومان رسید.

نماینده مردم لنگرود افزود: اما نکته این است که دولت فقط به این 250 هزار میلیارد تومان بسنده نمی‌کند و بخشی از هزینه‌ کارهای عمرانی را نیز صرف هزینه‌های جاری خود می‌کند که گواه آن نیروهای جذب شده در پروژه‌های عمرانی است. این یک فاجعه بزرگ است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل اینکه مبلغ بودجه افزایش یافت 57 هزار میلیارد تومان برای کارهای عمرانی پیش‌بینی شد که این مبلغ امسال به 72 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که باز هم این سوال به ذهن خطور می‌کند که آیا مبلغ سال گذشته تحقق پیدا کرد که امسال بخواهیم این مبلغ را افزایش دهیم. مشخص است که نمی‌شود و امکان تحقق این عدد وجود ندارد.

لاهوتی درباره اوراق مشارکت بیان داشت: مجلس در سال گذشته به دولت اجازه انتشار  نزدیک به 100هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت خزانه را تحت عناوین مختلف داد که امسال نیز 72 هزار میلیارد به آن افزوده می‌شود به علاوه اینکه مبلغ 50 میلیارد دلار فاینانس نیز در اختیار دولت است.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: 50 میلیارد دلار فاینانس یعنی مبلغی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان و به دولت این اجازه را می‌دهیم که از فاینانسورهای دنیا قرض کنند و بهره آن را بعدا پرداخت کنند و در کنار آن به دولت اجازه می‌دهیم که 72 هزار میلیارد تومان قرض کند اما باید این مبالغ را پس داد و باید پرسید چه کسی باید این کار را بکند. 

وی تصریح کرد: دولت‌های آینده باید این مبالغ و سود آن را پرداخت کنند و باید به این موضوع همان گونه که در کمیسیون تلفیق گفته شد توجه ویژه شود. 

لاهوتی بیان داشت: در کمیسیون برنامه نمایندگان گفتند که اگر درآمدهای نفتی کشور تا 83 هزار میلیارد تومان تحقق پیدا نکند دولت می‌تواند تفاوت آن را از حساب صندوق ذخیره ارزی و انتشار اوراق تأمین کند. 

نماینده مردم لنگرود تصریح کرد: این موضوع در شورای نگهبان بررسی و خلاف سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاست‌های رهبری تشخیص داده شد و به آن ایراد گرفتند، پس از آن مجلس همان اعداد را در قانون بودجه به همان شکل با مبلغ 116 هزار میلیارد تومان آورد یعنی به دولت اجازه داد شد تا اگر این مبلغ که 111 هزار میلیارد آن درآمد نفتی و 5 هزار میلیارد دیگر درآمدهای فروش اوراق است تأمین نشد از صندوق ذخیره ارزی استفاده کند.

لاهوتی در بخش پایانی سخنانش با طرح این سوال که نتیجه این کار چه خواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت وابستگی خود به نفت را از 25 درصد در بودجه به 36 درصد افزایش داد که با این کار مجلس این وابستگی به نزدیک 40 تا 45 درصد می رسد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار