اصفهان؛

برگزیده شدن 98 نفر در جشنواره دانش‌آموزی مهر غدیر

مدیر عامل مرکز احیا اندیشه و سیره علوی گفت: در این جشنواره چهار مرحله داوری صورت گرفت و نهایتاً 98 نفر برگزیدگان آن هستند که جوایز نفیسی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت؛ دوره‌های تکمیلی نیز برای افراد برگزیده برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدصالح طیب‌نیا عصر امروز در نشست خبری جشنواره دانش‌آموزی مهر غدیر اظهار کرد: این مرکز از سال 79 با برگزاری مجموعه نمایشگاهی امام علی(ع) شروع به کار کرد اما در سال 93 در وزارت کشور به ثبت رسمی رسید؛ رسالت اصلی این مرکز الگوسازی، جریان سازی و گفتمان سازی مبتنی بر قرآن و اهل‌ بیت است.

وی افزود: اولویت اصلی ما مسأله خانواده و تلاش بر تولید الگو‌هایی در مسأله خانواده است و به دنبال رسیدن خانواده‌ها به تراز امروز انقلاب اسلامی هستیم.

مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی تصریح کرد: برای تحقق این موضوع چند واحد در مرکز راه‌اندازی شده که واحد کانون فرهنگی خانواده یکی از این واحدهاست، در این کانون خانواده‌ها با مشاوره‌های ما یک جلسه فامیلی به صورت مرتب در زمان‌های مشخص راه‌اندازی می‌کنند و محوریت آن را یکی از معارف اهل‌بیت و قرآن قرار می‌دهند.

طیب‌نیا در ادامه بیان کرد: از این جلسات حمایت‌هایی صورت می‌گیرد که یا به صورت محتوایی است یا به شکل پشتیبانی؛ از این حمایت‌ها می‌توان به تربیت مربی قرآن و نهج‌البلاغه، مربی کودک، برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای راهنمایی خانواده‌ها، هماهنگی سخنرانان در سطح استان و ملی برای این جلسات اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات این مرکز می‌توان از معرفی مشاوران و مراکز مشاوره به خانواده‌ها، هدایا و بسته‌های فرهنگی، همچنین برنامه‌های ویژه ورزشی برای بچه‌ها، دوره‌های تخصصی ویژه مادران و همچنین راه‌اندازی کانال «گلخانه» برای پاسخ به سؤالات خانواده‌ها را نام برد.

مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی گفت: حمایت ما در قالب پشتیبانی برای خانواده‌ها به صورت در اختیار قرار دادن قرآن و رحل و... و حتی مکان برای جلسات فامیلی و در اختیار گذاشتن اردوگاه‌های اختصاصی برای خانواده‌ها، زائرسرا در مشهد و ... است.

طیب‌نیا اذعان داشت: در دهه 60 پایگاه‌های بسیج پاسخگویی به نیاز تربیت دینی را بر عهده داشتند و در دهه 70 کانون‌های فرهنگی مساجد این کار را انجام می‌دادند برای دهه 80 هیچ الگویی برای این کار وجود نداشت و کارکرد کانون‌های فرهنگی در دهه 80 پاسخگوی این موضوع نبود.

وی اضافه کرد: اندیشکده مطالعات خانواده واحد دیگر ما در این مرکز است، اندیشکده‌ها خلع بین نظر و عمل را برطرف می‌کنند تا دانش تولید شده به دستورالعمل اجرایی تبدیل شود.

مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی عنوان کرد: اندیشکده‌های کشور هنوز نوپا هستند، این اندیشکده‌ها با دو مخاطب رو به رو است یکی مدیران و دیگری خانواده‌ها که برای این مخاطب به مدل‌سازی می‌پردازد.

طیب‌نیا عنوان کرد: واحد دیگر مجموعه واحد «مهرستان» است که مخفف محصولات هنری رسانه‌ای است و در سه محور کتاب، فیلم و سایر محصولات فرهنگی که بازوی جریان‌سازی بوده راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه کتاب حدود 80 کتاب بر اساس نیازسنجی صورت گرفته تألیف می‌شود که 9 اثر آن در فروشگاه‌ها قرار دارد و در یک ماه آینده هفت اثر دیگر آماده شده و برای نمایشگاه اردیبهشت‌ماه مجموعاً 20 اثر ارائه می‌شود.

مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی بیان کرد: تا کنون فیلم «هنوز» و «موریانه‌ها آرامند» تولید شده‌ و تهیه چند فیلم  و مستند دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: واحد غنچه‌های علوی که مخاطب آن کودکان و نوجوانان هستند برنامه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تربیت مربی کودک بوده و برنامه اصلی در این واحد جشنواره دانش‌آموزی مهر قدیر است که هر ساله برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: داستان نویسی، سرودن شعر، تصویرگری و نمایش‌نامه خوانی 4 عرصه این جشنواره هستند.

مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی اذعان داشت: سال گذشته 3 هزار و 583 نفر در جشنواره ثبت نام کردند که مجموعاً یک هزار و 600 اثر به دبیرخانه جشنواره وصول شد که 68 نفر نهایتاً در قسمت‌های مختلف برگزیده شدند.

طیب‌نیا ابراز داشت: امسال جشنواره در سطح استان برگزار شد و مشارکت بیشتری صورت گرفت؛ در مجموع 16 هزار و 404 نفر در جشنواره شرکت کردند که 62 درصد آن دختران و 38 درصد نیز پسران هستند؛ امسال علاوه بر دانش‌آموزان کلاس چهارم تا ششم، مقطع دبیرستان اول هم به جشنواره اضافه شد، 76 درصد این افراد از شهر اصفهان شرکت کردند و مابقی از بقیه شهرستان‌ها بودند.

مدیر عامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی خاطرنشان کرد: در این جشنواره چهار مرحله داوری صورت گرفت و نهایتاً 98 نفر برگزیدگان آن هستند که جوایز نفیسی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت؛ علاوه بر جوایز نفرات برتر دو نفر از بین کلیه شرکت کنندگان به قید قرعه به همراه پدر و مادر به سفر عتبات عالیات می‌روند، دوره‌های تکمیلی نیز برای افراد برگزیده برگزار می‌شود.

مجتبی کریمی نیز در این نشست تأکید کرد: داوری در مرحله اول توسط مربیان پرورشی در مدارس، مرحله دوم توسط کارشناسان دبیرخانه و مرحله سوم توسط کارشناسان هر حوزه انجام گرفت و در مرحله چهارم اساتید هر رشته در شهر اصفهان داوری را انجام دادند.

وی عنوان کرد: اختتامیه جشنواره 6 اسفند انجام می‌گیرد و تا 11 اسفند نمایشگاهی از تمامی آثار ارسالی به جشنواره برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره در پایان گفت: به دنبال این موضوع هستیم تا در 5 سال آینده جشنواره به صورت ملی برگزار شود.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد
۲۱:۲۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
خیلی خوب بود