کرمان؛

جازموریان پرآب شد

بارش باران در منطقه جنوب کرمان طی 2 هفته گذشته و هفته جاری موجب آبگیری دریاچه هامون و تالاب جازموریان و شکسته شدن طلسم 20 ساله خشکسالی این دریاچه شد.

جازموریان پرآب شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین عبدالله زاده مدیر محیط زیست قلعه گنج گفت : سه هزار و 300 کیلومتر مربع از دریاچه هامون به دلیل شرایط اقلیمی ویژه در بیشتر مواقع سال خشک است و بخش اعظمی از آن به کفه نمکی و کفه های ‎رسی تبدیل شده بود.

وی اظهار کرد: وقوع پدیده ریزگردها در مناطق شرقی استان کرمان نیز به دلیل خشک شدن دریاچه هامون و تالاب جازموریان است.

مسئول اداره محیط زیست شهرستان قلعه گنج گفت: بارندگی های هفته جاری در حوزه های آبریز جازموریان به اندازه ای است که سیلاب ها در حال ورود به بستر جازموریان است و این حجم از سیلاب به طور قطع به دریاچه هامون هم خواهد رسید و بر حجم آب این دریاچه می افزاید.

عبدالله زاده تصریح کرد: با وجود بارش باران بزودی و در مدت زمان کوتاهی، تالاب جازموریان رخت سبز را بر تن خواهد کرد و خاطرات دوران پرآبی این تالاب برای مردم این منطقه تداعی می شود.

تالاب جازموریان از شرق به غرب در حدود 300 کیلومتر طول و از شمال به جنوب در محدوده ‌ای به عرض 100 مترمربع گسترده و بیش از نیمی از این تالاب در استان کرمان واقع شده است.

این منطقه دریاچه مانند توسط رودخانه هلیل در جنوب کرمان و رودخانه بمپور سیستان و بلوچستان تغذیه می‌ شود و درگذشته پهنه بسیار وسیعی با گونه های مختلف حیوانی بوده است.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار