کرمان؛

علت قتل های جنوب کرمان بررسی شد

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان كرمان گفت: كاهش آمار قتل در جامعه نيازمند فعاليت های برنامه ريزی شده فرهنگی و آموزشی است.

علت قتل های جنوب کرمان بررسی شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان ٬سرهنگ عليرضا پريور در نشست علمی تخصصی با موضوع بررسی قتل های شهرستان های جنوبی استان كرمان كه با حضور مسئولان و كارشناسان انتظامی برگزار شد، با اشاره به تاثير نظارت های پليس به عنوان يك سازمان ناظر در وقوع جرايم، گفت: اگر فرصت ارتكاب به جرم بر محدوديت های آن غلبه كند احتمال وقوع جرم بيشتر می شود.

وی افزود: الگوی پاسخ دهی افراد به محرك های محيطی تاثير بسزايی در حل مشكلات دارد و زمانی كه الگوی فرد برای حل مشكل ابراز خشونت باشد، يقينا باعث ايجاد رفتارهای نا به هنجار خواهد شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با بيان اينكه اكثر قتل های استان به سبب اختلافات خانوادگی به وقوع می پيوندد، تصريح كرد: اين جرايم منشاء امنيتی ندارند و به مسائل فرهنگی مربوط می شوند و حل اين مسائل نيازمند فعاليت های برنامه ريزی شده فرهنگی و آموزشی است .

خليل همايی نيز در ادامه با بيان اينكه يكی از علل مهم وقوع قتل فقر و جهل فرهنگی است، گفت: در مناطق جنوب و شرق استان كرمان كه اداب و رسوم خاصی در طوايف و قبيله های آنها حاكم است و گرايش زندگی سنتی به سمت توسعه دارند فرهنگ دچار تلاطم و در نتيجه محيط جرم زا می شود.

وی افزود: متاسفانه نهادهای فرهنگی در كشور هماهنگ عمل نمی كنند و برنامه های منسجمی در اين زمينه وجود ندارد، در حالی كه بايد نقش مكمل را ايفا و كمبودها را جبران كنند اما مسائلی كه در جامعه رخ مي دهد با اقدامات اين نهادها تعارض دارد.

مدیر کل امنيتی و انتظامی استانداری كرمان خاطر نشان کرد: با توجه به ضعف فرهنگی در جامعه، بار كنترل جامعه بر دوش دستگاه های انتظامی و قضايی قرار گرفته است لذا اولين قدم در جهت حل مسائل تعريف و پذيرش آن در حوزه فرهنگ است.

همايی با تاكيد بر اينكه بايد علل وقوع قتل و جرائم راجستجو كرد، گفت: مجموعه ای از اقدامات قضايی٬ انتظامی، فرهنگی٬ حوزه سلامت روان و حتی اقتصادی مي تواند تاثير زيادی در كاهش جرايم داشته باشد .

علی بهرام نژاد ٬روانشناس در حوزه سلامت و روان در خصوص مفهوم واژه قتل يا كشتن گفت: در اين رابطه دو مفهوم خودكشی و دگركشی وجود دارد، در بحث خودكشی٬ فرد عمدا و به دليل برخی مشكلات به زندگی خود پايان می دهد اما در بحث دگركشی فرد زمينه را فراهم مي كند و تصميم مي گيرد كه به دلايلی به زندگی يك شخص پايان دهد.

مسئول بخش بهداشت و روان دانشگاه علوم پزشكی كرمان خاطرنشان کرد: هر جرم ناشی از نابهنجاری در رفتار و ذات يك فرد است و وقتی مشكلی در يك زمينه رخ می دهد الگوي پاسخ دهی بايد بر اساس يك مثلث باشد كه يك ضلع آن قانون، يك ضلع عرف و ضلع ديگر شرع است و اگر رفتاری خارج از اين بحث انجام شود، در نظم اجتماعی اختلال صورت می گيرد.

وی با بيان اينكه عدم كنترل شخص بر روی هيجانات مهمترين علت وقوع يك قتل است، اظهار داشت:مشكلات كم و بيش برای اكثر افراد وجود دارد اما مهم چگونگی برخورد با مشكل و حل آن است ٬در صورتي كه اختلالات روانی مشخص نشوند، پيشگيری در خصوص قتل چندان ممكن نيست .

دكتر بهرام نژاد در پايان تاكيد كرد: بايد در رابطه با كاهش استرس در جامعه و رفع آن، فعاليت های مناسبی از سوی نهادهای سياست گذار صورت گيرد كه مسلما كاهش جرايم را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار