تفکر باید در تمام ساعات درسی اتفاق بیفتد/خطر افزایش فضاهای آموزش و پرورش غیر رسمی

وزیر آموزش و پرورش گفت: بایدخطر مواجه با افزایش فضاهایی در قالب آموزش و پرورش غیر رسمی را مدیریت کنیم.

تفکر باید در تمام ساعات درسی اتفاق بیفتد/خطر افزایش فضاهای آموزش و پرورش غیر رسمی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش‌آشتيانى وزيرآموزش و پرورش در نشست شوراى معاونان و روساي مناطق استان خراسان رضوی که شامگاه پنج شنبه برگزار شد، با بیان اینکه یكي از برنامه هاي مورد نظرمن گفت وگوی از نزديك با همكاران رده هاي مختلف آموزش وپرورش به منظور شنيدن نظرات و پيشنهادهاي آنها است، گفت:تلاش هاي خوبي درآموزش و پرورش صورت گرفته است كه بايد ادامه يابد و آنچه ايجاد اشكال مي كند، نگرش ها و بينش هاي موجود نسبت به نظام تعليم وتربيت است كه نیازمند تغييراست.

وی ادامه داد: همه اتفاقات بايد داخل كلاس درس بيفتد، شايدكار سختي باشد كه  حافظه محوري وكليشه محوري جاي خود را به آزاد انديشي، درك صحيح مطالب و نقادي بدهد اما اين رويكردي است كه بايد به وقوع بپيوندد .

دانش آشتیانی با بیان اینکه بايد ارتباط دانش آموزان با خداوند، خود، جامعه و طبيعت برقرار شود،عنوان کرد: در اين بخش بايد به دنبال نحوه عملياتي كردن موضوع باشيم همچنین تفكر بايد در تمام ساعات درسي اتفاق بيفتد و اين به نقش معلم يا مربي در كلاس درس بستگي دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هنر معلم اين است كه مسائل و موضوعات اجتماعي را در قالب ماده مورد تدريس خود به دانش آموز آموزش دهد، به طور مثال يك معلم رياضي بايد در قالب اعداد و ارقام، موضوعات اجتماعي را به دانش آموزان خود آموزش دهد كه اگر اين اتفاق رخ دهد، يادگيري عمقي ايجاد خواهد شد.

دانش آشتیانی با تاكيد بر تكريم معلمان و فرهنگيان و پايبندي به اين موضوع در وهله اول افزود: اين نگاه بايد از ستاد به صف ، از مدير به معلم و در نهايت از معلم به دانش آموز تسري يابد.

وی تصریح کرد: افزایش فضاهایی در قالب آموزش و پرورش غیررسمی یکی از مخاطراتی است که با آن مواجه هستیم و باید با نزدیک تر شدن به آنچه که امروز در نظام‌های تعلیم و تربیت روز دنیا می گذرد این وضعیت رامدیریت کنیم.

دانش آشتیانی اظهار داشت: شاید از ابتدا مسیر را اشتباه رفتیم، از جایی که فلسفه تعلیم و تربیت را از یکدیگر جدا کردیم در حالی که نباید فراموش کنیم که این دو حوزه از یکدیگر جدا نیستند، ما باید همه معلمان را به عنوان یک الگوی تربیتی و اخلاقی برای دانش‌آموزان بدانیم و کلاس های درس را محیطی برای تربیت دانش‌آموز قلمداد کنیم و این موضوع در سندتحول بنیادین برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه موردتاکید قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در کشورهایی که دارای نظام های آموزشی و پرورشی پیشرفته هستند بحث بر سر این موضوع است که در کنار پرداختن به مبحث اصلی درس که یک ابزار محسوب می‌شود ‌و نباید به آن به عنوان هدف نگاه کرد، تمام ساعات درسی باید با محوریت مباحث تربیتی برای دانش آموزان باشند اما در نظام آموزشی کشور ما متاسفانه به این موضوع توجه نمی شود.

وی بیان کرد:اگر به دنبال تربیت واقعی دانش آموزان هستیم باید براساس همین اهداف برنامه ریزی و حرکت کنیم، نیاز امروز ما در کلاس های درس، آشنایی  دانش آموزان علاوه بر مبحث اصلی دروس با موضوعات اجتماعی و اخلاقی مختلف است تا در نهایت شاهد رشد تربیتی آن ها در ساحت های مختلف باشیم.

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: اگر به دنبال تربیت دانش آموز متفکر و خلاق هستیم باید به شکلی عمل کرد که دانش آموزان ما در موقعیت های مختلف تفکر کرده و بر همین اساس هم در زندگی عمل کنند اما باید توجه داشته باشیم برای تربیت دانش آموزان و وادار کردن آن ها به تفکر نباید به دنبال پیاده سازی نظام آمرانه باشیم و باید در کنار دانش آموزان به انتخاب مسیر آن ها کمک کنیم.

وزیر آموزش و پرورش کاهش بخشنامه ها و دستورالعمل ها در نظام اجرایی مدارس را یکی از مواردی دانست که باید در این مسیر به آن عمل کنیم و گفت: امروز باید به این باور برسیم که تنها وظیفه ای که ما در ستاد بر عهده داریم سیاست گذاری بوده و اختیار اجرای بقیه فعالیت ها را به مدیر مدارس و معلمان واگذار کنیم و از دخالت در جزئی ترین برنامه های مدارس فاصله بگیریم.

دانش آشتیانی افزود: امروز یکی از مسائل مهمی که معلمان ما را آزار می دهد موضوع نحوه ارزشیابی همکاران فرهنگی در مدارس است و بر همین اساس به دنبال اصلاح این روند در سال های آتی هستیم که بیشتر به دنبال خود ارزیابی معلمان و همچنین بررسی عملکرد در فعالیت های کلاسی و مدرسه ای خواهیم بود.

وی یادآور شد: در حوزه کلان  برنامه ریزی کردیم تا اختیارات از سطح وزارت به استان، از استان به شهرستان و مناطق و از این بخش ها به مدارس منتقل کرده و در قالب همین برنامه شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها تصمیم گیرنده اصلی باشند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.